Gå til innhold

Ny PC for videoredigering og alt annet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe en ny PC men vet ikke helt hva jeg skal velge. Tenkte å bruke rundt 10 000 for PC og skjerm. PC'en skal brukes for videoredigering, avspilling av HD filmer, sikkert litt spilling også.

Det som jeg lurer på er om det er vits å kjøpe en ferdig bygd datamaskin f.eks på Elkjøp, eller får jeg mye mer for pengene hvis jeg kjøper komponentene selv og bygger den selv også? Hvis jeg skal gjøre alt selv er det noen som har tips til hva jeg skal velge og hvorfor? Jeg er ganske ny i denne bransjen og setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret. Den første ser meget bra ut, men jeg må nok gå ned i pris litt. Hvilke deler kunne jeg bytte ut med noe billigere uten å miste mulighet for HD redigering. Hvor stor er forskjell mellom pc for 11k og f.eks 8k? Jeg trenger skjerm i tillegg og da vil 11k for pc være for mye.

Lenke til kommentar

den er veldig biktig for redigering og slike tunge programmer da du trenger god perfomance mellom hdd ram og cpu

for spill har det ikke så stor betydning

men for OS i seg selv. surfing og vanlige ting betyr det også veldig mye da ting jobber mye raskere og plager cpu og ram mye mindre

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser at jeg klarer meg uten PC før ferien, så kjøper jeg den heller etterpå. Det som hadde vært veldig greit er hvis jeg kunne kjøpt det som er på tilbud nå, og andre komponenter når de er på tilbud. Finnes det en side der tilbud fra de forskjellige butikkene er samlet? Bør jeg sjekke med noen om de komponentene er kompatible, eller er det meste greit? Jeg tenker at det må være en fordel å kunne kjøpe inn alle deler i løpet av en ganske lang periode sammenlignet med å kjøpe alt på en gang.

Lenke til kommentar

det er klart det er en fordel å være på utsikt etter tilbud og lignende men skal man kjøpe en og en komponent utover tid så vil man bare ende opp med å kjøpe det nyeste som er på tilbud hele veien og dermed får man en pc om veldig lenge. det smarteste å gjøre er å kjøpe der det er billigst alt sammen i dag også kan man heller oppgradere om noen år ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...