usikker2010 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hei! Jeg var da så uheldig at jeg strøk på eksamen. Skal inn til førstegangstjeneste i august, så derfor er det ikke verdens undergang. Det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre nå. Burde jeg melde meg opp som privatist til høsten, eller er det noen form for ordning med dette gjennom forsvaret? Skal studere til neste år så jeg er avhengig av å ta ny eksamen i løpet av året. Alle svar tas i mot med stor takk Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Forsvaret byr på gratis brevkurs og annen skoléring. Iaf når jeg var til førstegangstjenesten i 1965... Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Ring vpv på 03003 å hør med de. De aller fleste plassene har de ordninger for eksamen, men ring for sikerhets skyld Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hvor skal du inn til førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
usikker2010 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Spiller det noen rolle hvor jeg skal inn? Tror plassen het Ørlandet, i trøndelag en plass Tror jeg kommer til å erstatte faget jeg strøk, med et annet fag. Er så lei av matte nå Men hvordan fungerer systemet? Er det noe vi får informasjon om når vi kommer dit, eller må man undersøke på egenhånd? Skal bare ta et fag, så trenger ikke undervisning eller noe sånt, men bare en plass å ta eksamen Lenke til kommentar
Zash Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Spiller det noen rolle hvor jeg skal inn? Tror plassen het Ørlandet, i Trøndelag en plass Tror jeg kommer til å erstatte faget jeg strøk, med et annet fag. Er så lei av matte nå Men hvordan fungerer systemet? Er det noe vi får informasjon om når vi kommer dit, eller må man undersøke på egenhånd? Skal bare ta et fag, så trenger ikke undervisning eller noe sånt, men bare en plass å ta eksamen Jeg spurte fordi jeg selv jobber i Setermoen Leir. Der får alle nye soldater litt info om muligheter mens de er inne, deriblant det å ta opp fag som privatist. Uansett, så har du terminer du kan ta faget i, enten høst eller vår. De fleste har en ganske hektisk rekrutt, og derfor kan den første terminen være litt vanskelig med tanke på å finne tid og energi. Vår-terminen kan det være litt bedre tid til å ta faget. For å melde deg opp til eksamen, må du gå inn på www.privatistweb.no, du kan først høre med Ørlandet sitt Fokus-kontor (Forsvarets Kompetanse- og utdanningssenter) om hvilke skole som ligger nærmest Ørlandet, og om de kan tilby undervisning til faget (enten klasseroms-undervisning, eller Sonans). Privatistweb for vår-sesongen åpner ikke før rundt jul. http://www.mil.no/felles/vo/start/vo_kontor/__rland/ er link til Fokus Ørlandet sin hjemmeside. Denne siden er litt utdatert, men litt info står det. Lenke til kommentar
usikker2010 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Takk for topp tilbakemelding Zash Tingen er at jeg ikke er noe dårlig i faget jeg skal ta opp. Hadde 4 i standpunkt, og har aldri hatt særlig store problemer med faget. MEN, veldig mye av eksamenen handlet om diff.ligninger, noe klassen min ikke hadde rukket å gå gjennom skikkelig. Hadde derfor et "svart hull" der. Og da var jeg maks uheldig med oppgavene. Tror derfor eksamenen skal gå helt fint. Jeg trenger ikke undervisning, bare en plass å gjennomføre eksamen - helst så tidlig som mulig Edit: Kommer til å ta opp matte likevel Endret 29. juni 2010 av usikker2010 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Takk for topp tilbakemelding Zash Tingen er at jeg ikke er noe dårlig i faget jeg skal ta opp. Hadde 4 i standpunkt, og har aldri hatt særlig store problemer med faget. MEN, veldig mye av eksamenen handlet om diff.ligninger, noe klassen min ikke hadde rukket å gå gjennom skikkelig. Hadde derfor et "svart hull" der. Og da var jeg maks uheldig med oppgavene. Tror derfor eksamenen skal gå helt fint. Jeg trenger ikke undervisning, bare en plass å gjennomføre eksamen - helst så tidlig som mulig Edit: Kommer til å ta opp matte likevel Første muligheten blir da, som nevnt tidligere, til høsten/vinteren. Følg med på privatistweb for når du må melde deg opp. Dette er i august/september en gang. Du bør helt velge en skole som ligger nærmt der du skal tjenestegjøre, da militæret ikke alltid er så glad i å sende folk vekk for å ta eksamener, spesielt hvis de kan ta eksamene i nærområdet. Du kan eventuelt ringe 72 51 21 12, som er nummeret til Fokus på Ørlandet, da de kan være behjelpelig med å finne ut hvilken skole du bør ta eksamen på. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Du får både lesedager og fri på selve eksamensdagen i forsvaret, så det skal ikke være noe problem Du kan jo også prøve lykken og søke til FOKUS om stipend, så slipper du personlige utgifter med det. EDIT: Grattis med å ha fått innkallelse til Ørlandet Luftvernartilleriet? Du har et veldig bra år i vente Jeg dimmer om et par uker fra luftvern, men kommer tilbake i august Klarte å verve meg Endret 3. juli 2010 av Galexon Lenke til kommentar
Alzamon Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Har det same problemet Skal i marinen og strauk i norskhovudmål, er vel same prosedyre? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ordner seg nok det. Man får god veiledning fra Voksenopplæringen. Noen tjenester kan være litt hektisk mtp eksamen viss du jobber mye kveld ol. Men du får mest sannsynlig perm på eksamensdagen. Det er viktig for forsvaret at de ikke ødelegger for deg i fremtiden, så det skal gå bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå