medlem-156941 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hei! No lurer eg på om eg skal gå til innkjøp av en 13" macbook pro til høsten, men lurer på om det er verdt pengane. Har sett litt rundt på andre pcar som acer timeline-serien, som eg ser er "mykje" billigare enn mac mtp specs. Nokon som har tips til korleis eg kan velge rett? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Spesifikasjoner i form av gigabytes og megahertz betyr ikke alt. Kjøper du en MacBook (Pro) får du en maskin som er overlegen på design, opplevelse og ikke minst operativsystem. Her vil mange selvsagt være uenige, men fakta er at Apple lager gode maskiner. Hvis du trenger hjelp til å velge, oppsøker du en butikk som selger Apple-produkter og prøver en av maskinene (prøve noe før du kjøper det bør du gjøre uansett). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Du snakker løgn så det renner av deg! Macbook Pro er svindyrt kontra ytelse. Robusthet og batteri er et annet tema som MBP dermot er god på. 320m sliter med stusselige 4706 3Dmarks 06 og blir knust selv av 7900 GTX som er 4-5 år gammelt. http://www.notebookc...0M.25099.0.html Edit: Det er ikke GT-versjonen engang, så den er litt dårligere enn den jeg henvendte meg til. Endret 26. juni 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Du snakker løgn så det renner av deg! Macbook Pro er svindyrt kontra ytelse. Vennligst vis meg hvor jeg sa noe som helst om pris og ytelse. Jeg sa MacBook Pro er en god maskin (spesielt når det kommer til design, opplevelse og operativsystem) og at mange ville være uenige. Uenig kan du være, men ikke kom her og påstå at jeg lyver. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Tolket det som at du sa det var en maskin som ga mye ytelse for pengene, så jeg trekker tilbake at du er en løgner. Men til TS så bør han sette seg ned med prioriteringer. Jeg selv har dårlig erfaring med Acer-merket, så kanskje du bør finne en annen maskin som klassifiserer deg. Fordelene med MBP er byggekvalitet, batterilevetid og hendige løsninger, men gir lite maskinvare for pengene, har dårlig service og koster generellt ganske mye. Lenke til kommentar
thomassnielsen Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Tolket det som at du sa det var en maskin som ga mye ytelse for pengene, så jeg trekker tilbake at du er en løgner. Men til TS så bør han sette seg ned med prioriteringer. Jeg selv har dårlig erfaring med Acer-merket, så kanskje du bør finne en annen maskin som klassifiserer deg. Fordelene med MBP er byggekvalitet, batterilevetid og hendige løsninger, men gir lite maskinvare for pengene, har dårlig service og koster generellt ganske mye. Alt kommer ann på hva du trenger. Mac er et kjempegodt valg så lenge du ikke skal spille. Ytelse er det også mer en nok av. Selv ville jeg gått for 15" nå pga oppløsningen og Core i5, men Macbook Pro 13" er ikke et dårlig valg heller. Har selv en 2,5 år gammel Macbook som hovedmaskin, fortsatt god som ny bortsett fra batteriet som nå bare varer 3 timer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det er ingen dårlig ytelse nei, men i motsetning til andre maskiner så kan man ikke forvente at man får ytelse i det man betaler. Lenke til kommentar
thomassnielsen Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Spørs hva du mener med ytelse. Hvis man snakker om opplevd ytelse så får man det. Det er bare i spill man ikke får en god opplevelse sammenlignet med likt priset PC. OS X multitasker bedre og er generelt svært raskt i daglig bruk. Windows 7 er ganske bra også, men ikke helt der enda. Endret 26. juni 2010 av thomassnielsen Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det er ingen dårlig ytelse nei, men i motsetning til andre maskiner så kan man ikke forvente at man får ytelse i det man betaler. Som jeg prøvde å få frem i mitt første innlegg, og som utallige andre har sagt før meg, så betaler man for mer enn kun ren ytelse hvis man kjøper en Apple-maskin. Jeg betaler gladelig mer for å få en maskin med så lang batterilevetid som MacBook (Pro), styreflaten og kabinettet i aluminium. Noe annet jeg nevnte var at trådstarter for all del bør prøve flere maskiner før han gjør det endelige valget. Man kan lese hundrevis av tester, guider og anbefalinger, men det er ens egen personlige mening som teller. