proffen20 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har tenkt å kjøpe en amd pc. jeg skal bruke det til gaming. Jeg trenger skjerm og jeg lurte på om dere kan gi meg noen bra opsett. jeg så den 10k pc i deler amd pcen på komplett.no og den imponerte meg ikke noe serlig siden det bare var 4gb ram. Jeg vil helst ha amd phenom x6 black edition selvom jeg veit at 4kjernes prosesorenerne er bedre nå. men datateknologien går fort og jeg vil ha noe fremtidsretta pc. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hva mener du med bare 4GB Ram? Så godt som alle PCer, PC pakker og oppgraderingspakker kommer med 4GB Ram. Eneste unntaket her er vell om man kjøper Intel Socket 1366 type PC. Du klarer deg kjempefint enda med 4GB Ram til Gaming. Når det gjelder forklaringen på PC og skjerm.. Skal du ha PC til 10k inkludert skjerm, eller PC til 10k og skjerm utenom? Hva med andre komponenter som mus, tastatur, høytalere og operativsystem? Lenke til kommentar
proffen20 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Hva mener du med bare 4GB Ram? Så godt som alle PCer, PC pakker og oppgraderingspakker kommer med 4GB Ram. Eneste unntaket her er vell om man kjøper Intel Socket 1366 type PC. Du klarer deg kjempefint enda med 4GB Ram til Gaming. Når det gjelder forklaringen på PC og skjerm.. Skal du ha PC til 10k inkludert skjerm, eller PC til 10k og skjerm utenom? Hva med andre komponenter som mus, tastatur, høytalere og operativsystem? trenger det å Lenke til kommentar
proffen20 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 det var ikke bare 4gb ram det var også en svak 500gb hardisk... Lenke til kommentar
NVaage Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Når det gjelder skjerm, kjøpte jeg nylig LG 24" W2453V-PF ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381 ) og er utrolig fornøyd med den; god view angle, sterke flotte farger og kontraster, samt null ghosting og/eller screen tearing (men det at jeg ikke trenger V-sync kommer kanskje mer av HD 5970 GPU-en enn selve skjermen). Som nevnt ovenfor er 4GB RAM mer enn nok til alt av spill på markedet nå. Jeg kjøpte selv OCZ Black Edition 1600Mhz CL8 fra Abbo.no og er storfornøyd da det var en enkel liten reboot for å få de til å kjøre i 1600Mhz med BEMP og AMD Overdrive. Ikke at det er så viktig med BEMP, men jeg kjører altså alt av nyere spill (Conviction, Assassin's Creed II, m.fl.) på 1920x1080 resolution med alt av innstillinger på maks (untatt AA som jeg ikke er så overbegeistret for uansett og har satt til middels med 4xAA) uten noen som helst slowdowns, hakking eller andre problemer. 4GB skulle holde i dagens marked altså, og det er ingen sak å bytte RAM ved et senere tidspunkt når det evt. skal være nødvendig med oppgradering. Jeg kan også nevne at jeg falt selv tilbake på en X4 965 BE som jeg har forsøkt klokke stabilt opp til 4Ghz med suksess (veldig lett for øvrig med 20x multiplier opp fra 17x og 201Mhz bus speed opp fra 200Mhz (AMD Overdrive ordnet dette for meg med Auto-clock)), men jeg har tilbake-klokket ned til standard 3.4Ghz da jeg ikke egentlig kan merke noen forskjell i det hele tatt på spill jeg har kjørt med OC aktivt eller ikke, og da sparer jeg heller på overklokking til "det trengs" og stresser CPU litt mindre imellomtiden. Grunnen til at jeg tok en X4 isteden for X6 var at jeg leste i benchmarks at X6 noen ganger gav dårligere ytelse i spill, men det er uansett snakk om minimale forskjeller så det er vel samme om man tar en X4 eller X6 egentlig. Jeg personlig venter heller på hva AMD kommer med til nyåret, denne så-kalte "Bulldozer" CPU-en, før jeg går for noe med enda flere kjerner. Kan bare konkludere med at personlig så jeg ikke noe behov for mer kraft enn jeg fikk fra quad 3.4Ghz i form av 965 BE. Kan som jeg selv ble anbefalt, også peke ut at en SSD (jeg tok Intel X25-M 80GB Gen.2 SSD) gjør oppstart til en lek og alt er raskt lastet og uten delay. Var utrolig overrasket over hvor stor forskjell det var fra hvordan jeg mimrer at min gamle (7200rpm) HDD hadde som boot time og lasting av oppstart-programvare. Men jeg ville også da slengt med en HDD for data og spill som ikke trenger laste så aller oftest (har ikke merket trege laste-tider med alle mine spill lagret på Samsung Spinpoint F3 1TB 7200rpm HDD-en - eneste jeg merker meg er at Steam som er installert på HDD og ikke SSD bruker noen sekunder ekstra på å laste ved oppstart). Slik jeg gjør det blir programvare som f.eks. Fraps og slikt lagt inn på SSD (og video-filer f.eks. blir kopiert over til HDD etter opptak) - man kan også trikse litt med Vista/W7 (er vel ikke noen grunn til ikke å kjøre for W7 i disse dager?) og Symbolic Links (mklink). Du kan lese om dette på http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_master_your_file_system_mklink - det er utrolig kjekt å kunne, og gjør det veldig enkelt å styre hvor systemet ser etter og lagrer filer. F.eks. har jeg satt opp systemet slik at Fraps' screenshot folder er lagret på HDD selv om programvaren tror den ligger på SSD. Mulig jeg bytter Steam over på SSD og peker spill-foldere til HDD senere, men for nå har jeg Steam og alt dertil på HDD. Men nå "rambler" jeg litt her (er trøtt). Lar de som er flinke til å sette opp systemer ta seg av å anbefale fulle oppsett, da mitt eget kom på en del mer enn 10 000,- selv om det er flere punkter i mitt oppsett man kan snøre inn litt kostnader på (GPU, kabinett, type RAM, ekstern Blu-ray spiller, m.m.) slik at det kommer en god del nærmere din ønskede pris. Det jeg ihvertfall kan anbefale, er om du vil ha en god skjerm som jeg anser som "billig" i størrelsen 24" så ville jeg tatt en titt på skjermen jeg valgte, den er ihvertfall jeg storfornøyd med og det er fremdeles tilbud på den (PS: den har touch-kontroller med rød LED for øvrig om det skulle ha noe å si). Endret 26. juni 2010 av NVaage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå