Gå til innhold

Er mobilforbruket høyt i militæret?

Anbefalte innlegg

Sitter her og vurderer overgang fra Telenor Ringkontant til Chess Connect. Skal i militæret 23. juli og lurer i den forbindelse på om sms-forbruket (og ringetid) vil øke eller synke..

Noen som har vært i militæret og har erfaringer på dette?

Og så et tilleggspørsmål; klarer man seg uten egen PC i militæret? Vurderer å kjøpe meg en bærbar til over 15 000, men tror kanskje det er litt bortkastede penger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilforbruket er MEGET høyt de første dagene/første uka. Men, etter det er du blitt kjennt med så mange nye at det sannsynligvis vil stabilisere seg på det du har nå. (slik var det ihvertfall med meg).

Ang bærbar: du klarer deg finrt uten. Det er tv-rom, der det ikke alltid er så lett å få sine egne ønsker om hvilken kanal det skal sees på. Så derfor kan det være en idè med bærbar, der du har en del filmer & musikk. Spm var om du klarer deg uten: Ja, er svaret. Men, kjekkt å ha ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt med meg en bærbar pc i militæret.. Skapene som benyttes er av en sånn type hvor man fester en enkel hengelås gjennom hull i skapdørene. Er lett å få opp en slik lås, eller å tjuvlåne en sånn "avklipper" som benyttes fra vakta. Man kan også lett bryte opp dørene. Ikke er det veldig sosialt av deg heller :p

Men hvis du allikevel tar med pc-en og den blir stjålet er det enkelt å oppdrive den igjen hvis du merker at den er stjålet rett etter at handlingen har skjedd, hvis det er noen oppegående mp-er i leiren din vel å merke ;) Da kan man nemlig iverksette "militær inspeksjon", som ofte blir kalt razzia av militærhatere :p Dermed er sjansen stor for å finne igjen pc-en din siden man da kan ransake hele leiren om nødvendig. Men det kan jo selvfølgelig da hende at tyven(e) har stukket av med den ut av leiren.. Så uansett ville jeg nok latt den bli hjemme.. Altfor mye tyveri og tull i Forsvaret... Lykke til som soldat ihvertfall! :)

Hilsen tidligere MP-soldat i kontigent 0107

Lenke til kommentar

Bærbar kan være greit, men ikke engang tenk på å komme drassende med den på rekrutten. Du vil ikke engang få tid til å åpne den :lol:

Etterhvert som du får en stilling og du merker at det roer seg ned, gjerne etter rekrutten så kan det hende du vil skaffe deg en bærbar. Vent å se du!

Er du langt hjemmeifra så må du nok regne med å ringe litt, ihvertfall de første dagene.. Man blir litt snakkesyk når man brenner inne med masse nye opplevelser og tøffe ting..

Lenke til kommentar

Takk for svar - kom gjerne med flere! :)

Bør kanskje nevnes at jeg til vanlig ikke ringer så mye. Sms går det en del av, spesielt i helgene. :wink: Er litt usikker på hvor mye kontakt jeg kommer til å ha med mine kamerater siden de er helt andre steder i landet.. :roll:

Ja, og så skal jeg jo til Kirkenes, som grensejeger (GSV)

Hvor skal jeg dra i militæret?

Det kommer ikke til å bli vanlig rekrutt osv. Første måned er en grunnperiode for å lære basisferdigheter. De som ønsker grensetjeneste vil deretter gjennomføre en 5 måneders opplæringsperiode. De siste 6 månedene kommer jeg mer eller mindre til å være på grensen mot Russland.. Grensestasjonene har styrketreningsrom, oppholdsrom med TV, video, Playstation2, en eller to PC-er osv.

Ellers er jeg enig i at det kan være lurt å vente litt med kjøp av bærbar. Jeg får se etter et par måneder eller.no. Da har gjerne prisen sunket også! *sweet* (men den stasjonære tror jeg må selges uansett..)

Lenke til kommentar

Har du dame???da ringe du mye.. Bærbar i millitæret?? ikkje å anbefale da d e så mye pakk og drittsekker der som vil stjele den likevel. Uten i-nett så e du like langt likevel :) Du har ikkje møtt merkelige folk før du har vært i milliltæret :)

Lenke til kommentar
Du har ikkje møtt merkelige folk før du har vært i milliltæret :)

Du har sååå rett!

Større sammenkomst av komplette idioter har jeg aldri sett. Og da mener jeg ikke befalet. At det fantes så mange tullinger i Norge hadde jeg aldri trodd... glad jeg er ferdig med dritten.

Lenke til kommentar

Les hele om du vil ha litt forståelse for livet i hæren.

Dette kommer jo litt anpå om du har dame eller ikke, har du dame blir det nok en telefon samtale hver dag for at det ikke skal bli slutt, og så gjerne et par meldinger per dag for at du skal slippe å ringe 2 ganger på en dag.

Under rektrutten blir det fort endel meldinger til kammiser for å si hvor JAE/|_|g du har hatt det under den og den hinderløypa, og en til foreldrene for å høre om muligheten for å få sendt opp noe ekstra klær, og penger. Er du av dem som røyker, så går dagspengene stort sett opp i røyk. For røyking blir det mye av. Jeg slapp det, for jeg røyker ikke, men de som gjorde det røykte ikke mindre iallfall. Og når man er i skauen, så røyker man hele tiden.

Så ja, gå over til Chess, de er jo billigest uansett hva du bruker telefonene til.

Vær obs på at det er mangen rare regler i militæret alt etter hvilken tropp du kommer i, hvilket kompani (bateri), og hvilken bataljon (hæren iallfall). Jeg kom inn etter sommeren, vi fikk ikke lov å ha TV på rommet før etter jul. Vi fikk ikke lov å ha mer enn en normal radio/kasett/cd spiller. De i troppen under oss på kasernet, fikk lov å ha boom-box som max, og TV et par måneder før jul. I den andre leiren som var et lite stykke unna vår hadde de Cervin Vega LS 15 høyttalere på rommet, PC og 32" Windescreen TV.

Så vent med å ta med deg for mangen luksusartikler, minidiskspiller og et skapeligt headset (Koss Portapro f.eks.) er et must. Ta med mye musikk. Du har ikke plass til mer enn du får i skapet ditt, og vi fikk lov å ha en bag under senga. Mesteparten av skapet blir fylt med uniformsbukser, uniforsjakker, permuniforsbukse, permuniforsjakke, bjørnefitte, jegerlue, feltlue, lang under vinter, lang over vinter, nettingtrøye (enormt viktig under vinteren), GRU, AG, Magasin, Hjelm, Permsko, feltsko, joggesko, feltjakke, feltbukse, mellombukse, t-sjorte, sokker-grønn, sokker-grå, treningstøy, undertøy, tykk genser, skobørste på, skobørste av, skosmørning, sysett, pussesett AG, og så kommer jeg ikke på noe mer. Noen som har noe i skapet å tilføye?

Det som skal være i skapet skal også brettes med tellekanter, og man har skapinspeksjon hver dag. Er det ikke bra må man vaske rommet og stille en gang til til Lunch. Samme skjer om man for eksempel ikke kan speile seg i kranen på vasken, eller finner et sandkorn på gulvet. Glemmer man å låse skapet henter de AG'en din, og du må gå å be om å få den tilbake, vanlig straff er 10-20 armhevinger (militære armhevinger med albuene inntil kroppen). Mister du AG'en i gulvet er det ofte 10-20 armhevinger i straff for det også. Forsover du deg 3 ganger får du refs, et par hundre kroner eller mere. Er du ikke glatt som en babyrompe i trynet er det bare å komme seg opp igjen å barbere seg en gang til. Kan ikke befalet se undersiden av haken din i tuppen på skoen din, må du pusse om igjen. Bare å ta det rolig romvask blir ren rutine og man gjør det unna svinfort etter en stund. Samme gjelder skopuss.

Under rekrutten skal du lære alt det vanlige, kneppe 7 duker, fyre primus, sove i 7 duker med fyringsvakt (møkkajobb), skyte med AG (litt småkult, rekyl = blåbær, hagle mye mye verre, så om det er blåbær for deg, merker du ikke at AG'en flytter seg en gang). Så må du på sykestuen å få masse dritt av vaksiner, og så tester de alt, om du ser hører og tisser fint. Eller så går man gjennom slutta orden, tropp, rett, på stedet vil, vil, osv. Og så må man gå i marsh, ellers er det vel det vanlige springe og ta plenti med armhevinger og situps o.l.

Opp hver morgen til klokken 0600, blir litt lei alarmen på mobilen etterhvert.

Havner du i nordnorge er maten bra, i sørnorge er maten, mat, knapt nok det. Og husk selv om det ser ut som skinke er det ikke nødvendig at det smaker som skinke. Og når du skal forsyne deg med grøt, så ikke bli for ivrig, alt må spises opp, ellers må du smugle med deg mat ut. Blir du tatt, skriver de deg opp, og gjør du det for mange ganger blir det refs. Alt i militæret kan refses.

Befalet er noen rævhål under rekrutten, men det er for at de som syter mest skal få sytt seg hjem igjen. Etter rekrutter er de fleste mye mere kammiser, og alt blir litt mindre seriøst. Bor du på et rom som er kjent for å ha bra romvask, så kan det være at befalet bare kommer inn og sier flott, og så går han igjen (selvsagt etter at du har presantert rommet og sluppet han inn, og alle står i rett, og blir gitt vil kommandoen).

Et rom hos oss fikk omvask hver dag i et helt år. De gav litt F/EN.

Jeg likte meg best etter at vi var ferdig utdannet og kom oss i skauen på øvelser, vi hadde beltevogn og lagstelt med multifuel, og da var ikke livet så vanvittig hardt akkurat. Litt kjedelig var vinterøvelsen med effektive -60ºC. Og så sov vi i 7 duker og hadde primus med fyringsvakt til oppvarming.

Ikke gidd å syt over litt vondt i foten, eller dårlig i ryggen. Vær mann å gjør ditt for landet så blir du garantert glad for det når du er ferdig. BTW alle jobbintervju jeg har vert på til nå har spurt om militærtenesten, så om du sier du dimmet, så sier de, hvorfor det, og om du sier pga. ryggen, så sier de kansje, ja, men da kan du ikke ta denne jobben, vi vil ikke risikere at du blir sykemeldt med dårlig rygg hele tiden.

Det er verst i begynnelsen, så er det bare gøy etter det. Med noen få unntak. Man får jo mulighet til å få seg litt sertifikater på ulike ting, man kan ta vekterteori, truckfører, stort sett lappen på alt som har jul, noen koster bittelit, andre er gratis.

Håper du er litt klokere nå!

62 -Chief- cool.gif over og ut

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke tatt med meg en bærbar pc i militæret.. Skapene som benyttes er av en sånn type hvor man fester en enkel hengelås gjennom hull i skapdørene. Er lett å få opp en slik lås, eller å tjuvlåne en sånn "avklipper" som benyttes fra vakta. Man kan også lett bryte opp dørene. Ikke er det veldig sosialt av deg heller  :p  

Men hvis du allikevel tar med pc-en og den blir stjålet er det enkelt å oppdrive den igjen hvis du merker at den er stjålet rett etter at handlingen har skjedd, hvis det er noen oppegående mp-er i leiren din vel å merke ;) Da kan man nemlig iverksette "militær inspeksjon", som ofte blir kalt razzia av militærhatere  :p  Dermed er sjansen stor for å finne igjen pc-en din siden man da kan ransake hele leiren om nødvendig. Men det kan jo selvfølgelig da hende at tyven(e) har stukket av med den ut av leiren.. Så uansett ville jeg nok latt den bli hjemme.. Altfor mye tyveri og tull i Forsvaret... Lykke til som soldat ihvertfall!  :)  

Hilsen tidligere MP-soldat i kontigent 0107

Tyveri ja! Vi hadde sikkerhetsklarerig - hemmelig (vi kunne lese hemmeligstemplede dokumenter), en i min tropp på mitt lag stakk av med mobilen min på en øvelse, 1 uke etter kom fyren med lik telefon som jeg hadde "mistet", jeg sjekket IMEI nummeret og sammelignet det med det jeg hadde på esken hjemme. Det var helt likt! Da preiket jeg med MP, de kalte inn luringen, ble sak av det, alle hatet luringen, men han inrømte tilslutt heleri, så han fikk straff som heleri. Vanvittig irriterende. Han forklarte seg for MP med 3 forskjellige historier, og et par til til oss i troppen. Så jeg har ikke så mye til overs for MP. Fyren fikk møkka tjenestebevis heldigvis, så det er jo ikke verd en dritt i en evt. jobbsammenheng! Litt justise ble det jo!

BTW jeg var Systemoperatør på terminalvogn i felt, tjenestegjorde i Heggelia Garnison Bardufoss (Indre Troms), Tropp 3, telekompaniet. 2000-2001 - så om det er noen kjenninger på forumet av meg så si fra. Hadde vært kult om det var noen fra militæret her. Jeg vet det bør være noen.

-Chief- smile.gif

Lenke til kommentar
Du har ikkje møtt merkelige folk før du har vært i milliltæret :)

Du har sååå rett!

Større sammenkomst av komplette idioter har jeg aldri sett. Og da mener jeg ikke befalet. At det fantes så mange tullinger i Norge hadde jeg aldri trodd... glad jeg er ferdig med dritten.

Heh, selv om 50% av troppen min blei dimma meine eg at minst 70% av dei 20 som va igjen burde bli dimma for å ivareta norges sikkerhet. Makan til Braindead folk gitt.

Men på andra siå så tenkte de vel det samma om meg :D

Lenke til kommentar

Så jeg har ikke så mye til overs for MP.

Da var du uheldig med mp-en ihvertfall :p Jeg var på mp-stasjonen i Oslo da, og der var ting overraskende seriøst faglig sett.. Hadde video-overvåkning på hele stasjonen og greier :wink:

Denne karen skulle nok fått kjørt seg hos meg ja.. Hater folk som stjeler.. Skulle plassert de i gapestokk hele gjengen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...