Trondster Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Vil anbefale at du også kjøper stativ, hvis du ikke har det - så får du så skarpe bilder som mulig. Det kan også være interessant å få en ekstern blits du kan bounce i taket, men med motiver som ikke beveger seg skulle stativ være en glimrende løsning. Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Kutt gjennom alt nå, og kjøp deg D5000. Du får ikke noe spesielt ved å gå opp i pris, hvis du ikke legger på veldig mye da. Og da skal du smøre på skikkelig tykt også, både på hus og ikke minst på objektiver. Vil anbefale at du også kjøper stativ, hvis du ikke har det - så får du så skarpe bilder som mulig. Det kan også være interessant å få en ekstern blits du kan bounce i taket, men med motiver som ikke beveger seg skulle stativ være en glimrende løsning. Nemlig, så heller altså et billigere kit i form av D5000 og heller investere i en ekstern blits og et lite bordstativ. Vil det da være forskjell på disse to tilbudene og objektivene?? http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/nikon/Nikon-D500018-105VR/123536.3301/ http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d5000-m-18-105mm-vr/ Fordelen jeg ser ved JapanPhoto er at jeg kan tegne 'kløne' forsikring. Samt at du får med et av CeWe albumet deres Grunnen til at jeg vurderte tilbud med to objektiver var for at det kameraet jeg har skulle kunne brukes om jeg ikke hadde det nyeste for hånden der og da. Timing er alfa og omega når man har tre barn fra 5 og nedover (mulig det gjelder uansett når det gjelder fotografering) Fordelen som netonnet har er at den er rimeligere. FotoKurset hos Nikon for akkurat den modellen kan man få ved å registrere og melde seg på i Nokia sine nettsider. Men det er jo igjen 500.- jeg kunne ha investert i mer utstyr. Jeg vurderer nemlig en eller annen form for 'duk' som kan fremheve kakene/modelleringen jeg holder på med der og da uten å tenke på at diverse kaffetraktere og annet kjøkkenutstyr står i veien. Noen tips? Igjen, tusen hjertelig takk for alle svar på mine spørsmål. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Sikket massevis av tips å få når du har skaffet deg kamera. Kjøpstipsene er delt ut, fra flere. Men jeg tror ikke du skal registere deg på Nokia sine sider... Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Kutt gjennom alt nå, og kjøp deg D5000. Du får ikke noe spesielt ved å gå opp i pris, hvis du ikke legger på veldig mye da. Og da skal du smøre på skikkelig tykt også, både på hus og ikke minst på objektiver. Må ikke "opp i pris" ved å kjøpe en brukt D80 i stedet for en ny D5000! Tvertimot blir det billigere! Og får et kamera med store fordeler fremfor D5000: -Innebygget fokusmotor -Mye større og bedre søker -Ekte pentaprisme istedet for et lys-"kvelende" pentaspeil -Programmerbar function-knapp -Blits-Commander: Styrer Nikons eksterne blitser trådløst! -Egne dedikerte knapper for: AF-mode, Metermode, single-serie-timer-remote, ISO, Whitebalance, Quality, nedblending (dybdeskarphetskontroll) (På D5000 må du inn i meny for alt dette!) Jeg ville aldri kjøpt en ny D5000 når jeg kunne fått en D80 til samme pris eller billigere. Men trådstarter må jo vurdere sitt behov, og eventuelle planer, læring og progresjon for fremtiden. Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Sikket massevis av tips å få når du har skaffet deg kamera. Kjøpstipsene er delt ut, fra flere. Men jeg tror ikke du skal registere deg på Nokia sine sider... :!: Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg ville aldri kjøpt en ny D5000 når jeg kunne fått en D80 til samme pris eller billigere.Men trådstarter må jo vurdere sitt behov, og eventuelle planer, læring og progresjon for fremtiden. Det hadde jeg, har hatt begge, og ulempene til tross, D5000 gir betydelig bedre bilder med mindre støy - særlig i mørke områder, og selv på "høylys" dag. Man må ikke dykke så langt inn i menyene heller, det meste kan endres fra info-skjermen - og det er slett ikke så ille som det høres ut. På stativ, vil liveview (med dertil treg, men nøyaktig autofokus) dessuten være attraktivt å bruke da man har bedre mulighet til å få helt optimal skarphet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) D5000 er et mye nyere og mer moderne kamera enn D80, og jeg er litt usikker på om jeg er enig i at D80 er et bedre kamera totalt sett. For ditt bruk, og ditt nivå, tror jeg absolutt du er best tjent med D5000 med 18-55VR + 55-200VR. Jeg ville uansett gått til en fysisk butikk, og kjent på og prøvd D5000 og en D90 (kan sammenlignes med D80 mtp byggekvalitet, tyngde og størrelse). Da bør du jo også kjøpe i butikk (eller i det minste i den butikkens nettbutikk), men den lille prisforskjellen som kan være, er virkelig verdt det fremfor en upersonlig nettbutikk (spesielt når man tenker etterservice). Foresten, Fotokurset som NetonNet reklamerer med, får du uansett hvor du kjøper Nikon dSLR, så lenge du kjøper norsk modell (er spesifisert i annonsen om det er EU/utenlandsk modell). Endret 27. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Kutt gjennom alt nå, og kjøp deg D5000. Du får ikke noe spesielt ved å gå opp i pris, hvis du ikke legger på veldig mye da. Og da skal du smøre på skikkelig tykt også, både på hus og ikke minst på objektiver. Må ikke "opp i pris" ved å kjøpe en brukt D80 i stedet for en ny D5000! Tvertimot blir det billigere! Og får et kamera med store fordeler fremfor D5000: -Innebygget fokusmotor -Mye større og bedre søker -Ekte pentaprisme istedet for et lys-"kvelende" pentaspeil -Programmerbar function-knapp -Blits-Commander: Styrer Nikons eksterne blitser trådløst! -Egne dedikerte knapper for: AF-mode, Metermode, single-serie-timer-remote, ISO, Whitebalance, Quality, nedblending (dybdeskarphetskontroll) (På D5000 må du inn i meny for alt dette!) Jeg ville aldri kjøpt en ny D5000 når jeg kunne fått en D80 til samme pris eller billigere. Men trådstarter må jo vurdere sitt behov, og eventuelle planer, læring og progresjon for fremtiden. Skulle hatt en 'hands on' test for å kjenne forskjellen og hvordan man opererer kameraet for å få best utnytte av kameraet. Selv er jeg i tvil. For på en side ser jeg dine poenger ozone. Veldig gode argumenter og man kan være heldig og dumpe over et tilbud som er meget godt med masse ekstrautstyr. Men siden jeg er den amatøren som jeg er , er redselen også for å bli fullstendig lurt også der. Samtidig kan man bestille en litt D5000 som også finnes mange gode tilbud på, hvor jeg også kan tegne en 'kløne' forsikring. Så har man alt av garantier. Jeg er i tvil, jeg må se om jeg kanskje klarer å snike meg til å sjekke om jeg kanskje kan få tak i en D80 for å få et bedre inntrykk av den også Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg ville aldri kjøpt en ny D5000 når jeg kunne fått en D80 til samme pris eller billigere.Men trådstarter må jo vurdere sitt behov, og eventuelle planer, læring og progresjon for fremtiden. Det hadde jeg, har hatt begge, og ulempene til tross, D5000 gir betydelig bedre bilder med mindre støy - særlig i mørke områder, og selv på "høylys" dag. Man må ikke dykke så langt inn i menyene heller, det meste kan endres fra info-skjermen - og det er slett ikke så ille som det høres ut. På stativ, vil liveview (med dertil treg, men nøyaktig autofokus) dessuten være attraktivt å bruke da man har bedre mulighet til å få helt optimal skarphet. Så selv med pentaprisme så vil d5000 gi til syvende og sist bedre bilder enn en d80? Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) D5000 er et mye nyere og mer moderne kamera enn D80, og jeg er litt usikker på om jeg er enig i at D80 er et bedre kamera totalt sett. For ditt bruk, og ditt nivå, tror jeg absolutt du er best tjent med D5000 med 18-55VR + 55-200VR. Jeg ville uansett gått til en fysisk butikk, og kjent på og prøvd D5000 og en D90 (kan sammenlignes med D80 mtp byggekvalitet, tyngde og størrelse). Da bør du jo også kjøpe i butikk (eller i det minste i den butikkens nettbutikk), men den lille prisforskjellen som kan være, er virkelig verdt det fremfor en upersonlig nettbutikk (spesielt når man tenker etterservice). Foresten, Fotokurset som NetonNet reklamerer med, får du uansett hvor du kjøper Nikon dSLR, så lenge du kjøper norsk modell (er spesifisert i annonsen om det er EU/utenlandsk modell). Takk Marekatten, veldig informativt. Du ville altså heller gått for 18-55VR + 55-200VR fremfor 18-105 vr ? Tror nok det blir en tur til fotobutikken i morgen med en gang barna er levert i barnehage ja Jeg fant ut at kurset gjalt uansett hvor du bestilte ja:D Endret 27. juni 2010 av AnneElk Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Så selv med pentaprisme så vil d5000 gi til syvende og sist bedre bilder enn en d80? Pentaspeil eller prisme har ingen innvirkning på bildekvaliteten, men hvordan scenen fremstår i søkeren. Tips: Nikon D90 18-105 Kit NYTT - 6500,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23099124 Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hvis kameraet kun brukes til å ta bilder av kakene er kameraet irrelevant. Objektivet kan ha litt å si for å ikke få for mye fortegning, men fortegning er først og fremst viktig hvis det er mye rette linjer. En standardzoom er helt OK, spesielt hvis man holder seg unna vidvinkel. Av D5000 eller brukt D80 ville jeg mye heller hatt D5000 enn D80, satt kameraet på et stativ og brukt Live View funksjonen. D90 er bra, men virker som fullstendig overkill for bruksområdet. Siden objektivet til D40 er ødelagt ville jeg glemt Nikon og kjøpt et bra kompaktkamera eller kanskje en Olympus E-PL1 eller E-P1 med standardzoom. Et kompaktkamera gjør det enkelt å få nok dybdeskarphet, det er mye viktigere å få bra lyssetting og riktig hvitbalanse enn et avansert kamera. Billigste måte å fortsette med speilrefleks på er å kjøpe et nytt objektiv til D40-en som er et helt OK kamera. Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Okey, da har jeg fått kjenne på en D5000. Overraskende lite hus, men det skal sies at det var uten objektiv. Jeg fikk dette tilbudet av Japan Photo: Nikon D5000 med 18-55 vr 4999.- Tamron 90 mm 3799.- Lasolite Epotomaker (telt for å ta nærbilder av kaker) 999.- Nikon SB600 2499.- Gorillapad SLR kulehode 599.- til den nette sum av 12500.- Kløneforsikringa på dette kom i tilegg på 1099.- Så er det vel å vurdere hva som er best deal egentlig og hva man trenger å ha med nå. Skjønner at dette er virkelig veldig idividuelt hva man foretrekker. Jeg venter på et tilbud til så får vi se hva de får til.. Tror jeg glemte dem å sette på en blits Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Så selv med pentaprisme så vil d5000 gi til syvende og sist bedre bilder enn en d80? Pentaspeil eller prisme har ingen innvirkning på bildekvaliteten, men hvordan scenen fremstår i søkeren. Tips: Nikon D90 18-105 Kit NYTT - 6500,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23099124 Sendte mail Det står ikke hvorvidt linsa er VR Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Tror det blir en grei pakke. Og det følger med en blits (SB600). Det teltet (Lastolite ePhotomaker) så interessant ut. Sendte mail Det står ikke hvorvidt linsa er VR 18-105mm obejktivet finnes kun i en VR utgave, så den saken er grei. Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Hvis kameraet kun brukes til å ta bilder av kakene er kameraet irrelevant. Objektivet kan ha litt å si for å ikke få for mye fortegning, men fortegning er først og fremst viktig hvis det er mye rette linjer. En standardzoom er helt OK, spesielt hvis man holder seg unna vidvinkel. Av D5000 eller brukt D80 ville jeg mye heller hatt D5000 enn D80, satt kameraet på et stativ og brukt Live View funksjonen. D90 er bra, men virker som fullstendig overkill for bruksområdet. Siden objektivet til D40 er ødelagt ville jeg glemt Nikon og kjøpt et bra kompaktkamera eller kanskje en Olympus E-PL1 eller E-P1 med standardzoom. Et kompaktkamera gjør det enkelt å få nok dybdeskarphet, det er mye viktigere å få bra lyssetting og riktig hvitbalanse enn et avansert kamera. Billigste måte å fortsette med speilrefleks på er å kjøpe et nytt objektiv til D40-en som er et helt OK kamera. Det er dette jeg sliter litt med. En vil jo alltid ha et godt kamera, men om man ikke bruker halvparten av funksjonene på basis at man ikke kan funksjonene så godt. Men så er jo ønsket også der for å lære. Men en vil jo også lære ved en lavere modell. Dette skal ikke være lett altså Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er dette jeg sliter litt med. En vil jo alltid ha et godt kamera, men om man ikke bruker halvparten av funksjonene på basis at man ikke kan funksjonene så godt. Men så er jo ønsket også der for å lære. Men en vil jo også lære ved en lavere modell. Dette skal ikke være lett altså Det blir ikke lettere i og med at begge kameraene er gode. Men de er gode på hver sin måte. Jeg kan se for meg at bruk av liveview vil være nyttig i kake-fotograferingen, og da kan den vippbare skjermen være nyttig. Bildekvaliteten blir like god med begge kameraene. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Okey, da har jeg fått kjenne på en D5000. Overraskende lite hus, men det skal sies at det var uten objektiv. Jeg fikk dette tilbudet av Japan Photo: Nikon D5000 med 18-55 vr 4999.- Nikon SB600 2499.- Sånn, nå har jeg justert handlelista. Kjøt heller et stativ i stedet for den gorilla-greia. Tror det funker bedre. Kjøp av eventuelle andre objektiver kan du ta senere når du har funnet ut av hva du skal bruke det til. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Litt sent til diskusjonen her. Spörsmaalet som jeg ikke har sett, er hvor stort skal du skrive ut bildene. Eller er det bare for web? Hvis det er bare opp til A4, og paa web, kunne mann beholde D40en. Og kjöpe Sigma 18-50 F2.8 HSM makro (OS). Gir 1:3 kvasi makro, hvilket skal holde for figurer som er fra 5cm. (APS-C ca 25 x 17mm => 3 x 17mm => 51mm => Objekter som er större enn 5cm dekker hele bilde / brikka) Det og et godt stativ, kanskje fjernutlöser, og du skal ha det du trenger. Annet alternativ, er Sigma 17-70 F2.8 - 4 OS. Litt daarligere lysstyrke, men med stabilisering. Men for kakefotografering, ville jeg anbefale stativ isteden for aa stole paa stabiliseringen. Sigma 18-50 F2.8 HSM Makro, er ogsaa et godt oppgraderings-alternative til kit objektivet Bruker selv ofte D40 og Sigma 18-50 for fotografering av forskjellige elektriske komponenter for jobben. Funker helt fint. Lenke til kommentar
AnneElk Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Tror det blir en grei pakke. Og det følger med en blits (SB600). Det teltet (Lastolite ePhotomaker) så interessant ut. Sendte mail Det står ikke hvorvidt linsa er VR 18-105mm obejktivet finnes kun i en VR utgave, så den saken er grei. Nemlig, og der avslørte jeg hvor amatør jeg er ja Ja, det teltet der tror jeg kan være noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå