Gå til innhold

Mobil med GPS som er gratis i bruk?


Janti

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har vurdert å kjøpe en håndholdt GPS til sykkel- og gåturer. De koster fra 2000 og oppover.

 

Men så lurer jeg på om slike kanskje finnes integrerte i en bra mobiltelefon? Sist jeg sjekket, var det dyrt å bruke GPS-delen av mobiltelefonen, i og med at kart o.l. ble lastet ned underveis.

 

Er det mobiltelefoner som har GPS der kartene ligger i telefonen, slik at omkostningene ved bruk ikke blir høye? Og finnes slike med detaljkart, ruter i skogen, småveier osv.?

 

Takk for svar!

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ovi Maps på nokia er gratis på nyere modeller det er gratis stemmenavigering og du laster kartene ned på telefonminnet/minnekortet fra datan din og betaler ikke ett øre om du skrur av a-gps (bruker mobilmastene for å få raskere fix mot gps-satelitter) selv om det ikke er mange ørene du sparer. I tillegg har nokia lansert SYKKEL-LADER , programmet sport-tracker som du finner på ovi-store så kan du logge løypa du sykler/går/løper hva enn du foretrekker og samenligne fart og tid osv..

eneste jeg har å utsette på ovi maps at det er dårlige med detaljer i skog og mark (hvertfall her jeg bor) men med sport-tracker kommer løypa du har syklet opp på kartet.. og det finnes topografiske kart til nokia også men de koster penger slik som til andre mobilmerker, og jeg tror sykkelladeren må du kjøpe fra utlandet tror jeg.. men jeg syntes det hørtes ut som en perfekt løsning til deg med gratis kart/stemmestyring og lader på sykkel da gps er strømslukende

Endret av Panzerhansa
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har vurdert å kjøpe en håndholdt GPS til sykkel- og gåturer. De koster fra 2000 og oppover.

 

Men så lurer jeg på om slike kanskje finnes integrerte i en bra mobiltelefon? Sist jeg sjekket, var det dyrt å bruke GPS-delen av mobiltelefonen, i og med at kart o.l. ble lastet ned underveis.

 

Er det mobiltelefoner som har GPS der kartene ligger i telefonen, slik at omkostningene ved bruk ikke blir høye? Og finnes slike med detaljkart, ruter i skogen, småveier osv.?

 

Takk for svar!

 

Jan

Har selv Viewranger http://www.viewranger.com/ installert på min Omnia HD.

 

Dette må jeg bare varmt anbefale Du får om så hele Norge i målestokk 1:50000. Du får det til til Iphone, Android og Symbian V5.

 

Dette gjør mobilen din til en fullverdig tur-GPS, der kart er kjøpt og installert en gang for alle. Ingen kostnader ved fremtidig bruk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har vurdert å kjøpe en håndholdt GPS til sykkel- og gåturer. De koster fra 2000 og oppover.

 

Men så lurer jeg på om slike kanskje finnes integrerte i en bra mobiltelefon? Sist jeg sjekket, var det dyrt å bruke GPS-delen av mobiltelefonen, i og med at kart o.l. ble lastet ned underveis.

 

Er det mobiltelefoner som har GPS der kartene ligger i telefonen, slik at omkostningene ved bruk ikke blir høye? Og finnes slike med detaljkart, ruter i skogen, småveier osv.?

 

Takk for svar!

 

Jan

Har selv Viewranger http://www.viewranger.com/ installert på min Omnia HD.

 

Dette må jeg bare varmt anbefale Du får om så hele Norge i målestokk 1:50000. Du får det til til Iphone, Android og Symbian V5.

 

Dette gjør mobilen din til en fullverdig tur-GPS, der kart er kjøpt og installert en gang for alle. Ingen kostnader ved fremtidig bruk. :thumbup:

 

Takk, dette var interessant!

 

Da tror jeg jeg venter noen måneder til det kommer en ny avansert mobil som jeg liker, og som kan bruke Viewranger. Heller få dingser enn mange med på tur.

 

Jan

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om Xperia X10 Mini har mulighet for å slå av assistert GPS og kun bruke intern GPS antenne, eller om det er helt nødvendig at den innhenter posisjonering fra mobilbaser?

Ser i produkstdetaljene om X10 Mini at det står kun A-GPS, og ikke både A-GPS og GPS slik det gjør på f.eks. HTC Desire. Dette betyr kanskje at det går an å slå av A-GPS`en på HTC og ikke på X10 Mini?

Dette har jo betydning hvis man er i utlandet i skal bruke navigasjon.

Neste spørsmål er da om det er mulig å innstallere et rent navigasjonsprogram i X10 Mini, f.eks. à la det som Nokia reklamerer med (Ovi Kart)?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om Xperia X10 Mini har mulighet for å slå av assistert GPS og kun bruke intern GPS antenne, eller om det er helt nødvendig at den innhenter posisjonering fra mobilbaser?

 

Neste spørsmål er da om det er mulig å innstallere et rent navigasjonsprogram i X10 Mini, f.eks. à la det som Nokia reklamerer med (Ovi Kart)?

 

 

X10 Mini har to separate valg for posisjonering som kan skrues av og på etter eget ønske; mobilposisjonering og GPS-posisjonering.

 

Applikasjonen Norgeskart er gratis, og man kan laste ned norske 1:50 000 kart til SD-kort via WiFi. Ulempen er at nedlastede kartene kun kan brukes i 14 dager, så går de ut på dato og må lastes på nytt.

Viewranger som nevnt ovenfor kan også brukes, men kartene koster litt (for £75 får man vanligvis flere fylker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...