Gå til innhold

Hvilken pakke velger jeg? D5000 med objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg bruker kamera til å bruke bildene som hukommelse.

Samt at jeg tar bilder og progresjon på kakene slik som her:http://www.youtube.com/AnonymeTvangsBakere

Jeg har et Nikon D40 hvor linsa har gått i stykker. D40'n vil være et avlastningskamera så jeg går utifra at linsene som går til D5000 passer også D40. Eller hva?

Og jeg har bestemt meg for å oppgradere til D5000 og kommet over ei pakke med to objektiver. Men da jeg amatør så kan jeg ikke se hva som er forskjell på disse to tilbudene og de respektive objektivene.

Det er disse to tilbudene jeg har funnet er best på nett.

Men er det noe spesielt som skiller bortsett fra prisen og en fotokurs fra pakka til netonnet?

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d5000-m-18-55vr-55-200vr/

http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/nikon/nikon-d5000dobbelkitvr/122936.3301/

Kan noen hjelpe, så hadde jeg evig vært takknemlig.

Kom gjerne med inspill med eventuelt hva annet jeg burde anskaffe meg av ekstra utstyr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg den som inneholder 18-55 VRII. Ser ut til at den fra Japan Photo gjør det. Det objektivet er en liten forbedring fra den første versjonen.

Ut over den pakka bør du kanskje kjøpe et ekstra batteri. Ikke fordi batteriet er dårlig, men det er alltids greit med et i backup. Minnekort har du vel til det andre kamera ditt, og ja, du kan også bruke objektivene du allerede har.

Tut og kjør bestilling :thumbup:

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Velg den som inneholder 18-55 VRII. Ser ut til at den fra Japan Photo gjør det. Det objektivet er en liten forbedring fra den første versjonen.

Ut over den pakka bør du kanskje kjøpe et ekstra batteri. Ikke fordi batteriet er dårlig, men det er alltids greit med et i backup. Minnekort har du vel til det andre kamera ditt, og ja, du kan også bruke objektivene du allerede har.

Tut og kjør bestilling :thumbup:

Nydelig rogkas! Tusen takk for svar!

Ja, jeg har et 16 GB minne + 2 stk på 1 GB.

Ja, det er litt bittert at du er midt i en herlig fotosituasjon, tar bilder og ser at batteriet er tomt, eller som den litt glemste amatøren som jeg er; glemmer å skru av kameraet når bildene er ferdiglasta inn på pc'n

Lenke til kommentar

Er du kjapp, så ble det nettopp lagt ut en pent brukt D5000 på foto.no med 18-55VR til 3000,- kroner!!!

Det var jeg som solgte, og bare for å gjøre trådstarter en tjeneste, så ville jeg anbefalt vedkommende å se på D5000 + 18-105mm kit. Dette objektivet er ganske så mye bedre enn 18-55mm VR.

D5000 + 18-105mm VR: 5995,-

Takk skal du ha for tips! :) Det hjalp masse

Jeg begynner å vurdere om jeg skal selge det kameraet jeg har.

Lenke til kommentar

Hva vil være best for å kunne bedre kvalitet på nær bildene jeg tar for å lage små filmsnutter av kakene jeg lager?

Da tenker jeg spesielt på objektivet?

Til nærbilder av kaker trenger du iallefall ikke noe MAKRO-objektiv. Med mindre du lager veldig små kaker da laugh.gif

Et objektiv med god lysstyrke, siden slike bilder blir tatt inndørs, og lite geometrisk forvregning, så kaken ikke "buler" ut mer enn den gjør i virkeligheten.

Nikons AF 50mm f/1.8D oppfyller begge disse kriteriene! Et fantastisk obkjektiv til 1300,- nytt. Brukt fåes det ned i 7-800,- Det har ikke innbygget fokusmotor, så en brukt Nikon D80 hadde nok vært et bedre valg for deg. Et kamera med flere "pro"-muligheter enn D5000, til samme pris (brukt). D80 har innebygget fokusmotor, og kan dermed bruke alle Nikons hundrevis av "AF" objektiver, ikke bare de ca. 10 siste "AF-S" thumbup.gif

Lenke til kommentar

Noen erfaring med Fotoknudsen pro?

De har dette kittet på D5000 med 18-105 linsa: http://www.fkpro.no/PartDetail.aspx?q=p:2411803

Fotoknudsen er eit solid firma som du trygt kan handle hos.