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Har en kompis som kjøpte seg Macbook Pro for ca et år sidan no, han er så å sei frelst Kjem ikkje til å bruke den så mykje til speling, kanskje litt mw2 på lav oppløysing, og dota. Har uansett en stasjonær til speling. Trur Macen kjem til å bli brukt litt med skulen og, så batterilevetid er forsåvidt viktig. Edit: En ting til, eg er nettopp ferdig på VG1, kan eg få rabatt via studietorget? (Macbook + ipod touch) Endret 26. juni 2010 av Faleide Lenke til kommentar
ketle Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Du snakker løgn så det renner av deg! Macbook Pro er svindyrt kontra ytelse. Robusthet og batteri er et annet tema som MBP dermot er god på. 320m sliter med stusselige 4706 3Dmarks 06 og blir knust selv av 7900 GTX som er 4-5 år gammelt. http://www.notebookc...0M.25099.0.html Edit: Det er ikke GT-versjonen engang, så den er litt dårligere enn den jeg henvendte meg til. Ytelse på grafikkort på en laptop er da totalt uinteressant så lenge det fungerer (og det gjør 320m). Skal du spille eller er interessert i høy grafikkytelse så kjøper du konsoll eller en desktop. Hadde satt pris på om du lar vær å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Det skaper bare forvirring hos trådstarter. Jeg var selv i samme situasjon som deg for 2 måneder siden. Jeg lette etter en PC - laptop med god byggekvalitet, lang batteritid og bra ytelse. Jeg ende opp med MPB 13" og er veldig fornøyd. Det er ikke sant at du får en PC laptop billigere med samme kvalitet/ytelse. Jeg prøvde å finne en, men fant kun laptopper til 13 -14 tusen. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet. OS X er jeg litt mer tvilende til. Syns ikke at det er overlegent Windows 7, men det er greit nok. PS: Før jeg kjøpte MBP har jeg bare hatt windows OS (fra Win 3.11 til Win 7 )og ikke eid noen Apple produkter. Endret 27. juni 2010 av ketle Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Ytelse på grafikkort på en laptop er da totalt uinteressant så lenge det fungerer (og det gjør 320m). Skal du spille eller er interessert i høy grafikkytelse så kjøper du konsoll eller en desktop. Hadde satt pris på om du lar vær å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Det skaper bare forvirring hos trådstarter. For det første så har jeg peiling. For det andre så er det veldig interessant da trådstarter selv sier at han spiller. Og for det tredje fungerer ikke 320M. Jeg var selv i samme situasjon som deg for 2 måneder siden. Jeg lette etter en PC - laptop med god byggekvalitet, lang batteritid og bra ytelse. Jeg ende opp med MPB 13" og er veldig fornøyd. Det er ikke sant at du får en PC laptop billigere med samme kvalitet/ytelse. Jeg prøvde å finne en, men fant kun laptopper til 13 -14 tusen. Her er et prakteksempel på en maskin som ikke er Apple-priset, så kan du Mr.Wiseguy også lære litt. http://www.komplett....aspx?sku=596232 Denne har i5 (Macbook har forrige generasjons Core 2 Duo) Yter 6101 3Dmarks 06 (Macbook 4706) Påstått 8 timers batteri (Macbook påstått 8-10) 4GB DDR3-minne (Macbook har kun 4GB i 10000kr-versjonen) 500GB HDD (Macbook har 250GB) Apple Macbook Pro 13" 9000kr for 2GB-versjonen og 10000 for 4GB-versjonen. Acer Aspire TimelineX 5820TG 8000kr og ingen men. Og slik kan jeg fortsette. ÅNEEEI! Her kommer en til! http://www.komplett....aspx?sku=593520 Endret 27. juni 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
ketle Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Hvor står det at trådstarter spiller? Trådstarter vurderer en 13" (TRETTENTOMMER) og de du linker til er 16" som er en vesentlig større og tyngre laptop. Går ut fra at størrelse er viktig ettersom han nevner 13 (Trettentommer) spesifikt. Dessuten er prisforskjellen minimal og jeg tørr vedde ganske mye på at byggekvaliteten på MBP er veldig mye bedre også. Endret 27. juni 2010 av ketle 2 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Trur nok det blir en 13" MBP, men eg har spørsmål angåande rabatten fra studenttorget. Eg er jo ikkje 18 endå, kan eg fortsatt få Macbooken og iPod m/ rabatt? Sitat fra Apple Kvalifiserer jeg for utdanningstilbudene? Følgende kan kjøpe gjennom Apple Online Store for utdanning: Kunder innenfor høyere utdanning Ansatte på en offentlig eller privat institusjon for høyere utdanning i Norge Studenter som er 18 år eller eldre, og som for tiden går på eller har blitt tatt inn på en offentlig eller privat institusjon for høyere utdanning i Norge Foreldre som kjøper på vegne av et barn som er 18 år eller eldre, og som for tiden går på eller har blitt tatt inn på en offentlig eller privat institusjon for høyere utdanning i Norge Andre utdanningskunder Ansatte ved offentlige eller private utdanningsinstitusjoner i Norge Ansatte i offentlige eller private førskoler Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg har hele livet vært windows "fanboy" og har aldri forstått hva mac brukere skryter så veldig av. De argumenterer med at det ikke er mulig å få virus og at den aldri kræsjer blant annet. Vel, det finnes faktisk virus til os x, men de er få, så det argumentet stemmer ikke helt og det at den aldri kræsjer, det gjør aldri mine 3 windows 7 pcér heller. Men etter at jeg kjøpte meg en MBP 13" for 2 uker siden, så må jeg bare si at jeg er veldig veldig fornøyd. Har ikke angret på kjøpet i det hele tatt. Den har en utroligkvalitets følelse som flere påpeker. Styreflaten er bare helt fantastisk, aldri vært noe fan av det, men nå bruker jeg sjeldent mus. Den blir ikke veldig varm, har bare opplevd å høre viftene et par ganger etter at jeg har spilt portal og noen andre litt krevende spill. Den er veldig lett og enkel å bære med seg. Fantastisk skjerm. Summa sumarum en veldig bra pc, og jeg syns den er verdt 10.000. Også da til os x. Syns det var utrolig uvant i førsten siden jeg så og si aldri har brukt det før. Men etter 1 dag med prøving og tilvenning så syns jeg det var praktisk, enkelt å finne fram og til syvende og sist enkelt å bruke. Det følger også med en del nyttige programmer, som jeg mener er verdt en del lapper i seg selv. Jeg driver litt med musikk produksjon på hobby basis og garageband fungerer ypperlig. Du har også medfølgende videoredigering og bilderedigering programmer i iMovie og iPhoto. Også opplever jeg at man finner mye bra gratis apps, til alt fra 3d modelering til programmering. Os x føles veldig responsivt og aldri opplevd at det henger igjen, som man kanskje noen ganger kan oppleve på windows maskiner, spesielt litt eldre. Og mest av alt elsker jeg dockén, da det er veldig raskt og enkelt å starte og lukke programmer. Og det ser mye bedre ut enn å ha en haug med snarveier til div. programmer på skrivebordet. Men hvis TS er ute etter å game så hadde jeg nok anbefalt noe annet. Jeg har selv en stasjonær bare brukt til gaming, så for meg var ikke gaming ytelse noe tema når jeg skulle kjøpe MBP. 1 Lenke til kommentar
