Gå til innhold

Er det metanol i øl?

Anbefalte innlegg

Største minus fra min side er at den var "mindre behagelig" dagen derpå, angivelig pga. et høyt innhold av tresprit som en følge av den gamle produksjonsmetoden.

De ubehagelige bivirkningene av å drikke tresprit, eller metylalkohol er permanent tap av syn og død. At denne pilsneren de selger på Rema skal inneholde store mengder tresprit stemmer nok ikke, heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største minus fra min side er at den var "mindre behagelig" dagen derpå, angivelig pga. et høyt innhold av tresprit som en følge av den gamle produksjonsmetoden.

De ubehagelige bivirkningene av å drikke tresprit, eller metylalkohol er permanent tap av syn og død. At denne pilsneren de selger på Rema skal inneholde store mengder tresprit stemmer nok ikke, heldigvis.

"Store mengder" er nok å ta litt vel hardt i ja, heldigvis. Men faktum er jo at mange av de ulike typene alkoholholdige drikker man får kjøpt inneholder tresprit, men da selvsagt i svært, svært små mengder, og man setter dette delvis i sammenheng med "effekten" dagen derpå. Drikkene som er modnet/brygget på trefat, herunder mange typer brunt brennvin og noen øl-typer, inneholder mer tresprit enn de som ikke er det, eksempelvis vodka.

Men dette blir vel uansett OT...

Lenke til kommentar

"Store mengder" er nok å ta litt vel hardt i ja, heldigvis. Men faktum er jo at mange av de ulike typene alkoholholdige drikker man får kjøpt inneholder tresprit, men da selvsagt i svært, svært små mengder, og man setter dette delvis i sammenheng med "effekten" dagen derpå. Drikkene som er modnet/brygget på trefat, herunder mange typer brunt brennvin og noen øl-typer, inneholder mer tresprit enn de som ikke er det, eksempelvis vodka.

Men dette blir vel uansett OT...

Hadde vært interessant å se kilder på dette, for det har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det overhodet ikke skal finnes noe "tresprit" innhold i drikkevarer. Dersom slikt kan påvises kan produsenten vendte seg et kraftig oppgjør med politi og rettsvesen.

Her er det klart at noen forveksler fusel med tresprit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt uproblematisk med små mengder tresprit så lenge det er vesentlig mer etanol totalt sett, da kroppen tåler kombinasjonen mye etanol og litt metanol mye bedre enn metanol alene.

Ta f.eks dårlig hjemmebrent. Der kan det være så mye methanol at man kan lukte det, men fremdeles er det 100% uproblematisk å drikke det.

Lenke til kommentar

Og hvordan i all verden skal man klare å få tresprit oppi hjemmebrenten??(Om man ikke er komplett idiot og faktisk lager spriten sin av tre) Om man får tak i drikke som er tilsatt tresprit er man utsatt for alvorlig forgiftningsforsøk!

Lenke til kommentar

Metanol finnes naturlig i små mengder i bl.a rødvin og i øl. Ikke i nærheten av nok til å være farlig (i øl er det visstnok ca 1ppm metanol..), men det bidrar visstnok til en verre bakfyll.

Metanolen oppstår som et biprodukt når pektin brytes ned. Det er ikke mye pektin verken i druer eller i bygg, så det blir ikke store mengdene. Det er litt mer i fruktvin, men heller ikke her er det så mye at det er farlig, men det forklarer hvorfor jeg ble så sinnsykt dårlig etter å ha drukket litt for mye av den hjemmelagede fruktvinen til en kamerat.

Lenke til kommentar

Dette med metanol i øl/sprit er nok bare noen gode røverhistorier og jeg oppfordrer folk som mener dette til å komme opp med noen troverdige kilder. Som tidligere nevnt er det nok mange som forveksler fusel med metanol.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor gode kilder du krever, men dette er tatt fra scienceforums.net: Beer, as do all fermented beverages, contain a naturally substantial amount of methanol in it. I don't recall the actual percentage, but I believe it's around 0.2%. It is generated in the same way that ethanol is made during the fermentation process.

Tatt fra How to prevent hangovers: In general, the clearer the drink, the less methanol - whiskey, red wine, brown tequila, brandy, etc. contain more methanol than white wine and beer, which contains more methanol than vodka, gin, etc.

På nett finner du veldig mange andre treff på "methanol in beer", jeg har dessverre ikke tilgang på næringsmiddelkjemiske forskningsartikler som kan bekrefte det her jeg sitter nå, men skal se hva jeg får til i morgen..

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt selv men fant ikke noen vitenskaplige kilder, mest forum slik du også fant. Jeg kan muligens kjøpe den at alkoholdrikker inneholder en ekstrem liten mengde metanol, men poenget blir da at denne mengden er såpass liten at den aldri vil bli omdannet til de farlige giftstoffene før kroppen skiller dem ut og dermed aldri vil ha noen som helst innvirkning på bakrus etc.

Noen av forumene skriver også at brune brennevin skal inneholde mer metanol enn lyse brennevin, noe som stemmer hva fusel angår, derfor mistenker jeg fortsatt at dette med metanolinnhold i drikker er noe som stammer fra historier om smuglersprit ol. iblandet misforståelser om fusel/metanol:

Høyt fuselnivå fører til økt bakrus men høyt metanolnivå fører til blindhet & hjerneskade + potensiell død.

Det er ikke slik at man får metanol når man brenner på egen hånd ved feil temperatur. Det er heller ikke slik at man ved første destillasjon får metanol og ved andre destillasjon får etanol. Derimot er dette noen av problemstillingene man står ovenfor hva fuselinnhold angår.

I de tilfellene man leser om smuglersprit i media er metanolen tilsatt som erstatning for etanol, mest sannsynelig utifra økonomiske motiv. Men håper du kan finne noen gode kilder da jeg og sikkert fler andre her er svært interessert i å komme 100% til bunns i dette.

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt selv men fant ikke noen vitenskaplige kilder, mest forum slik du også fant. Jeg kan muligens kjøpe den at alkoholdrikker inneholder en ekstrem liten mengde metanol, men poenget blir da at denne mengden er såpass liten at den aldri vil bli omdannet til de farlige giftstoffene før kroppen skiller dem ut og dermed aldri vil ha noen som helst innvirkning på bakrus etc.

Ganske enkelt fordi at inntak av etanol er motgift til metanolforgiftning.

Jeg tror og HÅPER som du at dette beror på en misforståelse, for er det slik at man gambler med livet sitt når man drikker øl, så slutter jeg. For jeg drikker mye fatlagret øl, altså øl som burde inneholde store mengder metanol om det som påstås her stemmer.

---

Det som forundrer meg litt er at jeg er medlem i både ølforening og whiskylag - dette er ikke blitt nevnt på noen av de foredragene jeg har vært på.

Jeg har dog sett på forum nevt både det ene og det andre, så forumposter tar jeg ikke seriøst, med mindre de inneholder kilder for slike påstander.

Lenke til kommentar

Forøvrig fremstilles metanol ved en helt annen prosess enn det etanol gjør. Etanol lages ved gjæringsprossesser, mens metanol fremstilles ved tørrdestillasjon av tre

Det er altså uansett ingen fare for at evt. tretønner som brukes til å lagre øl/vin/sprit skal begynne å "spontan-tørrdestillere" seg selv for så begynne å lekke metanol inn i tønneinnholdet.

Det eneste man står igjen med da er at det muligens kan dannes ekstremt små og fullstendig neglisjerbare mengder av metanol når man gjærer pektin (har ikke klart å finne en kilde som faktisk bekrefter at man kan lage metanol ved å gjære pektin, det høres ikke så veldig sannsynlig ut med tanke på at man må tørrdestillere tre for å fa metanol..). Pektin finnes uansett ikke i vanlig øl, så det er ingen grunn til å tro at dette skulle være en bidragende faktor.

Lenke til kommentar

Hm, etter resultatløs googling må jeg nok konstatere at jeg og flere er blitt ofre for en myte. Da trekker jeg herved tilbake mine påstander og håper jeg ikke skremte NikkaYoichi eller andre fra å nyte kald øl i sommervarmen ;)

Edit: Eller kanskje ikke....

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Industriell fremstilling av methanol er ikke den eneste måten å framstille metanol på. Vi vet hvor enkelt det er å fremstille etanol, og metanol er på molekylærnivå enda enklere å fremstille.

Men det har ingenting med fatlagring å gjøre, og alt med utgangspunktet man starter med og lar gjære.

Methanol is produced naturally in the anaerobic metabolism of many varieties of bacteria, and is ubiquitous in the environment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol

Home distilled spirit (untreated): methanol 0.0067%, ethanol 99.632%, fusils 0.361%

Commercial vodka: methanol 0.013%, ethanol 99.507%, fusils 0.48%

Poor quality home distilled spirit : methanol 0.0186%, ethanol 98.453%, and fusils 1.528%

You are already being exposed to methanol from other sources. Some fruit juices are naturally high in methanol - for example apple juice can have 0.2-0.3% methanol, or if derived from pulp by enzymatic degradation, the levels can be 2 to 3 times higher.

http://homedistiller.org/methanol.htm

A total of 29 of 48 (60%) of samples contained lead concentrations above or equal to the EPA water guideline of 15 ppb. Methanol was found in only one sample at a concentration of 0.11%

http://informahealth...1/CLT-200026976

Så ja, det fins målbare mengder metanol i forskjellige alkoholholdige drikkevarer. Men det må være tilsatt med vilje før det er snakk om så mye at det er i nærheten av å være farlig.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Eneste problemet her er vel at de første prosentsatsene dine er beviselig feil, da H2O ikke er en del av prosentene - noe man med sikkerhet vet at det er - altså ren og skjær bullshit.

Om man også ser på frukt juice, og at disse inneholder 0,2-0,3% metanol og samtidig vet at 20mL er nok til å føre til blindhet, så vil altså inntak av 1000mL(1L) juice, gjøre deg blind?

Nei, jeg tror faktisk ikke det. :)

Lenke til kommentar

Det måles ikke som andel av vodkaen, men av alkoholene. Etanol kan jo ikke ha høyere konsentrasjon enn 96% unntatt i vakuum uansett..

I tillegg er det en kommafeil i juice-regnestykket ditt, Nikka. Med 0,2% skal det 10 liter juice for å få i deg 20mL..

Fant ikke noen gode kilder om metanol i øl, men American Journal of Enology & Viticulture skriver dette om metanol i vin:

"The formation of methanol by natural grape enzymes acting on pectins was studied in relation to the grape varieties and processing techniques. Concord wine fermented in the presence of the grape skins without heat treatment contained the highest amounts of methanol. Wines made from white grape varieties of Vitis vinifera, V. labrusca, and hybrids contained less methanol than red varieties. Wine made from hot-pressed grapes had about 10-20% of the methanol content of the same varietal wines fermented on the skins. There was a comparatively high amount of methanol in wines made from 'Concord' or 'Ives' grapes (400 to 500 ppm) though it varied widely in 4 separate harvest years. Wines prepared from the vinifera grapes 'Pinot noir' or 'Riesling' contained low amounts of methanol and were more uniform year to year."

La meg understreke at jeg aldri har hevdet at det er nok metanol i øl eller vin til at det skal være noe farlig.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Beviselig feil? Det er jo helt logisk å se bort fra vanninnhold når man skal sammenligne flere sorter sprit med forskjellig prosentstyrke.

At det er små mengder metanol, og forstadier til metanol naturlig i frukt er fakta. Prosentsatsene kan virke høye, men da er de gjerne oppgitt som potensielt metanolinnhold.

http://www.neotame-sweetener.com/Methanol.html

http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=81566

Å finne gode konkrete kilder på akkurat metanolinnhold er vanskelig, men det er snakk om opp til noen få promille i fruktjuice.

Lenke til kommentar

Så en foreløpig konklusjon, uten ennå å ha sett noen vitenskaplige kilder, er som jeg tidligere antok:

-Evt. metanolinnhold i alkoholholdigedrikker er fullstendig neglisjerbart og kan ikke påvises på ennen måte enn ved en kjemisk analyse. Det er kun av teoretisk betydning, ikke praktisk.

-Faren ved å drikke alkohol er faktisk mindre enn ved å drikke vanlig juice hva metanol angår.(Fordi kroppen først forbrenner etanol når etanol er tilstede) Fuselinholdet deriomot utgjør er en større andel av alkoholholdige drikker og blir direkte koblet opp mot bakrus og effekten av denne.

Lenke til kommentar

Beviselig feil? Det er jo helt logisk å se bort fra vanninnhold når man skal sammenligne flere sorter sprit med forskjellig prosentstyrke.

Ikke når det er snakk om hjemmedestillert sprit - den inneholder vann, i tillegg til etanol, fusel(hva det nå enn egentlig er, vann og metanol(?). Det artikkelen sier er at hjemmelaget sprit er 100% sprit, noe som er blank løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...