Brukar sjølv 18-105 mm objektivet saman med D90. Det er eit veldig anvendeleg brenviddeområde og du får heilt greit objektiv.

Jeg har kun bestilt bilder derfra samt fotokort og har i grunnen vært fornøyd.

Jeg var redd kanskje pro avdelingen deres var kun for profesjonelle fotografer

Lenke til kommentar

Hva vil være best for å kunne bedre kvalitet på nær bildene jeg tar for å lage små filmsnutter av kakene jeg lager?

Da tenker jeg spesielt på objektivet?

Til nærbilder av kaker trenger du iallefall ikke noe MAKRO-objektiv. Med mindre du lager veldig små kaker da laugh.gif

Et objektiv med god lysstyrke, siden slike bilder blir tatt inndørs, og lite geometrisk forvregning, så kaken ikke "buler" ut mer enn den gjør i virkeligheten.

Nikons AF 50mm f/1.8D oppfyller begge disse kriteriene! Et fantastisk obkjektiv til 1300,- nytt. Brukt fåes det ned i 7-800,- Det har ikke innbygget fokusmotor, så en brukt Nikon D80 hadde nok vært et bedre valg for deg. Et kamera med flere "pro"-muligheter enn D5000, til samme pris (brukt). D80 har innebygget fokusmotor, og kan dermed bruke alle Nikons hundrevis av "AF" objektiver, ikke bare de ca. 10 siste "AF-S" thumbup.gif

:D Skjelden jeg lager små kaker, men keg lager små detaljer.

Som ansikter som f.eks. sånn som dette:

Her har jeg malt på marsipan: 2402201011009a610d270543442b9e.jpg?3

1312200908594a305038b42147139e.jpg?7

Da tar jeg en videre dypdykk i D80 også:)

Endret av AnneElk
Lenke til kommentar

Vil ikke da en D90 være etterfølger av D80? Slik at denne er faktisk et meget godt kjøp??

https://www.komplett...aspx?sku=374949

Kunst-kaker altså! Nice new_yes.gif

En pent brukt D80 burde du kunne finne til under 4000,- Selv om mange prøver å få mer ser jeg.

Jeg ville satt inn en annonse på foto.no eller finn.no "Kjøper Nikon D80" og sett hva beste tilbud blir!

EDIT: Glemte å si at på foto.no er det gratis å være medlem og gratis å sette inn annonser! thumbup.gif

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Vil ikke da en D90 være etterfølger av D80? Slik at denne er faktisk et meget godt kjøp??

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374949

D90 er et betydelig bedre kamera enn D80 - særlig med tanke på støy. 7500,- for den komboen er ikke ille i det hele tatt.

Til produktfoto ville jeg kanskje også vurdert et mellomlangt makroobjektiv, f.eks. Tamron 90mm f/2.8, eller Nikon 60mm som begge gir null optisk fortegning, grei arbeidsavstand og muligheten til å gå helt innpå detaljene.

Lenke til kommentar

https://www.komplett...aspx?sku=374949

Kunst-kaker altså! Nice new_yes.gif

En pent brukt D80 burde du kunne finne til under 4000,- Selv om mange prøver å få mer ser jeg.

Jeg ville satt inn en annonse på foto.no eller finn.no "Kjøper Nikon D80" og sett hva beste tilbud blir!

Takk for godt tips og skryt:D

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374949

D90 er et betydelig bedre kamera enn D80 - særlig med tanke på støy. 7500,- for den komboen er ikke ille i det hele tatt.

Til produktfoto ville jeg kanskje også vurdert et mellomlangt makroobjektiv, f.eks. Tamron 90mm f/2.8, eller Nikon 60mm som begge gir null optisk fortegning, grei arbeidsavstand og muligheten til å gå helt innpå detaljene.

Nemlig, for det er akkurat når jeg skal ta bilder skikkelig nære så må man justere flere ganger før kameraet tar bilder. Og når jeg modellerer med marsipan så er det tydelig at jeg kommer for nære, kombinert med dårlig belysning.

Vi snakker et D50 (så senere at jeg har skrevet feil i første innlegg) med et helt ordinært 18-55 objektiv som fulgte med i pakka. Uten blits.

Men vil du si at en D50 støyer??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...