Gå til innhold

Hvilke programmerings språk kan dere?

Anbefalte innlegg

Hvilke programmerings språk (eller lignende) har dere lært, og i hvilken rekkefølge? Det språket jeg lærte først, kommer først i lista.

html - php - mysql - css

Java Liker IKKE java. Jeg synes det er alt for mye kode-tekst til å kjøre på en Interpreter, burde vært mer som python.

Python <3

Verilog

VHDL <3 Jeg liker VHDL fordi man kan kode på ett høyere abstraksjonsnivå enn Verilog

assembly

C/POSIX <3

Makefile

Systemc/C++

matlab

og snart: Simulink HDL Coder Genererer vhdl kode ved hjelp av matlab simulink blokker, dette er ikke ett språk, men tar den med likevel.

Ellers har jeg vært innom språk som occam og ADA

Jeg programmerer en kombinasjon av hardware og software, som dere sikkert skjønner :p

Den beste måten å begynne å programmere på er å starte med html-php-mysql-css. Dette fordi det gir kjappest resultater, og man lærer grunleggende programmering i php.

Det eneste jeg "angrer på" er at jeg ikke lærte meg c/c++ litt før

EDIT: Hvilke språk er det du liker, og hva er det du programmerer?

Endret av Jee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QuickBasic 1.0 -> QuickBasic 4.5

Visual Basic 3.0

Visual Basic 5.0

Visual Basic 6.0

C

C++

x86 Assembly

SQL (SQL Server og MySQL)

Visual Basic .NET

C#

Visual Basic 2005->2008

Java

VHDL

MIPS Assembly (MIKEL50 prosjekt, MyAss)

Språk jeg bare har skummet over:

Python

Prolog

Pascal

Haskell

F#

HTML og CSS er vel ikke programmeringsspråk :p

Jeg bruker stort sett C# til daglig, siden det er et godt allaround språk som kan få til det aller meste både enkelt og effektivt.

Lenke til kommentar

Basic ( ikke visual)

asembler

maskin kode

pascal/delphi ( fler utgaver )

detter ca den rekefølgen jeg lærte meg det.

er det på noen måte mulig å sette opp kodene/kommandoene i i tabell og så sammenligne dem med hverandre ?

det ville hjelpe når man må bytte språk samtidig som prosjektet men jobber med ikke er ferdig.

alternativet er å begynne på nytt og bruke noen år på komme dit man nå er kommet i prosjektet

Lenke til kommentar

Basic ( ikke visual)

asembler

maskin kode

er det på noen måte mulig å sette opp kodene/kommandoene i i tabell og så sammenligne dem med hverandre ?

det ville hjelpe når man må bytte språk samtidig som prosjektet men jobber med ikke er ferdig.

alternativet er å begynne på nytt og bruke noen år på komme dit man nå er kommet i prosjektet

Hva mener du? å sette opp ekvivalente funksjoner i 2 forskjellige språk, og sammenligne dem? Hvis du skal konvertere fra ett språk til ett annet, så må du konvertere modul for modul, dvs fil for fil, men beholde programflyten og variabelnavnene hvis du skjønner hva jeg mener. Alt må gjøres manuelt, du kan ikke bruke copy paste, og forvente at alt skal fungere. Det avhenger også av hvilket språk du skal konvertere fra og til.

Lenke til kommentar

Basic ( ikke visual)

asembler

maskin kode

Hva mener du? å sette opp ekvivalente funksjoner i 2 forskjellige språk, og sammenligne dem? Hvis du skal konvertere fra ett språk til ett annet, så må du konvertere modul for modul, dvs fil for fil, men beholde programflyten og variabelnavnene hvis du skjønner hva jeg mener. Alt må gjøres manuelt, du kan ikke bruke copy paste, og forvente at alt skal fungere. Det avhenger også av hvilket språk du skal konvertere fra og til.

det var selve kommandoene og funksjonene i de forskjellige språkene jeg tenkte på.

altså at man går gjennom koden , kommando for kommando og bytter kommandoen i den gamle koden ut med den som gjelder for det nye språket .

her er jeg selvfølgelig klar over at noen språk har funksjoner innebygget som ander språk ikke har.

i noen til feller virker også samme kommando ganske likt i flere språk

for marker begynelse og slutt på kode blokk

i pascal :

begin end

C ( usikker på varianten) { }

tilegne variabler en verdi

pascal:

variabel:=100;

C hvis jeg har rett

variabler== 100

da blir det slik :

forklaring pascal C

begynne blokk begin {

slutten på blokk end }

tilegne variabel verdi variabel:=100; variabel == 100

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at man lager forskjellige programmeringsspråk. Det er ikke bare ord som er annerledes.

Det er ikke alle ting som har direkte ekvivalenter i forskjellige språk.

Men C:

{ } brukes for å markere et scope eller for å initializere et array. Scope som går på én linje trenger ikke dette, for eksempel slik:

if(a == 100)
b = 10;
else
b = 0;

Her er { og } unødvendig fordi uttrykkene går på en linje.

Du kan fint bruke { og } utenfor andre instruksjoner, dersom du for eksempel vil at en variabel skal gå ut av scope.

