raid2 Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 fusel(hva det nå enn egentlig er) Fusel er alkoholer som ikke er etanol som oppstår under gjæring. Når man destillerer ved høy temperatur vil det følge med andre stoffer samtidig med etanol, deriblant propanol og furfuryl (som interessant nok har et alternativt navn: 2-Furanmethanol) og isoamyl (som er i metylgruppen). Methyl alcohol = methanol. Ikke vanskelig å se hvordan misforståelser kan oppstå. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) fusel(hva det nå enn egentlig er) Fusel er alkoholer... nix Fusel er stoffer som gir smak. Det er fuselen som gjør at du kan kjenne igjen forskjellige smaker i brennevinet. OG max 96% er en myte. En kan lage sterkere saker og det har vært solgt både 97% og 98% (dog ikke i Norge) Ekstremt god hjemmebrent kan komme opp like høyt i alkoholinnhold som kjøpebrennevin Brukbar hjemmebrent ca 94% og så videre nedover. Endret 23. juli 2010 av SamBell Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 max 96% er en myte. En kan lage sterkere saker og det har vært solgt både 87% og 98% (dog ikke i Norge) Selvfølgelig kan man lage 100% etanol, men det er fryktelig upraktisk å måtte oppholde seg i vakuum når man skal ta seg en dram.. De resterende 4% er luft som blir tatt opp i væsken så lenge den oppholder seg i "ikke-vakuum".. 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Selvfølgelig kan man lage 100% etanol, men det er fryktelig upraktisk å måtte oppholde seg i vakuum når man skal ta seg en dram.. De resterende 4% er luft som blir tatt opp i væsken så lenge den oppholder seg i "ikke-vakuum".. Du må gjerne insistere på at myten er sann. Det hjelper lite. 100% er ikke mulig, men det blir ikke 96% i det du skrur av korken eller etter en time eller 2. Hvor ideen med vakuum kommer fra aner jeg ikke, men den er også tydeligvis en del av myten. Jeg ser ikke bort fra at skoleverket spiller en rolle når det gjelder denne myten også. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 nix Fusel er stoffer som gir smak. Det er fuselen som gjør at du kan kjenne igjen forskjellige smaker i brennevinet. wat Hvilke "stoffer" er det, da..? Fusel er for det meste amyl-alkoholer: 3-Methyl-1-butanol, 2-Methyl-1-butanol, 1-Pentanol osv. Disse alkoholene avgir smak. Bla opp enhver bok som omhandler fusel, destillering og brenning og du vil se at dette er fakta. Står tilogmed på wikipedia om du er lat. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 nix Fusel er stoffer som gir smak. Det er fuselen som gjør at du kan kjenne igjen forskjellige smaker i brennevinet. wat Hvilke "stoffer" er det, da..? Fusel er for det meste amyl-alkoholer: 3-Methyl-1-butanol, 2-Methyl-1-butanol, 1-Pentanol osv. Disse alkoholene avgir smak. Bla opp enhver bok som omhandler fusel, destillering og brenning og du vil se at dette er fakta. Står tilogmed på wikipedia om du er lat. Smak og lukt som eksempelvis røkt torv? Ser imidlertid at jeg var noe bastant, ettersom fusel også er alkoholer. Min barndomslære er at fusel er smaksstoffer, som en enkelte ganger vil ha med og andre ganger ikke vil ha med. Sam Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Da kan vi være enige. Skål for det Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Selvfølgelig kan man lage 100% etanol, men det er fryktelig upraktisk å måtte oppholde seg i vakuum når man skal ta seg en dram.. De resterende 4% er luft som blir tatt opp i væsken så lenge den oppholder seg i "ikke-vakuum".. Du må gjerne insistere på at myten er sann. Det hjelper lite. 100% er ikke mulig, men det blir ikke 96% i det du skrur av korken eller etter en time eller 2. Hvor ideen med vakuum kommer fra aner jeg ikke, men den er også tydeligvis en del av myten. Jeg ser ikke bort fra at skoleverket spiller en rolle når det gjelder denne myten også. En løsning av etanol og vann danner en azeotrop blanding når mengden av de to væskene er henholdsvis 89 og 11 molprosent under normalt trykk og en temperatur på 78 °C (kilde). At det er en azeotrop blanding betyr at forholdet mellom de to stoffene forblir det samme etter koking. Etanol: Vann: Vi kan da regne ut volumprosent etanol i den azeotrope blandingen: Antagelig er det derfor denne «myten» har oppstått. Endret 23. juli 2010 av D3f4u17 Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Skål for det For å tilføye til diskusjonen rundt metanol i øl: Nå har ikke jeg undersøkt øl i massespektrometer eller i et laboratorium, ei heller er jeg kjemiker, men flere kilder sier at en liten mengde (typ 0.2%) metanol fremkommer naturlig i øl, noe som gir mening da metan og metanol finnes overalt. Men det som er interessant er at det er såpass mye etanol i forhold til metanol at metanolen aldri vil bli omdannet til formaldehyd og maursyre i kroppen. Ergo, mengden metanol i øl, om det finnes, vil ikke være dødelig for et menneske. For øvrig, formaldehyd ble funnet i øl i Kina og enkelte u-land for en tid tilbake, noe som er med på å fyre opp myter rundt metanol og formaldehyd i øl generelt. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Antagelig er det derfor denne «myten» har oppstått. Guinness rekordbok lister 98% som det sterkeste som har vært solgt over disk. Hvor er vakuumet, som andre trekker frem, i regnestykket? Er trykket "normalt" i stigerøret? Er vekten av vann den samme ved 78 gr som ved 0 eller 20 gr? Hvor ble fuselen av? (joda, det er noen år siden jeg regnet med mol) Endret 23. juli 2010 av SamBell Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Hvor er vakuumet, som andre trekker frem, i regnestykket? Det har jeg ikke kommentert i innlegget. En mulighet er at det er relatert til dannelse av etansyre, som skjer ved at eddiksyrebakterier oksiderer etanol. Disse bakteriene finnes naturlig «overalt». Er trykket "normalt" i stigerøret? Endring av trykk er én av flere måter for å oppnå høyere andel etanol. Les mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Azeotrope#Pressure_swing_distillation Er vekten av vann den samme ved 78 gr som ved 0 eller 20 gr? Vann har høyest tetthet ved omtrent 3,98 °C. Derfra synker det ved temperaturendringer begge veier. Massen av et gitt volum vann vil variere ved ulike temperaturer. Hvor ble fuselen av? Jeg regnet ut fra en blanding med kun vann og etanol. Men denne diskusjonen er vel egentlig utenfor trådens tema. Endret 24. april 2011 av D3f4u17 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Hvor er vakuumet, som andre trekker frem, i regnestykket? Det var jeg som trakk inn vakuum, i og med at jeg trodde det var luft som var bundet i en gass-væske-likevekt som utgjorde de 4 prosentene. Det var det visst ikke så glem maset om vakuum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå