Gå til innhold

Hvilke programmerings språk kan dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brainfuck har ingen potensiale til noe annet enn å kødde med andre. Det er ikke laget for å være et bra programmeringsspråk, det er laget for å være merkelig.

Det finnes hundretalls eller tusenvis av slike språk, noen av favorittene mine er zombie, Java2000 og Whitespace. Ingen av dem er nyttige, men alle er veldig festlige.

Zombie på grunn av zombie referansen, Java2000 fordi det er probabilistisk og ikke deterministisk, og whitespace fordi det er snedig å skrive programmer med bare karakterer som ikke synes.

Det finnes mange andre også. For min del er brainfuck den minst interessante, men av en eller annen grunn den mest kjente.

Lenke til kommentar

Vi har jo sett i andre tråder, elgen, at du bare vil lære nye språk dersom de har samme syntaks og semantikk som pascal. Dersom du hadde vært mer åpen for å prøve forskjellige språk, så ville nok innsett at en slik tabell vil fungere svært, svært dårlig.

hvis man skal lære seg flere språk er det i da ikke best å forsette på noen som ligner det man kan fra før ?

jeg har påpekt det før . da slipper man å gå 5 år bakover i tid.

at jeg ønsker en sammenlignings tabell var for at jeg skal kunne ha muliheter til å over sette det jeg holder på me nå , fra Pascal( delphi) til et annet språk.

jeg har sett koder skrevet i en eller annen variant av C og ser at de er relativt lik syntaksen i Pascal.

derfor kunne jeg tenke meg i første omgang å oversette det til virtuell C ( eller det som tilsvarer virtuell pascal som delphi egentlig er )

det er noen her som tydelig har misforstå meg ganske kraftig .

jeg sier ikke at man skal sammenligne rubel og bit av programgrinespråk , men de som er relativ likt hverandre.

hvis det var noen som trodde at jeg vil sameligne HTML og Basic så er det på ville veierer.

det som kunne har vært fint var om noen la ut (gjerne i en anne post ) en liten kode snut i de forskeligge språkene.

aller best ville det vær hvis kunne se hvordan samme funksjon kunne gjøres de forskjellige språkene.

" Hello World " er en klassikker.

hva med andre eksempler ?

som hvordan man taster inn 2 tall eller tekster , så slår dem sammen og så presenter dem på skjermen ?

problemet med å lære flere språk samtidig er at det kan lett gå i surr hvilke regler de forskjellige følger

uansett hvordan man gjør det så ender det med at de fleste blir omdannet til en annen kjørbar kode før programmet utføres.

basic og HTML er nok noen av de få unntakene som eksisterer der koden blir kjørt direkte.

nå er det også et poeng at man må være klar over at mange språk er bare dialekter av andre.

C,C# C++ og visuell C# hører i lag

(Tubo) pascal, Ada , (turbo) Delphi hører samme.

alle basic variantene hører sammen på en måte

jeg kan ikke hele listen så derfor stopper jeg med eksemplene her.

selv om mange av dem også er kommet i objektvarianter så er grunntrekkene i selve språket beholdt.

på en måte så har dette objekt opplegget gjort at språkene ligner mer på hverandre nå en de gjorde før

Lenke til kommentar

hvis man skal lære seg flere språk er det i da ikke best å forsette på noen som ligner det man kan fra før ?

Etter å ha lest dine tidligere innlegg forstår man jo at du ikke vil lære deg noe nytt språk, hvis det ikke er tilnærmet likt det du kan fra før av, Delphi. Sorry mac, det finnes ikke, men det finnes mange språk / miljøer som er ganske like, og som bygger på samme grunntanke.

at jeg ønsker en sammenlignings tabell var for at jeg skal kunne ha muliheter til å over sette det jeg holder på me nå , fra Pascal( delphi) til et annet språk.

Slik jeg tolker deg, så ønsker du altså en sammenligningstabell, for å kunne bruke den til å oversette programmene dine linje for linje, til et annet språk... Sorry mac, en slik tabell fungerer nok kun på de mest primitive aspektene av språkene, som kontrollstrukter, osv, og dessverre IKKE på ting som systemkall, API'er, osv.

Så... En slik tabell har kun verdi om du bare benytter deg av de mest grunnleggende elementene i språket, og ikke noe utover det. Og hvem programmerer slik?

jeg sier ikke at man skal sammenligne rubel og bit av programgrinespråk , men de som er relativ likt hverandre.

Nå gjentar du deg selv, kjære elg. Du vil ikke lære deg et nytt språk hvis det ikke ligner veldig på Delphi, det er matraet ditt, og det vet vi.

det som kunne har vært fint var om noen la ut (gjerne i en anne post ) en liten kode snut i de forskeligge språkene.
aller best ville det vær hvis kunne se hvordan samme funksjon kunne gjøres de forskjellige språkene.

Du kan jo titte på denne klassikeren.

Radlekatt

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dine tidligere innlegg forstår man jo at du ikke vil lære deg noe nytt språk, hvis det ikke er tilnærmet likt det du kan fra før av, Delphi. Sorry mac, det finnes ikke, men det finnes mange språk / miljøer som er ganske like, og som bygger på samme grunntanke.

her er du ganske langt unna hva det jeg definerer som nesten lik og det du definere som nesten lik .

hvis jeg mener at C har ganske lik oppbygning i forhold til Delphi i koden så mener du at man bare kan sammenligne de forskjellige C variantene. man kan altså sammenligne de norske dialektene men ikke norsk og svensk.

Sitat

Slik jeg tolker deg, så ønsker du altså en sammenligningstabell, for å kunne bruke den til å oversette programmene dine linje for linje, til et annet språk... Sorry mac, en slik tabell fungerer nok kun på de mest primitive aspektene av språkene, som kontrollstrukter, osv, og dessverre IKKE på ting som systemkall, API'er, osv.

Så... En slik tabell har kun verdi om du bare benytter deg av de mest grunnleggende elementene i språket, og ikke noe utover det. Og hvem programmerer slik?

når man bygger opp et program etter et prinsipp.

da bruker man noe som heter flytskjema

da vil en slik kode oversettelse funger ganske bra

man må selvfølgelig rydde i strukturen etterpå.

Nå gjentar du deg selv, kjære elg. Du vil ikke lære deg et nytt språk hvis det ikke ligner veldig på Delphi, det er matraet ditt, og det vet vi.

igjen vi er ikke enige her i hva vi legger i begrepet likhet.

hvi man sammenligner pascal (Delphi) og C# så ser det svært lik ut.

begin er byttet ut med {

end er byttet ut med }

og å tilegne variabler er som nevnt tidligere

så er de alle kommandoene som kan sammenlignes

da er 50% av jobben gjort

visual basic har også mange likheter her.

når flere eksempler i hjelpeteksten i delphi viser eksempler både for C og Delphi da må de nødvendigvis vær nærmere hverandre en mange vil innrømme.

om du lære deg å programmere på din måte så er det ikke noe selvfølge at det vil fungere for meg.

Lenke til kommentar

Ja, programmeringsspråk har visse likheter, i mange er grunntanken det samme.

Og der sluttet all min støtte. C# er ikke det samme som C eller C++. C# likner langt mer på Visual Basic enn det ligner på C, ihvertfall når det kommer til hva som faktisk er vanskelig å lære seg i et nytt programmeringsspråk.

Semantikk er enkelt å lære seg, og du kan beholde noe av tankegangen i mange språk, men overhode ikke alt.

Langt ifra nok til at en tabell er noe nyttig.

Lenke til kommentar

Elgen, dette er siste gang jeg svarer på noen av dine poster. Det går ikke an å diskutere med deg, for du kommer opp med argumenter som overhode ikke er reelle for temaet vi diskuterer, og synser noe så vanvittig om ting du åpenbart ikke har greie på.

Radlekatt

Lenke til kommentar

Elgen, dette er siste gang jeg svarer på noen av dine poster. Det går ikke an å diskutere med deg, for du kommer opp med argumenter som overhode ikke er reelle for temaet vi diskuterer, og synser noe så vanvittig om ting du åpenbart ikke har greie på.

Radlekatt

sikker på at du vet så mye bedre ?

når 2 programmeringsspråk har likhet hvorfor skal man ignorerer det ?

C har mange likheter med pascal og de har mange forskjeller .

hvis jeg først lærer meg likhetene så kan jeg finne ut av forskjellene senere.

når man bygger opp programmer ved å dra elementer på en bakerund så er det heller ikke mye kode man skriver selv.

da vil nok programmeringsverktøet bygge opp strukturen i de fleste tilfellene.

da er det stort sett bare de grunnleggende kommandoene man har bruk for.

da sammenligner man Delphi ( visual pascal) med visual C# og visual basic

det var her man hadde bruk for en slik sameligning og forklaring på hva de forskjellige kommandoene gjør

i de eksemplen jeg har sett av C ( usikker på hvilken versjon) så har jeg nesten med en gang forstått den grunnleggende gangen i koden . her er det nesten 100% lik gangen i pascal også .

dere ( i hvertfall mange av dere ) får det til å høres som om at hvis man skal lære seg litt C så må man studere dokumentasjonen i flere måneder før man kan begynne å programmere.

jeg vil ha eksempler med forklaringer. det er det man lærer av .

man lærer det anda beder hvis man har et utgangspunkt å gå ut fra.

mit utgangspunkt er altså pascal i virtuell form

nå er det også mulig å lage programmer utenfor den virtuelle formen.

de ter ikke noe jeg benytter meg av.

en gang i tiden hadde pascal også langt flere funksjoner innebygget en C .

den gangen måtte de som programmerte i C lage hver minste rutine selv.

fordel og ulemper med det.

raskere program men mere komplisert å få det til å virker

Lenke til kommentar

Selve poenget med å lage forskjellige programmeringsspråk er at forskjellige problemer vil få forskjellige løsninger.

