olavgb Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Ja, da har tiden kommet for at jeg også skulle inn til førstegangstjenesten, og har dermed noen spørsmål. Noen er kanskje svart på midt i noen andre tråder her, men jeg har ikke funnet svar på alt jeg lurer på 1. Jeg skal altså til Troms, men har fått beskjed om å møte på Sessvollmoen ved Gardermoen. Så står det under det: "Buss fra Gardermoen sivile lufthavn til Sessvollmoen". Hva vil dette si? Skal jeg møte på Sessvollmoen til angitte tid eller på Gardermoen og ta buss derifra til angitt tid? Og må jeg bestille noen flybillett eller er alt annet derifra ordnet for meg? Jeg må kanskje ha med pass? 2. Jeg har prøvd å komme inn på hibu for å ta bachelor, men har manglet ett fag for å få studiekompetanse, da jeg strøk i matematikk R2. Har altså prøvd å bestå i dette faget det siste året nå, har oppsøkt skoler og lærere for å få hjelp, men ikke fått noe hjelp fra de. Da lurer jeg på om jeg kunne tatt dette faget, evt andre(lettere?) fag i førstegangstjenesten med full gratis hjelp der? Vil dette da kun gå utover det jeg har av fritid da? 3. Hvor mye fritid har vi egentlig? Er det trådløst internett der så jeg kan ta med en bærbar pc eller må jeg ordne meg ubegrenset trafikk på mobilabn.? Hvilke muligheter har vi i fritiden? 4. Trening. Hvordan er dette lagt opp? Jeg regner med at det er greie treningslokaler der? Er dette noe man kan benytte seg av i tjenestetiden eller kun i fritiden? Er det i det hele tatt nødvendig med mye trening for å komme i form eller får man den treningen man trenger fra de vanlige øvelsene?(Vil tro dette kommer veldig ann på hvor man havner?). Jeg har veldig lyst til å bli veltrent, altså ikke en stor muskelbunt(typisk bodybuilder), men kanskje greie armer, bryst, rygg og mage med six-pack. Vil si jeg har et ganske ok utgangspunkt. Er ca 188 høy, veier ca 80kr og er passe tynn. Er 20 år. 5. Jeg fikk valg om å sette opp noen valg på sesjonen om hva jeg ville gjøre, jeg sa jeg var interessert i IT, så hun dama satt opp noe med det(vet ikke helt hva), jeg sa også at jeg har drevet med baneskyting som hobby så da satt hun opp noe med det, der jeg om jeg utmerket meg noe kunne bli skarpskytter. Jeg vil ha en liten tro på meg selv om at jeg kan klare det da jeg har drevet aktivt med baneskyting i ca 8 år og vunnet flere konkurranser(hallingglasscup, fylkes-mesterskap, osv). Har for det meste skyti med sauer salongrifle 6,5 kaliber. Skarpskytter høres forsovet spennende ut, men hva vil dette egentlig si? Jeg satt dette opp på andrevalget, men kunne kanskje tenkt meg dette på førstevalget dersom det høres spennende ut. Er dette mulig? 6. Hvordan vil alt dette "fungere sammen"? Kan jeg evt være skarpskytter, ta opp matte(eller annet fag) og trene sånn noenlunde samtidig? 7. Penger. Jeg mener å ha lest at man får 175kr om dagen eller noe? Og hva vil dimmisjonspenger bety? Denne summen mener jeg å huske var på ca 30000kr? Ellers noen meninger? Takker på forhånd for svar! Mvh Olav B, G Endret 26. juni 2010 av olavgulb Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 1. Du møter på Gardemoen og går ned til der bussene går, der skal det være satt opp en buss som tar deg til Sessvollmoen. Mener den var helt i enden. Så skal du gjennom en hel masse skjekker (hvis det ikke har blitt endret) og tar så et fly chartret av Forsvaret opp til Bardufoss. Det eneste du må betale selv er transport til Gardemoen, og det får du dekket senere med reiseregning. 2. Du kan ta opp fag via Voksenopplæringa i leiren, dette er kveldskurs, så det går ut over fritiden. 3. Under rekrutten er det som regel lange dager, god sjanse for kveldstjeneste (20:00) osv. Etter det blir dagene generelt litt kortere, rundt 1530. Under rekrutten bør man jo prøve å bli litt bedre kjent med hverandre, så PC er ikke noen nødvendighet. Kjekt å ha i helgene, men er vel satt opp på Velferden. 4. Hvor mye fyfo du får i tjenesten avhenger jo litt av hvor du havner og befal. Under rekrutten var det hvertfall liten vits i å trene på kveldstid når vi først fikk fri, men etter det så har styrkerommet blitt brukt mye mer. Man bruker styrkerommet lite i fyfo timene, så blir mest etter man er ferdig for dagen. 5. Skarpskyttere er det vel kun 2Bn, PBn og IngBn som utdanner. Så da må du nok søke deg til en av de. KavEsk i 2Bn og PBn og PING i IngBn, også riktig tropp. Om du kommer inn i et Skarpskytter lag eller ikke er vanskelig å si, det blir ikke bare sett på skyteferdigheter, men heller folk som passer inn i det laget, man kan alltids trene opp en god skytter. 6. Ja, du kan havne i et skarpskytterlag og ha vanlig tjeneste om dagen, studere og trene på kvelden. Alt etter hvordan du legger opp dagen. Noen dager vil du få tid til alt, noen dager må du kanskje prioritere. 7. Du tjener 145kr om dagen + 18kr om du blir korporal. Tilsvarer rundt 4500 i måneden. Dimmepenger kommer på litt i underkant av 30000. Som en kommentar kan jeg jo opplyse om at jeg ikke er i Sambandsbataljonen, ei heller på Heggelia leir, så har bare gått ut ifra mine erfaringer. Kan jo hende at tjenesten er litt annerledes i SBBn enn i 2Bn, med fokus på litt forskjellig. Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Takker for bra svar Det vil altså si kl 10:00(som er fremmøtetiden) på Gardermoen, med pass? Får jeg bøker og alt jeg trenger der også i voksenopplæringen eller må jeg ta med egne bøker, kalkulator, osv? Vet du hvor ofte dette er? Om det er 2,3,4,5 dager i uka 2,3 timer eller? Alle de forkortelsene i pkt. 5 skjønte jeg ikke mye av, men skjønte vel litt mer enn før Vet du noe om hva det egentlig vil si å være skarpskytter? Dimmepenger, er det noe jeg får om jeg dimmer? Beklager dumme spørsmål Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det vil altså si kl 10:00(som er fremmøtetiden) på Gardermoen, med pass? Du kan også møte i hovedvakta på Sessvollmoen. Ikke ta med pass, men ta med inkallelsen fra forsvaret. Får jeg bøker og alt jeg trenger der også i voksenopplæringen eller må jeg ta med egne bøker, kalkulator, osv? Vet du hvor ofte dette er? Om det er 2,3,4,5 dager i uka 2,3 timer eller? Du får lånt alt av utstyr av voksenopplæringen, hvor ofte dette er aner jeg ikke men tror ikke det er veldig mange ganger i uka. Alle de forkortelsene i pkt. 5 skjønte jeg ikke mye av, men skjønte vel litt mer enn før Vet du noe om hva det egentlig vil si å være skarpskytter? 2bn - 2. Bataljon Pbn - Panserbatljonen Ingbn - Ingeniørbataljonen Skarpskytterdelen kan sikkert andre her inne forklare bedre enn meg, men du har ikke mulighet til å bli skarpskytter i Sambandsbataljonen Dimmepenger, er det noe jeg får om jeg dimmer? Ikke om du dimmer, men når du dimmer. Du må ha vært i tjeneste ca. 6mnd for å få dimmepenger, som regnes ut ifra hvor mange dager du har tjenestegjort, holder du ut et år får du i underkant av 28000kr Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg kan bare uttale meg om KavEsk i 2bn, vet ikke hvordan de andre utdanner skarpskyttere. I 2bn er det KavEsk (Kavalerieskadronen) som har lag som driver med skarpskyttertjeneste. Hvis du vil søke skarpskyttertjeneste så må du inn i Patruljetroppen, der det er 2 lag som driver med dette, totalt 12 mann. Hele eskadronen blir trent opp til å bli gode skyttere, mye pga at du jobber veldig selvstendig fra resten av 2bn, og må være litt sneaky sneaky. Mer vet jeg ikke om jeg kan fortelle før ting begynner å bli gradert, men du kan lese litt om oss her: http://www.mil.no/haren/2bataljon/start/kavesk/ kan jo forsåvidt også lese litt om SBBn der også og om de forskjellige troppene. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det at man får drive med IT i SBBN er ikke riktig i det hele tatt. Enkelte får litt teknisk ansvar om de er på f.eks. knutepunkt-lag, ellers så har vi en tech-ass i kommandoplasstroppen som hjelper til med diverse kabling, support etc. i kommandoplassen. I leir har vi "Harald's Gym" som er et styrkerom i kjelleren på stabsbygget som er helt ok, med noe kanskje gammelt utstyr. Ellers er det gode og nye treningsfasiliteter på "Istindsportalen" som ligger midt mellom Heggelia og Rusta hvor det også er kino, bibliotek, storkiosk, diverse velferdstilbud samt depot. Portalen ligger bare noen få minutter unna til fots. Hvordan mulighetene er for et godt treningsopplegg må du egentlig se an, vi har ikke hatt mulighetene for rutiner angående fyfo ialfall. Dog blir det kanskje noe lettere til høsten da vi blir eldstekontigent. Angående internet så er det slik at "bardubaronen" har monopol på det meste her oppe, dette gjelder også internet. Det er lagt opp kabler til alle rom slik at du bare kan stikke ned til elektrosjappa hans og si at "rom 132 på kasserne hjerttind vil ha nett" så får du et routermodem og en faktura på ca. 300,- i måneden for alt fra 1-4mbps. Det skal også sies at nye HTV er en ildsjel av de sjeldne og jobber med nettopp dette tilbudet, så vi får se hva som skjer. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Man kan ikke bare søke på skarpskytter under sesjon. Man kan bli satt opp til en avdeling som har skarpskyttere, og derfra søke om å bli det og være en av de få som blir utvalgt, og deretter være en av de enda færre som består skarpskytter nivå 1 kurset og blir skarpskyttere (nivå 1 kurset er i regi av Hærens Våpenskole, og er ca 60% stryk). Forøvrig har ikke INGBN skarpskyttere, de har "kun" soldater oppsatt på 12,7 MØR med litt kursing i bruken av denne, ikke soldater som har gjennomgått skarpskytterutdanning/kurs. Skal man bli skarpskytter er det PBN eller 2BN som gjelder. Dette er forøvrig en tjeneste som stiller store krav, og jeg skjønner ikke hvorfor så mange er interessert i den. Jo, det er en fagmessig interessant tjeneste og noe man kan bygge videre på, men medaljen har alltid baksider. Ellers har ikke skyteferdigheter noe å si på seleksjonen, så lenge man kan skyte (noe de fleste kan etter litt opplæring). Holdninger og kondisjon er viktigere. Lenke til kommentar
stingern Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 er i Ping nå og vi har vel ca. 4 lag med skarpskyttere dvs. 8 mann. nå er jeg usikker på 2.bn og Pbn sin skarpskytter rolle men i IngBn så får du en 12.7 mør (materiell ødeleggelses rifle) også kjent som 50. kalibern. vi bruker den i hovedsak til å ødelegge miner, materiell og lett pansrede kjøretøy. men det er vel den tyngste stillingen i ping ettersom at det blir mye gåing med et våpen som veier ca. 18 kilo. høres ikke mye ut men etter å ha gått noen mil i skog og mark og kjenner man det. men det er forsåvidt det, ta kontakt hvis du ønsker mer info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå