Gå til innhold

Hvilke programmerings språk kan dere?

Anbefalte innlegg

Jeg gidder ikke diskutere usakligheter, og du tar dette alt for personlig. Jeg prøver utelukkende å hjelpe deg, men du står fullstendig på bakbena om å forsøke å lære deg noe nytt, eller punge ut for Delphi. Hvis du lever av å programmere, hvorfor ikke betale de tusenlappene det koster? Hvis du ikke gjøre det, så finnes det massevis av alternative løsninger. Det er sikkert en smal sak for deg å sette deg inn i for eksempel Visual Basic hvis du bare gidder å prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gidder ikke diskutere usakligheter, og du tar dette alt for personlig. Jeg prøver utelukkende å hjelpe deg, men du står fullstendig på bakbena om å forsøke å lære deg noe nytt, eller punge ut for Delphi. Hvis du lever av å programmere, hvorfor ikke betale de tusenlappene det koster? Hvis du ikke gjøre det, så finnes det massevis av alternative løsninger. Det er sikkert en smal sak for deg å sette deg inn i for eksempel Visual Basic hvis du bare gidder å prøve.

Det er kun en hobby.

du virker da ikke så veldig saklig når du bare ber meg om å bytte programmeringsspråk på den måten.

( du har ikke svart på spørsmålet mit om at delphi skulle være død ).

ja. jeg har fått noen tips tidligere men de jeg har prøv ut har vær fullstendig søppel sammenlignet med delpi.

i beste fall har brukergrensesnittet lignet veldig på delphi kompilator for 3-4 generasjoner siden.

samme med Windows 7 funger det ikke

det jeg klager på er at prisen har doblet seg 5 ganger siden jeg kjøpte meg en delphi versjon samtidig som mesteparten av annet programvare har blir nesten gratis ( eller gratis)

Lenke til kommentar

Duh, mister elg. Jeg sier ikke dette (bare) for å være breial, men det er tydelig at du ikke kan en dritt om programmering, og når GeirGrusom prøver å hjelpe deg til tross for massive mengder med usakligheter og ignoranse, så bør du droppe attituden, og takke for et saklig svar.

Og når det gjelder de greiene med at det tar 10 og 15 år å lære et nytt språk, så snakker du for deg selv. Det er mulig du bruker 15 år på lære deg et nytt språk, men for de fleste av oss, er det gjerne snakk om noen måneder før man begynner å få dreisen på det.

GeirGrusom har rett, Delphi er dødt, så lær deg et annet språk, eller pung ut og sats på et synkende skip. Det er sikkert jævlig lurt.

Lenke til kommentar

Duh, mister elg. Jeg sier ikke dette (bare) for å være breial, men det er tydelig at du ikke kan en dritt om programmering, og når GeirGrusom prøver å hjelpe deg til tross for massive mengder med usakligheter og ignoranse, så bør du droppe attituden, og takke for et saklig svar.

Og når det gjelder de greiene med at det tar 10 og 15 år å lære et nytt språk, så snakker du for deg selv. Det er mulig du bruker 15 år på lære deg et nytt språk, men for de fleste av oss, er det gjerne snakk om noen måneder før man begynner å få dreisen på det.

GeirGrusom har rett, Delphi er dødt, så lær deg et annet språk, eller pung ut og sats på et synkende skip. Det er sikkert jævlig lurt.

nå var det GerGrusom skrev at det tok 5 år å lære seg et nytt språk , ergo så tar det 10-15 år å lære seg 2-3 språk ( hvis man konsentrer seg om et av gangen) .

det jeg spør om hvordan kan Delphi ( som ikker et programmeringsspråk men en måte å bruke objektpascal på ) kan være død når det selges hos alfasoft. det er dette jeg mer at GeirGrusom ikke saklig på når han ikke svare på spørsmålet

hvis jeg nå skal lære meg et annet programgrinespråk så sliter jeg med å finne ut hvilket som funger med Windows7 som skikkelig dokumentasjon om det.

samt at det ikke har fungert for meg.

det som er sant er at jeg er ikke skikkelig utlært i delphi/objektpascal når man ikke finner nok dokumentasjon .

det er mange ting jeg kunne tenke meg å lage , men det er generelt veldig lite hjelp å få.

de som forsøker å hjelpe forutsetter som oftest at jeg har god kunnskap om noe jeg nesten ikke kjenner til.

så jeg etterlyser programåringspråk (linker) som er lette å lære seg samtidig som de utnytter det grafiske grensesnittet i Windows .

her vil jeg ikke ha noen amatør prosjekter som dere har linket til tidligere

Lenke til kommentar

Litt latterilg,jeg har forslått python også C# til deg før,så det er et amatør prosjekter?

Python er i dag et av de mest suksessrike språkene og vil for alltid være gratis og krossplatform.

Python fungere selvfølgelig utmerket på windows 7,som de fleste språk gjør.

Python quotes

Se Tiobe ranking over språk.

Ja,og overpriset delphi er gudskjelov på vei enda lengere ned.

Lenke til kommentar

Litt latterilg,jeg har forslått python også C# til deg før,så det er et amatør prosjekter?

Python er i dag et av de mest suksessrike språkene og vil for alltid være gratis og krossplatform.

Python fungere selvfølgelig utmerket på windows 7,som de fleste språk gjør.

Python quotes

Se Tiobe ranking over språk.

Ja,og overpriset delphi er gudskjelov på vei enda lengere ned.

nå var det disse objektpascal linkene jeg mente.

forøvrig så har jeg store problemer med å forstå hvorfor man ikke lenger liker Delphi ( hvis man ser bort fra det koster å skaffe seg det) .

C er da ikke noe lettere å lære seg

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Delphi er et programmeringsspråk (synonym for Object Pascal) og et IDE.

Det er mindre åpenbare fordeler ved å bytte språk, og på et eller annet tidspunkt må vi alle her (kanskje unntatt C++ brukerne? Vanskelig å si) bytte språk fordi det ikke lenger akkurat er på mote. Dette har skjedd med Pascal, Fortran og Cobol, og det skjer sikkert med Java, Python, Ruby, Visual Basic, PHP og C# en gang også.

Spesielt Java tror jeg sitter i en litt sårbar posisjon etter at Oracle tok over.

edit: den andre elgen, se på Visual C# Express. Det er gratis, og har de tingene du er vandt med fra Delphi.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
forøvrig så har jeg store problemer med å forstå hvorfor man ikke lenger liker Delphi

Viss du er vant "fancy drag drop autocomplete" funksjoner,så er nok gratis som GeirGrusom anbefaler Visual C# Express ok.

Bruker Visual studio til en grad for og lærer med C# bedere.

Jeg er mere opptatt språket og ikke så alle disse fancy funksjoner i et IDE.

At språker er krossplatform er også et stor pluss.

La oss se på en vanlig oppgave i Delphi og python.

Beregn summen og produktet av en array/list av heltall.

//Delphi
var
 Ints   : array[1..5] of integer = (1,2,3,4,5) ;
 i,Sum  : integer = 0 ;
 Prod   : integer = 1 ;
begin
 for i := 1 to length(ints) do begin
   inc(sum,ints[i]) ;
   prod := prod * ints[i]
 end;
end;

#Python
numbers = [1,2,3,4,5]
total = sum(numbers)

product = 1
for i in numbers:
   product *= i

Vi ser at Delphi har hva man kalle en god del støy,variabeldeklerasjoner og statiske datatyper som ikke er med på og løse oppgaven med og gjøre kompiler glad.

Nå er det helt greit og lære om variabeldeklerasjoner/statiske datatyper,men savner overhode ikke den biten i python som er ekte dynamisk typet.

Python sin type dynamiske skrive måte har også fordeler og ulemper.

Uten og gå noe nærmere inn på det,men koden blir klar og forstå som man ser i eksemplet over.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Et godt IDE vil spare deg for mye arbeid. Spesielt et verktøy for å legge opp GUI synes jeg er uvurderlig.

Men jeg er enig ellers.

// C#
var numbers = new int[] {1, 2, 3, 4, 5};
var sum = numbers.Sum();
var produkt = numbers.Aggregate( (a, b) => a * b );

edit: C# fra versjon 4 har støtte for dynamisk typing, men en bruker det ikke vanligvis ettersom det går unødvendig utover ytelsen til programmer.

eksempel på dette er at jeg laget en klasse for vektorer som bruker dynamic, og en som bruker statisk typing. For å plusse sammen 100000 vektorer av typen(1, 2, 3) så bruker den statiske versjonen under 15 millisekunder, mens den dynamiske versjonen ligger rundt 140 ms. Det er en vesentlig forskjell.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

da skal jeg teste ut visuel c# i ekspress utgave .

listen det referer til blir lit merkelig da flere av språken der er basert på noen av de andre.

jeg ser da at Delphi er blant de 15 språkene som A status ( hva nå det betyr ) selv om populariteten er dalende.

jeg ser også at ADA baser på pascal er på vei opp.

for meg så blir det lit merkelig at hvis man skal vektlegge populariteten til de 5-6 øverste språken i denne list om et språk er dødt eller ikke

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Delphi tapte i stor graden kampen mot Visual Basic, som var den mest reelle konkurrenten til Delphi. Dette ettersom fokuset var likt mellom de to, altså grafiske IDE med fokus på oppsett av brukergrensesnitt og databasetilgang.

Språket Visual Basic manglet mye som Delphi hadde, som objektorientering, og en rekke andre ting, men noen ganger vinner det teknisk underlegne produktet allikevel.