Den grunntanken du fører her, er grunnen til at folk finner opp hjulet på nytt eller havner på worsethanfailure.

Skal en lære seg et nytt programmeringspråk, så start fra bunnen av. Ikke forvent at problemer løses likt i alle programmeringsspråk. Hvis det var tilfelle hadde det bare vært nødvendig med ett universalspråk.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

problemet er at du definerer alle språken som totalt forskjellig fra hverandre , noe som slet ikke stemmer.

det finnes noen få grupper av programmeringsspråk som er helt forskjellig fra hverandre.

resten er mere eller mindre lik hverandre.

og så finnes det noen få plattformer programmet man lager kjører på.

selv om kompilatorene gir forskjellig resultater så er det ikke noe i veien for at brukergrensesnitt ( strukturen i koden kan være relativ lik).

nå er det slik at både pascal og C ( jeg trenger ikke å nevne alle variantene) er beregnet til å lage de samme type programmer.

hvis man har nokk kunnskap så kan man lege temmelig avanserte programmer med begge disse programmeringsspråkene.

med fare for å være inhabill så vil jeg påsta at pascal er en god del enklere å lære seg en flere av varianten av C

Lenke til kommentar

Alle programmeringsspråk har forskjeller. Den største fellen her er at du løser et problem i et språk på samme måte som du ville gjort i et annet.

de har forskjeller. det du gjør er å definere forskjellen som mye større en de er.

det finnes noen grunnleggende regler som gjelder alle programmer.

det er det jeg tar utgangspunkt i.

når mange av språken heter elementer fra hverandre så må det også nødvendigvis ikke vær så stor forskjell likevel.

hvis man begrenser seg til slik språk så trenger man ikke å begynne på laveste nivå hver gang man skal lære seg noe nytt.

da jeg gikk fra basic og linjenummer ( som er fjernet nå) til pascal trengte jeg ikke å begynne på laveste nivået.

til gjengjeld kunne jeg gå et nivå høyre ved å bruke pascal

det du poengter er nok at datatypen i C ikke er helt lik dem man bruker i pascal

eller at definering av variabler ikke er helt lik

eller tilegne (som blir blir kalt unit i pascal ) ikke er er hel lik

det betyr ikke at alt er ane ledes

Lenke til kommentar

Alt er nyttig. Det er viktigere å kjenne til de grunnleggende idéene ved programmering, enn å kunne et bestemt språk. Kan man først ett språk, er det lettere å lære et annet.

Når det er sagt, så er nok de aller fleste programmeringsstillinger som lyses ut innen C# eller Java.

Lenke til kommentar

Har jobbet med (ikke noe bestemt rekkefølge)

•  
  • HILO-3 (forøperen til Verilog)
  • Verilog
  • SystemVerilog
  • VHDL
  • SPICE (hvis man kaller det programmering)
  • FORTRAN (FORTRAN-66, FORTRAN-77)
  • Basic
  • Pascal
  • ObjectPascal (MPW for Apple Mac)
  • C
  • C++
  • Java
  • Python
  • Perl
  • Tcl
  • Matlab
  • Bourne shell/bash, csh
  • Diverse assemblere
  • Microcode for AMD Am2900 bit slice processors
  • Common Lisp & CLOS
  • Diverse lisp dialekter (Guile, Scheme, AutoLisp, Emacs Lisp,ExperLisp)
  • PostScript

I mindre grad

•  
  • Haskell
  • Ada
  • PL/1
  • Smalltalk
  • Logo
  • HyperTalk
  • Prolog
  • Dylan
  • BLISS
  • Planc
  • Forth

• Liker 1
Lenke til kommentar

mange av dem har jeg aldri har hørt om :

• Verilog
  • VHDL
  • SPICE
  • Tcl
  • Bourne shell/bash, csh
  • CLOS
  • Haskell
  • Smalltalk
  • HyperTalk
  • Dylan
  • BLISS
  • Planc

finnes det noen beskrivelse eller eksempler om dem

er det ikke slikt at PostScript er bare brukt som styre språk til skrivere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...