Gå til innhold

Hvilke programmerings språk kan dere?

Anbefalte innlegg

finnes det noen beskrivelse eller eksempler om dem

er det ikke slikt at PostScript er bare brukt som styre språk til skrivere ?

Jeg vil tro at du finner det hvis du søker på Google. Jeg kan ta litt kort her:

Verilog og VHDL er hardware beskrivelsesspråk (hint, finn ut hva de fire første bokstavene i nic'et mitt står for). SPICE er mer et deklarasjonsspråk for analog hardwaresimulering.

Tcl er et scriptspråk. Det var en del brukt en periode, men er nå mer brukt som scriptspråk for diverse verktøy. Jeg bruker det mest i forbindelse med verktøy fra Synopsys, Altera og Xilinx.

Hvis du ikke kjenner sh, bash og csh kan du ikke ha brukt UNIX.

CLOS er Common Lisp Object System, dvs. en del av Common Lisp. Dette er etter min mening det ultimate språket.

Haskell er et rent funksjonelt språk (Litt her)

Smalltalk er et av de første rene objekt orienterte språkene (etter Simula). Jeg har ikke brukt det siden 80-tallet.

HyperTalk var et script språk for Mac (et system som het HyperCard).

Dylan kom også ut i fra Apple. Var veldig Lisp inspirert, men fikk etterhvert helt feil syntax (dvs. infix).

BLISS er enda eldre. Jeg brukte det bare sporadisk i forbindelse med et prosjekt i kompilatorteknikk.

Planc ville du sikkert like. Det er språk med Pascal/Algol type syntax som ble brukt i Norsk Data. Store deler av Sintran ble skrevet i Planc hvis jeg ikke husker feil.

PostScript blir brukt for printere. Men det er et morsomt og artig språk (litt på samme nivå som Forth). Stack baserte språk varmer litt i hjerterota for den eldre garde som har programmert HP RPN kalkulatorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finnes det noen beskrivelse eller eksempler om dem

er det ikke slikt at PostScript er bare brukt som styre språk til skrivere ?

Jeg vil tro at du finner det hvis du søker på Google. Jeg kan ta litt kort her:

Verilog og VHDL er hardware beskrivelsesspråk (hint, finn ut hva de fire første bokstavene i nic'et mitt står for). SPICE er mer et deklarasjonsspråk for analog hardwaresimulering.

Tcl er et scriptspråk. Det var en del brukt en periode, men er nå mer brukt som scriptspråk for diverse verktøy. Jeg bruker det mest i forbindelse med verktøy fra Synopsys, Altera og Xilinx.

Hvis du ikke kjenner sh, bash og csh kan du ikke ha brukt UNIX.

CLOS er Common Lisp Object System, dvs. en del av Common Lisp. Dette er etter min mening det ultimate språket.

Haskell er et rent funksjonelt språk (Litt her)

Smalltalk er et av de første rene objekt orienterte språkene (etter Simula). Jeg har ikke brukt det siden 80-tallet.

HyperTalk var et script språk for Mac (et system som het HyperCard).

Dylan kom også ut i fra Apple. Var veldig Lisp inspirert, men fikk etterhvert helt feil syntax (dvs. infix).

BLISS er enda eldre. Jeg brukte det bare sporadisk i forbindelse med et prosjekt i kompilatorteknikk.

Planc ville du sikkert like. Det er språk med Pascal/Algol type syntax som ble brukt i Norsk Data. Store deler av Sintran ble skrevet i Planc hvis jeg ikke husker feil.

PostScript blir brukt for printere. Men det er et morsomt og artig språk (litt på samme nivå som Forth). Stack baserte språk varmer litt i hjerterota for den eldre garde som har programmert HP RPN kalkulatorer.

helt riktig jeg har holdt meg til dos og Windows.

det er fler av språken i listen der lager som jeg ikke kjenner til , men dem har jeg i det miste hørt om.

eller sett noen eksempler fra

man kan i grunnen lure lit på hvorfor enkelte av disse script og ekte programmeringsspråkene har så kort levetid.

det kommer nok av hardwaren som blir brukt.

så er det synd at pascal ( delphi o.l) vei på vei ut.

Lenke til kommentar

Hardware-programmering likte jeg VHDL best.

Bedre enn hva? Det var ingen andre HDL på listen din. VHDL er greit til design, selv om den sterke typingen kan drive deg til vanvidd mange ganger.

