Gå til innhold

Canon 500d eller Pentax K-x?

Anbefalte innlegg

Vel, trådstarter står mellom to valg, Canon og Pentax. Av de to er Canon de eneste med et fullformatsalternativ. Hadde Sony eller Nikon også vært nevnt hadde jeg fortsatt kommet til å ment at det er større rom for utvidelse i de tre leirene kontra Pentax. Ja, man kan selge alt og starte på nytt, men det er ikke nødvendig om man velger objektiver med omhu og planlegger litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, en normalzoom til crop blir ikke normalzoom på fullformat. De får ulikt bruksområde og mange av brennviddespennene vil bli mindre nyttige ved formatbytte. Man vil mest sannsynlig velge å bytte hele eller nesten hele objektivparken. Om det så skulle stå igjen et eller to objektiver til fullformat så er det ikke særlig mye å tenke på økonomisk i forhold til å selge disse og kjøpe nye i passende brennvidder. Om så hos en annen produsent (f.eks Nikon i stedet for Canon)

Økonomisk sett er det fint liten grunn til å holde seg til samme produsent hvis man skulle migrere fra crop til fullformat i framtida.

Det eneste jeg ser er en stor forpliktelse uten innhold ved å ta hensyn til fullformat på nåværende stadium.

Lenke til kommentar

(...)

Ikke veldig relevant i forhold til emnet i tråden, men lurer litt på hvor du har fått det fra at 1000D generelt er bedre enn K20D i lite lys. Regner med at grunnlaget ditt er en side-ved-side-sammenligning med like innstillinger?

Oppdatert, nå har jeg lest litt på dxomark, det ser ut som K-X er en forbedring over K20D og minst på høyden med 1000D og også bedre sammenlignet med 550D, mens K20D ser vesentlig svakere ut enn 1000D (samme med 550D, men 550D er bedre enn K20D), slik jeg vurderer resultatene, så det er jo oppløftende.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg vil si meg uenig i at potensiell migrering til FF ikke burde være i tankene, om man vet man kommer til å drive mye med foto.

Hvorfor det? Hvorfor skulle man ønske å bytte sensorformat om man skal drive mye på med foto? Og hvorfor akkurat til Canon fullformat og ikke Nikons like store format eller noen av de andre store sensorformatene eller mindre for den saks skyld? Og hvorfor bør vedkommende planlegge for framtida allerede nå? Vi vet jo ikke hva som passer hans fotokarriere best i 2014. Både interesser, betalte oppdrag, økonomi og teknologi vil jo garantert endre seg de nærmeste par årene slik at det blir svært usikkert å spå allerede nå hvilket kamerasystem han vil velge om 3 år.

Et veldig godt innlegg som flere burde ta inn over seg. I tillegg kommer det faktum at 24x36mm bildesensor bidrar ytterst lite til det som betyr noe. En annen ting som 24x36mm "må ha" folkene kan dvele ved: Har dere noen gang som helst klart å se på et ukjent og nytt bilde hvilket kamera bildet er tatt med?

Lenke til kommentar

Jeg lurte en stund på det med fullformat. Det som tok knekken på de ambisjonene var hovedsaklig at utstyret ville bli for stort og tungt å drasse på, når jeg prøvde D700 med 24-70 i fotovideo.no sin butikk skjønte jeg at det ikke var noe for meg, samtidig som noe av hodedpoenget, videofunksjonen i eos 5d mark II har kommet også i 550D.

Lenke til kommentar

Et veldig godt innlegg som flere burde ta inn over seg. I tillegg kommer det faktum at 24x36mm bildesensor bidrar ytterst lite til det som betyr noe. En annen ting som 24x36mm "må ha" folkene kan dvele ved: Har dere noen gang som helst klart å se på et ukjent og nytt bilde hvilket kamera bildet er tatt med?

FF gir - målt - et steg ekstra i ytelse på høy ISO. Blar du rundt, så ser du også at fargene får flere nyanser, også på høy ISO. Men viktigst for meg er at jeg digger bokeh, og det får du langt mer av (på godt og vondt) når du velger FF over CF eller FT/mFT.

Til trådstarter: K-x er digg, men manglende AF-bekreftelse i søkeren ville gått meg på nervene. For meg er det en kritisk svakhet jeg ikke kan tilgi.

Lenke til kommentar

FF gir - målt - et steg ekstra i ytelse på høy ISO. Blar du rundt, så ser du også at fargene får flere nyanser, også på høy ISO. Men viktigst for meg er at jeg digger bokeh, og det får du langt mer av (på godt og vondt) når du velger FF over CF eller FT/mFT.

Til trådstarter: K-x er digg, men manglende AF-bekreftelse i søkeren ville gått meg på nervene. For meg er det en kritisk svakhet jeg ikke kan tilgi.

Antall fargenyanser et hovedsaklig bestemt av teknologien bak bildesensoren som f.eks. AD konverter og signalbehandling. Det er ingen logisk forklaring på at en stor bildesensor gir flere nyanser enn en liten. Du må gjerne vise til et praktisk eksempel der et hvilket som helst av dagens speilrefleks har noen som helst problem med for få fargenyanser.

Når det gjelder dypdeskarphet så må en også ta hensyn til forstørrelse på utskrift eller skjerm. Den 1,3 trinn fordelen som 24x36mm har i teorien blir dermed litt redusert i og med at du må forstørre opp bilde fra en liten sensor mer enn fra en stor sensor. Praktisk forskjell blir da ca. 1 trinn. På typiske portrettavstander er 1 trinn forskjell i dybdeskarphet bortimot usynlig. Det er bare å prøve selv. Ta et portrettbilde på blender f/2,8 og spør noen du kjenner om de kan si noe om hvilken blender det er tatt med. Ta samme bilde med blender f/2 og vis de det ene bildet og deretter det andre. Svært få vil i det hele tatt se forskjell i dybdeskarphet når en ikke sammenligner de side om side. Selv da er det små forskjeller. En god illustrasjon på hvor liten forskjell det er i dybdeskarphet på 1 trinn på kort avstand er her http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=35674099

Til slutt: K-x har fokusbekreftelse i søkeren. Det er et lite grønt lys helt nederst som bekrefter at AF er funnet og låst.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

takker for tips - og ikke minst en lang diskusjon jeg ikke orket å lese stort av. :p

jeg har klart å bestemme meg, og det ble ingen av disse to, men canon 550 som festen foreslo :new_woot: så nå er det bare å vente på at butikken får den inn igjen, og krysse fingre for at det blir før ferien..

Oppsummering.

Jeg vil anbefale Pentax K-x på grunn av mange av punktene over, men du må nesten finne ut selv hvilke av punktene som betyr mye og lite for deg. I tillegg synes jeg det medfølgende 50-200 objektivet til Pentaxen er en stor fordel. Når det gjelder undervannshus så er jeg helt blank. Det kan jo potensielt snu anbefalingen på hodet.

Undervannshus finst faktisk å få tak i. F.eks. her.   :new_woot:

Redigert: Var kanskje litt kjapp der. Eg ser at butikken ikkje har eit einaste speilreflekskamera frå Pentax - kun kompaktkamera, så det er nokså sannsynleg at det er undervannshus til kompaktkamera det er snakk om.  :blush:

tror det ble litt i minste laget, ja.. ;) men takk lell!

Lenke til kommentar

Jeg har selv Pentax K-x. Kjøpte et rødt et i USA, et rødt fordi det var 100 dollar BILLIGERE enn et svart et (hadde kun et svart og et rødt).

Etter å ha tatt noen bilder der borte og la dem inn på PCen fant jeg ut at det var noe galt med linsen. Leverte den inn 7 dager før jeg skulle hjem og fikk det heldigvis før jeg dro.

Men borsett fra det, er Pentax K-x er veldig bra kamera! Tar veldig gode biler og har fullt av nyttige funskjoner!

Et kamera å anbefale!

Har ingen erfaring med Canon sitt, men leste et sted at Pentax K-x er et kamera å gå for fordi den er stappet med funskjoner og tar gode bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...