ponasvytas Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hei, jeg skal kjøpe en ny PC men vet ikke helt hva jeg skal velge. Tenkte å bruke rundt 10 000 for PC og skjerm. PC'en skal brukes for videoredigering, avspilling av HD filmer, sikkert litt spilling også. Det som jeg lurer på er om det er vits å kjøpe en ferdig bygd datamaskin f.eks på Elkjøp, eller får jeg mye mer for pengene hvis jeg kjøper komponentene selv og bygger den selv også? Hvis jeg skal gjøre alt selv er det noen som har tips til hva jeg skal velge og hvorfor? Jeg er ganske ny i denne bransjen og setter pris på all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 https://prisguiden.no/profil/lister/115439 her har du en knall pc som yter topp verdt hver eneste krone https://prisguiden.no/profil/lister/114622 Her har du et billigere alternativ med litt dårlige skjermkort og litt mindre mengda ram og ikke ssd disk men bedre cpu du tjener veldig mye på å bygge selv Lenke til kommentar
ponasvytas Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Takk for svaret. Den første ser meget bra ut, men jeg må nok gå ned i pris litt. Hvilke deler kunne jeg bytte ut med noe billigere uten å miste mulighet for HD redigering. Hvor stor er forskjell mellom pc for 11k og f.eks 8k? Jeg trenger skjerm i tillegg og da vil 11k for pc være for mye. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 hvis du handler fort kan du gjøre slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590445 (byttet skjermkort.. det skjermkortet er på tilbud så man må være rask der) det tidligere oppsettet var på ca 13k mens nå er det på 11k.... begge oppsett hadde med skjerm, tastatur og mus Lenke til kommentar
ponasvytas Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Hmm.. Det er vel minne i den linken som du postet sist. Har du forandret listen med det nye skjermkortet nå? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 det er 6gb minne ja det er 5850 som er på tilbud som jeg forandret til... hadde 5870 der tidligere som kostet nesten 2000kr mer Lenke til kommentar
ponasvytas Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 2000 kroner mindre, det liker jeg Hvor viktig er SSD? Jeg skjønner hva den handler om, men vet ikke hvor stor forskjellen blir med eller uten. Er viktigere for gaming, eller redigering, eller generelt? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 den er veldig biktig for redigering og slike tunge programmer da du trenger god perfomance mellom hdd ram og cpu for spill har det ikke så stor betydning men for OS i seg selv. surfing og vanlige ting betyr det også veldig mye da ting jobber mye raskere og plager cpu og ram mye mindre Lenke til kommentar
ponasvytas Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Hvis jeg ser at jeg klarer meg uten PC før ferien, så kjøper jeg den heller etterpå. Det som hadde vært veldig greit er hvis jeg kunne kjøpt det som er på tilbud nå, og andre komponenter når de er på tilbud. Finnes det en side der tilbud fra de forskjellige butikkene er samlet? Bør jeg sjekke med noen om de komponentene er kompatible, eller er det meste greit? Jeg tenker at det må være en fordel å kunne kjøpe inn alle deler i løpet av en ganske lang periode sammenlignet med å kjøpe alt på en gang. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 det er klart det er en fordel å være på utsikt etter tilbud og lignende men skal man kjøpe en og en komponent utover tid så vil man bare ende opp med å kjøpe det nyeste som er på tilbud hele veien og dermed får man en pc om veldig lenge. det smarteste å gjøre er å kjøpe der det er billigst alt sammen i dag også kan man heller oppgradere om noen år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå