Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sunt å gå ut uten å spise?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei, som overskriften... F.e.ks jeg går ut og spiller fotball uten å spise kanskje i 2-3 timer... eller noen ganger 4-5 timer...hkke spist noe, men tar med meg et bitte litte eple...spiser på fotball banen...sunt å spise så lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs veldig. Om målet ditt er å gå NED i vekt er det sunt. Om du spiser 2 store måltid eller 5 små måltid har ingenting å si. Alt som har noe å si er hvor mange kalorier du tar inn i løpet av en dag. Så om du er tynn og vil opp i vekt, eller normal og vil verken ned eller opp i vekt, er nok det best at du spiser noe :)!

Lenke til kommentar

Det spørs veldig. Om målet ditt er å gå NED i vekt er det sunt. Om du spiser 2 store måltid eller 5 små måltid har ingenting å si. Alt som har noe å si er hvor mange kalorier du tar inn i løpet av en dag. Så om du er tynn og vil opp i vekt, eller normal og vil verken ned eller opp i vekt, er nok det best at du spiser noe :)!

Men trenger ikke kroppen din mat? du blir vell ikke noe tynnere da.

Lenke til kommentar

Man blir tynnere om man har kaloriunderskudd, altså bruker flere kalorier enn man får inn (altså, spiser). Så om du trener og spiser mindre enn dagbehovet for kalorier går du ned. Er du gutt ligger dagsbehovet på ca. 2000 - 2500 kcal (kilokalorier), mens en jente har et dagbehov på ca. 1500 - 2000 kcal. Skal du bli tynnere må du da ligge under dette eller ligge på dette og trene/forbrenne mer. Så ja, spiser du en sunn og næringsrik frokost, en sunn og kalorifattig lunsj og middag, så går du som regel ned i vekt. Skal man gå ned i vekt er det lurt å spise en frokost og spise jevnlig (men ikke mye) utover dagen, da dette holder forbrenningen i gang.

Men hvis du allerede kun spiser et eple til frokost og spiller fotball aktivt så tviler jeg på at du er en person trenger å gå ned i vekt, med mindre du spiser en helt syk lunsj/middag.

Narsisisten: Enig. Bedre å spise jevnt og sunt, men kalorifattig enn å sulte seg helt med et mikroskopisk måltid daglig. Som sagt, jevne måltider holder forbrenningen igang, samtidig som kroppen trenger næringsstoffene i maten.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Man blir tynnere om man har kaloriunderskudd, altså bruker flere kalorier enn man får inn (altså, spiser). Så om du trener og spiser mindre enn dagbehovet for kalorier går du ned. Er du gutt ligger dagsbehovet på ca. 2000 - 2500 kcal (kilokalorier), mens en jente har et dagbehov på ca. 1500 - 2000 kcal. Skal du bli tynnere må du da ligge under dette eller ligge på dette og trene/forbrenne mer. Så ja, spiser du en sunn og næringsrik frokost, en sunn og kalorifattig lunsj og middag, så går du som regel ned i vekt. Skal man gå ned i vekt er det lurt å spise en frokost og spise jevnlig (men ikke mye) utover dagen, da dette holder forbrenningen i gang.

Men hvis du allerede kun spiser et eple til frokost og spiller fotball aktivt så tviler jeg på at du er en person trenger å gå ned i vekt, med mindre du spiser en helt syk lunsj/middag.

Narsisisten: Enig. Bedre å spise jevnt og sunt, men kalorifattig enn å sulte seg helt med et mikroskopisk måltid daglig. Som sagt, jevne måltider holder forbrenningen igang, samtidig som kroppen trenger næringsstoffene i maten.

Betyr det at om jeg ikke spiser så mye til frokost blir jeg ikke tynnere/gå ned i ekt, må jeg spise sunt til frokost...og videre...?

Lenke til kommentar

Betyr det at om jeg ikke spiser så mye til frokost blir jeg ikke tynnere/gå ned i ekt, må jeg spise sunt til frokost...og videre...?

Nei, det betyr ikke at du ikke blir tynnere av å spise lite til frokost.

Det at du spiser frokost setter jo i gang forbrenningen, og et eple er jo sunt det. Men ville fortsatt spist noe mer, som en kornblanding eller noe. Litt til frokost er bedre enn ingenting. Men en solid og næringsrik frokost er bedre enn bare et eple. Men så er det jo de som ikke orker så mye til frokost og da kan man ta noe enkelt som frukt og heller spiser en mer næringsrik lunsj etterpå.

Lenke til kommentar

Nei, det betyr ikke at du ikke blir tynnere av å spise lite til frokost.

Det at du spiser frokost setter jo i gang forbrenningen, og et eple er jo sunt det. Men ville fortsatt spist noe mer, som en kornblanding eller noe. Litt til frokost er bedre enn ingenting. Men en solid og næringsrik frokost er bedre enn bare et eple. Men så er det jo de som ikke orker så mye til frokost og da kan man ta noe enkelt som frukt og heller spiser en mer næringsrik lunsj etterpå.

Du mneer at man må spise litt sunt til frokost for å ....bli tynnere? xD

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg mener. Men spiser man frokost (og helst en sunn en) starter forbrenningen tidligere enn det den gjør om du kun spiser et måltid midt på dagen. Dette kan føre til at du fortere mister vekt enn om du da bare skulle spist et lite måltid.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg mener. Men spiser man frokost (og helst en sunn en) starter forbrenningen tidligere enn det den gjør om du kun spiser et måltid midt på dagen. Dette kan føre til at du fortere mister vekt enn om du da bare skulle spist et lite måltid.

Ah, men ca hvor etter starte forbrenningen vis du ikke spiser frokost?

Lenke til kommentar

Gammel myte. VELDIG mange begynner ikke å spise før i middagstid. TS: Om du velger å spise mange små måltider, så går det bra. Det går også bra at du spiser 2-3 store måltider senere på dagen ;)

Lenke til kommentar

Men man trenger ikke spise mer enn hver 5-6 time uansett.

Prøvd å være i aktivitet i 5timer uten å spise mat? All trening utover 2-2.5ttimer uten mat er å sulte kroppen.

Egentlig, så går det helt fint å spise all amten du skal ha i deg i løpet av dagen i løpet av et kort 6 timersvindu.

Dvs: du står opp, drar på jobb/skole. Spiser din første matbit klokken 14.00, så hjem og spiser middag klokken 18.00 og så kveldsmat klokken 21.00.

Så lenge du får i deg de næringsstoffene du skal og energien du tregner for en dag så er ikke dette noe problem

Periodisk faste kalles det.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=172

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...