Lenke til kommentar

Bruker normalt og er mest komfortabel med:

c++ - Er riktig nokk kjapt, men bruker det mindre og mindre siden det tar for lang tid å programmere i det.

java - Liker det bedre en c++ siden det går fortere å programmere med, og over de siste åra så har kjøre farte kommet seg ganske nærme c++ for normalt bruk.

python - Starta med python for noen måneder siden, og digger språket. Det kjører riktig nokk litt tregt, men det går drit fort å programmere i det i forhold til de to over.

Brukes mindre, og/eller mindre konfortabel med dem:

Ruby - Har kun brukt det over to måneder, så er ikke noe god. Men det var lett å programmere med.

Prolog - Logic basert. Kan det grunnleggende godt, men mer avanserte ting er vrient.

c -

Kun såvidt brukt, i småting over ett parr uker. Også noen som muligens ikke kan klassifiseres som programmerings språk:

CLIPS - Regelbasert ekspertsystem.

Protege - Rammebasert ekspertsystem.

xml,xml schema, sax, dom, xpath, xquary

sql

html,css

javascript

Lenke til kommentar

Har editoren som brukes til c++ på noen måte noen form for fult grafisk bruker grensesnitt ala delphi eller visual basic ?

(der det bare er å dra objektene over til en flate )

Er det på noen måte mulig å lage egne "komponenter" i C++ eller alle variantene av C ?

I delphi heter disse tingene man kan dra over til panelet komponenter , og man kan lage sine egne.

Lenke til kommentar
Har editoren som brukes til c++ på noen måte noen form for fult grafisk bruker grensesnitt ala delphi eller visual basic ?

Ja det finnes i C++ også python flere store 3 part GUI-rammeverk og velge mellom.

Du kan bruke de fleste editorer til og skrive GUI.

wxwidgets - Qt - GTK+

For og nevne de 3 store.

Qt-designer har mange avansert funskjoner som "drag and drop".

Du skal være mindere opptatt av dette og heller lære deg et språk.

Ingen lærer noe særlig av og dra objekter ut i et vindu.

Jeg tror du har gjort litt for mye av det før,det er språket som må telle mest.

Jeg liker og lage GUI godt(bruker mest wxpython),men jeg skriver alt fra bånn av.

For meg fungere det klart best og da har jeg full kontroll,og ja jeg har prøvd mange av disse GUI designere opp imellom årene.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Ja det finnes i C++ også python flere store 3 part GUI-rammeverk og velge mellom.

Du kan bruke de fleste editorer til og skrive GUI.

wxwidgets - Qt - GTK+

For og nevne de 3 store.

Qt-designer har mange avansert funskjoner som "drag and drop".

Du skal være mindere opptatt av dette og heller lære deg et språk.

Ingen lærer noe særlig av og dra objekter ut i et vindu.

Jeg tror du har gjort litt for mye av det før,det er språket som må telle mest.

Jeg liker og lage GUI godt(bruker mest wxpython),men jeg skriver alt fra bånn av.

For meg fungere det klart best og da har jeg full kontroll,og ja jeg har prøvd mange av disse GUI designere opp imellom årene.

jeg foretrekker nå å la editoren legge inn den mest kjedelig koden og heller konsentrer meg om gangen i programmet jeg forsøker å lage.

man lærer ikke så mye av å skrive det samme "skjelettet" hver gang .

hvis det også er med nok kode eksempler så for man forståelse av hvordan ting henger sammen.det er noe jeg har manglet hittil.

jeg lærte meg pascal men etterhvert over tok objektpascal og Delphi.

her har jeg fått det inntrykket at mange utviklere er lit rastløse , de vil etter noen år bytte til andre språk no som medøfører at det forige språket forsvinner.

det er en stor ulempe for en som ikke ønsker å bruke mesteparten av tiden til lære nye språk.

det er i i og for seg greit nok å lærer seg noe nyt men her går det ut over tiden man kan bruke til å lage programmer.

det er noe jeg misliker sterkt

Lenke til kommentar

D kompilerer til maskinkode per i dag (DMD og GDC), støtter inline assembly, og et temmelig omfattende metaprogrammering. Blant annet var det en som skrev en ray-tracer utelukkende med D sin metaprogrammering. Altså når du kompilerte programmet, fikk du ut et bitmap med et ferdig raytracet bilde, istedet for en binærfil.

D ligner på en blanding av Java, C# og C++. Dette ved at den støtter pekere, inline assembly, interfaces, templates, lambda uttrykk med fulle closures, har garbage collection (som en kan skru av om nødvendig), "pure functions" altså funksjoner som kun behandler immutable verdier(funksjonell programmering), funksjoner inne i andre funksjoner, og en rekke andre ting. Det støtter også delvis C++ ABI, som er temmelig uvanlig.

Det er derimot et svært lite miljø rundt språket, som er ganske synd. Det er også i dag kun 32-bit compilere for D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...