Til verifikasjon har det skjedd lite med VHDL og man må skrive mye kode for å oppnå enkle ting. Mangelen på effektive språk for hardware verifikasjon førte til at språk som «Specman e» og Vera dukket opp. Deretter ble Verilog bygget ut til SystemVerilog som har mange gode egenskaper når det gjelder «constraint random» og måling av dekningsgrad («coverage»). Det har også blitt gjort en del i SystemVerilog for for å forenkle design, f.eks. «interfaces» som gjør det mye enklere å trekke busser opp og ned gjennom modul-hierarkiet. I VHDL kan man bruke records til dette, men de må ha samme retning og det blir en del kunstige inndelinger pga. dette.

Lenke til kommentar

Ja når kan man egentlig et programmeringsspråk? :)

Har vært innom en del språk, men er ikke så sikker på at jeg kan noen av dem:

C64-Basic <3

Qbasic/Quickbasic

pascal/delphi

assembly

c++

Vb4-6/vb2005-2010

C#

tcl

php

python

java

Lenke til kommentar

C64-Basic <3

Qbasic/Quickbasic

pascal/delphi

assembly

c++

Vb4-6/vb2005-2010

C#

tcl

php

python

java

ja. det tar tid å lære seg alt.

samtidig er mange av språkene i stadig utvikling.

for man egentlig tid til å sette seg inn i alt før noe nytt er på trappene ?

nå vet jeg ikke om det er så mange som har merket noe til det ? , men jeg har det inntrykket at hvis man velger det språket man liker best første gangen så kommer man til det punktet at språket mit blir nedprioritert og fases ut.

slik her jeg opplevd det med Delphi utgavene

fra at det kostet ca tusen kr for ca 20 år siden (med forbehold om at ejg husker riktig ) til koste minst 8 tusen nå for den billigste utgaven.

det er irriterende

det mest irriterende er nå at det virker ikke til å være mulig å laste ned tidligere utgaver heller.

det finnes noen spede forsøk på gratis utgaver baser på gamle utgaver av delphi eller pascal.

problemet er at de ligger 20 år bakover i tid og er sterkt preget av beta syndromet

Lenke til kommentar

Hvilket prog.språk burde man sette seg mest inn i med tanke på fremtidig nytteverdi.

Litt avhengig av hva du mener med nytteverdi. Er det for å få seg jobb eller er det for utvilking av kunnskap om programmering? I det første tilfelle er kanskje PHP det beste men jeg ser på det litt som selvskading som start på hvordan man kan utvikle velvære.

I den andre tilfelle så vil jeg kanskje som du kunne gjette anbefale Common Lisp siden det har de fleste egenskaper du finner i andre språk. Det er f.eks. ikke noe nytt i Python som jeg ikke hadde sett for 20 år siden (kanskje med unntak av syntax'en på list comprehension som er stjålet fra Haskell, men det fikser man med en macro i Common Lisp).

Siden det ser ut som om du er interessert i matematikk så kan kanskje Lambda Calculus vil være midt i blinken for deg.

Lenke til kommentar

Begge deler vil jeg si at Java eller .NET er temmelig sikre valg for tiden. Begge vil gi deg jobbmuligheter, og har veldig store muligheter for hobbyprogrammering, både på grunn av gode utviklingsverktøyer, og på grunn av solide standardbibliotek og tredjepartsbibliotek.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

C64-Basic <3

Qbasic/Quickbasic

pascal/delphi

assembly

c++

Vb4-6/vb2005-2010

C#

tcl

php

python

java

nå vet jeg ikke om det er så mange som har merket noe til det ? , men jeg har det inntrykket at hvis man velger det språket man liker best første gangen så kommer man til det punktet at språket mit blir nedprioritert og fases ut.

fra at det kostet ca tusen kr for ca 20 år siden (med forbehold om at ejg husker riktig ) til koste minst 8 tusen nå for den billigste utgaven.

det er irriterende

det mest irriterende er nå at det virker ikke til å være mulig å laste ned tidligere utgaver heller.

det finnes noen spede forsøk på gratis utgaver baser på gamle utgaver av delphi eller pascal.

problemet er at de ligger 20 år bakover i tid og er sterkt preget av beta syndromet

Dette er litt av grunnen til at en bør satse på Fri Programvare og Åpen Kildekode;

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_software

http://en.wikipedia.org/wiki/Open-source_software

Lenke til kommentar

C64-Basic <3

Qbasic/Quickbasic

pascal/delphi

assembly

c++

Vb4-6/vb2005-2010

C#

tcl

php

python

java

det er irriterende

Dette er litt av grunnen til at en bør satse på Fri Programvare og Åpen Kildekode;

http://en.wikipedia....i/Free_software

http://en.wikipedia....source_software

er ikke frepascall og lazarus som jeg ble anbefalt for en stund tilbake fri programvare ?

Det prøver å etterape pascal ( og Delphi) men ligger 10 år etter.

Lenke til kommentar

Ser da ut til at Free Pascal kompileren er i utvikling og har en del nye egenskaper som ikke eksisterte (i Delphi) for 10 eller 20 år siden.

edit:

..og om (for mange av) både de frie og kommersielle aktører har mistet interessen for Pascal finnes det nok av språk som ligner.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

VHDL syntaks i seg selv suger, indeed. Er ikke alltid like enkelt å få ting til å kompilere. Liker ikke modulsystemet så godt. Må copy paste componentene overalt. Hvorfor ikke bare noe ala #include? (eller kanskje dette finnes allerede...)

Det er vel noe slik include sak der (import). Men det er irriterende at en må skrive så forbanna mye for å gjøre veldig lite. Den idiotiske Ada/Pascal syntaksen er til å få kreft av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvis man skal lære seg flere språk er det i da ikke best å forsette på noen som ligner det man kan fra før ?

jeg har påpekt det før . da slipper man å gå 5 år bakover i tid.

Hahahahahahahahaha, tar det deg 5 år å lære deg og bli vant til et nytt språk? Der lo jeg godt altså, fy faen.

Endret av Dead_Rabbit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis man skal lære seg flere språk er det i da ikke best å forsette på noen som ligner det man kan fra før ?

jeg har påpekt det før . da slipper man å gå 5 år bakover i tid.

Hahahahahahahahaha, tar det deg 5 år å lære deg og bli vant til et nytt språk? Der lo jeg godt altså, fy faen.

det der forstod jeg ikke hel .

hva er det du vil fortelle ?

hvis man har bruk 10 år på å lære seg et prog. språk som man ikke behersker 100%.

hvorfor skal man bruke nye 5 år for hver språk uten å lage noe , kun læring.

det er da man mister interessen.

kort sagt.man er interessert i lage forskjellige programmer , kan et programmeringsspråk, men må konsentrere seg i enda 10-15 år fremover kun for å lære seg nye språk uten å ha tid til å lage noe konkret. hva er da vitsen ?

Lenke til kommentar

kort sagt.man er interessert i lage forskjellige programmer , kan et programmeringsspråk, men må konsentrere seg i enda 10-15 år fremover kun for å lære seg nye språk uten å ha tid til å lage noe konkret. hva er da vitsen ?

En stor del av jobben innen programmering (og alle andre forskningsrelaterte fag) er at du må være istand til å følge med på endringer som skjer. Delphi for eksempel har vært døende i mange, mange år nå, og det var overhode ingen overraskelse at det ble kuttet ut.

Hele Pascal grenen har mistet fullstendig momentum etter... 2000?

Det tar deg ikke 5 år å lære et nytt språk hvis du kan Delphi fra før av. Kikk på alternativene, kjøp en bok, og du vil mestre selve språket i løpet av noen måneder.

Det vanskeligste med programmering er ikke å lære seg språket, men tankegangen som kreves. Du har mange alternativer å velge imellom, du må bare slå deg til ro med en. Hvis du er vant til Delphi, er sannsynligvis Visual Studio noe å vurdere. Du finner sikkert en Object Pascal compiler for .NET også.

Lenke til kommentar

En stor del av jobben innen programmering (og alle andre forskningsrelaterte fag) er at du må være istand til å følge med på endringer som skjer. Delphi for eksempel har vært døende i mange, mange år nå, og det var overhode ingen overraskelse at det ble kuttet ut.

Hele Pascal grenen har mistet fullstendig momentum etter... 2000?

Det tar deg ikke 5 år å lære et nytt språk hvis du kan Delphi fra før av. Kikk på alternativene, kjøp en bok, og du vil mestre selve språket i løpet av noen måneder.

Det vanskeligste med programmering er ikke å lære seg språket, men tankegangen som kreves. Du har mange alternativer å velge imellom, du må bare slå deg til ro med en. Hvis du er vant til Delphi, er sannsynligvis Visual Studio noe å vurdere. Du finner sikkert en Object Pascal compiler for .NET også.

hvis delphi er dødt hvorfor eksister det da forsatt hos alfasoft ?

de selger det bl.a. til bedrifter og privat personer , til en pris som bare bedrifter har råd til.

nå må de sies at delphi ikke er språket men et konsept som kan benyttes av flere språk.

hvis noe skulle erstatte det så må det være en kompilator som selv generer den alle meste av den nødvendige kode slik at man sliper å skrive "all" koden selv samtidig som man har tilgang til alle koden

hvis jeg skal ta deg på orde så er altså alle disse språkene døde ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...