Instruksjonslinjer skilles med semikolon, argumenter til funksjoner skilles med komma. Funksjonskall kjennetegnes med et funksjonnavn etterfulgt av parantes.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at man lager forskjellige programmeringsspråk. Det er ikke bare ord som er annerledes.

Det er ikke alle ting som har direkte ekvivalenter i forskjellige språk.

Men C:

{ } brukes for å markere et scope eller for å initializere et array. Scope som går på én linje trenger ikke dette, for eksempel slik:

if(a == 100)
b = 10;
else
b = 0;

Her er { og } unødvendig fordi uttrykkene går på en linje.

Du kan fint bruke { og } utenfor andre instruksjoner, dersom du for eksempel vil at en variabel skal gå ut av scope.

Instruksjonslinjer skilles med semikolon, argumenter til funksjoner skilles med komma. Funksjonskall kjennetegnes med et funksjonnavn etterfulgt av parantes.

da har det mange likheter med flere progr.språk.

slik jeg ser det så har C og Pascal veldig mange likheter.

i delphi som er videreutvikling fra pascal låner de noen av funksjonene til C

slik er det nok med andre språk også

ps: som dere ser så var det umulig å få til en tabell i

Lenke til kommentar

Jasså? Vel, det er forskjeller mellom C og Pascal som ikke lar seg oversette enkelt. Eksempelvis mangler Pascal peker-aritmetikk.

Enda verre er det dersom du skal konvertere fra et funksjonelt språk, som Haskell eller F# til et imperativt språk som C# eller Pascal. Dette er rett og slett umulig uten å starte fra bunnen av.

Det er forskjell på språk, og en konvertering mellom Pascal og C er ikke 1:1 selv om språkene hører til samme gruppe. Mange ting MÅ du gjøre på nytt fordi C er veldig forskjellig fra Pascal på mange måter, og forskjellene er ikke bare kosmetiske eller på API nivå.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jasså? Vel, det er forskjeller mellom C og Pascal som ikke lar seg oversette enkelt. Eksempelvis mangler Pascal peker-aritmetikk.

Enda verre er det dersom du skal konvertere fra et funksjonelt språk, som Haskell eller F# til et imperativt språk som C# eller Pascal. Dette er rett og slett umulig uten å starte fra bunnen av.

Det er forskjell på språk, og en konvertering mellom Pascal og C er ikke 1:1 selv om språkene hører til samme gruppe. Mange ting MÅ du gjøre på nytt fordi C er veldig forskjellig fra Pascal på mange måter, og forskjellene er ikke bare kosmetiske eller på API nivå.

det er jeg fullstendig klar over.

f.eks l så mangler C noen datatyper som pascal har.

det er sikker motsatt også , men det vet jeg lite om

uansett så går det nok an å lage et program som tar for seg kode syntaksen ( fra et språk ) og grov over setter den til et annet språk.

da blir den manuelle jobben lit mindre

stemmer det at alle variabler må klargjøres hvis de skal brukes i C.

i pascal er det ikke alltid nødvendig

det jeg ønsker er en tabell med flere kolonner.

der de flest ( alle hvis mulig) kommandoene i de forskjellige språkene er listet opp samme med tilsvarende kommando for et annet språk .

tabellen som jeg forsøkte å for klare tidligere var slik .

i første kolonne kom beskrivelsen av kommandoen ( funksjon eller prosedyre, eller kode )

så kom kommandoen for hvert språk i de neste kolonnene.

f.eks nr 2 pascal , nr 3 C o.s.v

hvis det ikke finnes none kommandoen i det språket så kan den kolonne stå tom

Lenke til kommentar

Når skal folk lære seg at HTML og CSS ikke er programmeringsspråk?

Men nok om det...

Ellers ser jeg at elgen som vanlig uttaler seg om ting han ikke har greie på.

Radlekatt

hva mener du jeg ikke har greie på ?

jeg har jo sagt at jeg ikke kan programmeringsspråket C.

man er jo her for å lære og da ville en sammenligningstall være til stor hjelp.

det ble faktisk brukt før i hjelpe teksten ( forklaringen på komandoene ) til delphi /pascal en eller annen plass

hva som faktisk kan defineres som programmeringsspråk vil det alltid være delte meninger om.

normalt ville definisjon på et programmeringsspråk være en kode man skriver som må oversettes til et annet språk eller kode før det kjøres.

da er 2 måter det blir gjort på

- enten at all koden oversettes før det kjøres

- eller at koden oversettes eter hver som den kjøres

Lenke til kommentar

hva mener du jeg ikke har greie på ?

Jeg kan gjerne prøve å forklare hva jeg mener. Ditt ønske om en "sammenligningstabell" for å sammenligne "kommandoer/koder" for de forskjellige språkene, forteller meg ganske tydelig at du ikke kjenner til mange nok programmeringsspråk til at du skjønner at forskjellen mellom de forskjellige språkene sjelden bare dreier seg om forskjellige navn på kommandoer som gjør tilnærmelsesvis det samme.

Så når du uttaler deg om programmeringsspråket C som om du kjenner det (noe du faktisk sier at du IKKE gjør i innlegget som jeg svarer på nå) så sier jeg klart og tydelig fra.

Radlekatt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...