thomassnielsen Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Ytelse på grafikkort på en laptop er da totalt uinteressant så lenge det fungerer (og det gjør 320m). Skal du spille eller er interessert i høy grafikkytelse så kjøper du konsoll eller en desktop. Hadde satt pris på om du lar vær å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Det skaper bare forvirring hos trådstarter. For det første så har jeg peiling. For det andre så er det veldig interessant da trådstarter selv sier at han spiller. Og for det tredje fungerer ikke 320M. Jeg var selv i samme situasjon som deg for 2 måneder siden. Jeg lette etter en PC - laptop med god byggekvalitet, lang batteritid og bra ytelse. Jeg ende opp med MPB 13" og er veldig fornøyd. Det er ikke sant at du får en PC laptop billigere med samme kvalitet/ytelse. Jeg prøvde å finne en, men fant kun laptopper til 13 -14 tusen. Her er et prakteksempel på en maskin som ikke er Apple-priset, så kan du Mr.Wiseguy også lære litt. http://www.komplett....aspx?sku=596232 Denne har i5 (Macbook har forrige generasjons Core 2 Duo) Yter 6101 3Dmarks 06 (Macbook 4706) Påstått 8 timers batteri (Macbook påstått 8-10) 4GB DDR3-minne (Macbook har kun 4GB i 10000kr-versjonen) 500GB HDD (Macbook har 250GB) Apple Macbook Pro 13" 9000kr for 2GB-versjonen og 10000 for 4GB-versjonen. Acer Aspire TimelineX 5820TG 8000kr og ingen men. Og slik kan jeg fortsette. ÅNEEEI! Her kommer en til! http://www.komplett....aspx?sku=593520 Det du ikke tenker på er bruksverdi og byggekvalitet. Macbook er alle blant de letteste i sine klasser, og har bedre batteri en konkurrentene. Ikke bare i oppetid, men i levetid. Skjermene er også svært bra, styreflaten og tastaturet også. For å ikke snakke om programvaren. Så lenge du ikke skal spille så er Macbooks kjempegode valg. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Alt mulig inkludert gaming = windows Alt mulig unntatt gaming + dra damer elns (herlig design da sykt nice) = mac. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hvor står det at trådstarter spiller? Trådstarter vurderer en 13" (TRETTENTOMMER) og de du linker til er 16" som er en vesentlig større og tyngre laptop. Går ut fra at størrelse er viktig ettersom han nevner 13 (Trettentommer) spesifikt. Dessuten er prisforskjellen minimal og jeg tørr vedde ganske mye på at byggekvaliteten på MBP er veldig mye bedre også. Her. Kjem ikkje til å bruke den så mykje til speling, kanskje litt mw2 på lav oppløysing, og dota. Har uansett en stasjonær til speling. Trur Macen kjem til å bli brukt litt med skulen og, så batterilevetid er forsåvidt viktig. Eneste jeg sier er at du får ikke mye ytelse for pengene. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Du snakker løgn så det renner av deg! Macbook Pro er svindyrt kontra ytelse. Vennligst vis meg hvor jeg sa noe som helst om pris og ytelse. Jeg sa MacBook Pro er en god maskin (spesielt når det kommer til design, opplevelse og operativsystem) og at mange ville være uenige. Uenig kan du være, men ikke kom her og påstå at jeg lyver. Mange er uenige, rett og slett fordi det ikke er en god maskin Hva skal du med godt design på utsiden? Sitte og se på maskinen uten å bruke den? Dessuten er ikke vanlige laptoper noe styggere fordi de ikke er hvite og har et halvspist eple på seg. Om du er fryktelig glad i OSX er det nok billigere å kjøpe en vanlig maskin og installere et nytt operativsystem uansett. ITT: Macfags som mener at god "brukeropplevelse" (som man får av alle andre maskiner) overskriver et par tusen i prisforskjell. Endret 28. juni 2010 av Pokey Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Med mindre man skal redigere 4k-video eller spille de aller nyeste spillene (som trådstarter ikke skal ifølge det han selv skriver), vil jeg si at den tiden man taper på at specsene ikke er helt i toppsiktet tar man igjen på produktivitet. OS X er helt overlegen Windows når det gjelder workflow. Alt fra hvordan vindusbehandlinga foregår til scripts (både til Terminal og Automator) og rett og slett hvordan touchpaden fungerer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå