Gå til innhold

Får ikke læreplass, tenker på videre skole


Anbefalte innlegg

Jeg går/gikk VG2 IKT-servicefag, men ble en av flere uten læreplass. Har vært på 3-4 intervjuer, fikk bare nei. Har levert ut en haug søknader på flere plasser, men har ikke hørt noe. Ser ut til at det eneste valget nå vil være videre skole (VG3 påbygg), noen som vet hvordan dette er? I VG2 var det flere programfag-timer med data og programmer, har sett litt og vil tro det ikke blir slik på VG3.

 

Noen som vet hvordan det er? Hører det er 10. klasse på nytt, bare værre, noe som gjør meg ekstremt lite motivert til å gjøre det..

 

Hva blir mulig etter det året? Vil veldig gjerne jobbe med data. Vil sjansene øke for å få fin læreplass etter VG3 påbygg? Antar jeg kan velge enten å søke etter læreplass på nytt, eller videre skole (om gode nok karakterer?).

 

Noen som er i samme situasjon? Må si jeg hater den. Det værste er at alle jeg kjente godt i VG2, fikk læreplass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påpyggning er nok et litt tungt år med en del prøver, fremføringer o.l. Men etter det så er det jo mulig å fortsette datautdannelsen og bli dataingeniør for eksempel. Men om du går påbyggingsåret så ville jeg brukt det på å hente deg opp igjen om du har mye fravær eller middels gode karakterer. Så kan du jo søke lærlingplass året etter :)

Lenke til kommentar

Påpyggning er nok et litt tungt år med en del prøver, fremføringer o.l. Men etter det så er det jo mulig å fortsette datautdannelsen og bli dataingeniør for eksempel. Men om du går påbyggingsåret så ville jeg brukt det på å hente deg opp igjen om du har mye fravær eller middels gode karakterer. Så kan du jo søke lærlingplass året etter :)

 

Fravær har jeg litt av (13 dager ca), men etter at jeg fjernet det av de 14 dagene jeg kan, er det bare 4. Ang. karakterer ligger jeg på 3 i flere fag, men også 4 i noen. 4 og 5 i alle datafag, ikke at det hjelper så mye...

Lenke til kommentar

Påbygg er ikke så tungt som folk skal ha det til. Jeg gikk VG2 Data og elektronikk før jeg hoppet av der (3-årig løp som leder mot fagbrev) fordi jeg ikke følte at jeg ville få noe særlig utbytte av det 3. året, så da ble det påbygg i stedet og jeg ble nettopp ferdig. :new_woot:

 

Alle vi som hadde bakgrunn fra elektro gjorde det bra på påbygg, Det er IKKE vanskelig, og krever bare litt motivasjon. Naturfag er pensum for 1. klasse allmenn, og matematikken er av den praktiske sorten. Norsk er kanskje det tyngste faget, og det kan bli mye pensum i historie for de som ikke er spesielt interesserte. Det er likevel ikke verre enn at de fleste skal kunne komme seg gjennom, og er du over snittet intelligent/motivert, så burde femmere og seksere være innen rekkevidde.

 

Min erfaring fra året som har gått er at det gikk utrolig raskt. Ett år er ingenting omtrent, så kjør på. Du kan for mange arbeidsgivere bli mer attraktiv med generell studiekompetanse, men først og fremst er det selvfølgelig ment for dem som skal studere. Ett år med påbygg vil kvalifisere deg til de fleste studier, men noen krever som kjent spesielle fag. Hvis du vil bli ingeniør vil du være bedre tjent med å velge forkurs.

 

Du har også rett i dine mistanker om at det blir ungdomsskolen om igjen, for det er ganske likt. Om skolen tilbyr det, så kan du velge IT som programfag. Bortsett fra det så er det kun vanlige allmennfag, inkludert gym selvfølgelig.

 

Valget blir ditt, men jeg tror ikke at noen har direkte vondt av et år påbygg. Det varierer hvor lett folk klarer å omstille seg fra yrkesfag til påbygg, men så lenge du tenker positivt går det nok kjempefint.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant dette under programfag:

 

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Fagbeskrivelser?ASP=17868359&Ran=7949&Niva=V&Kurs=V.TPTIP1----_V.SSISF2----_V.PBPBY3----&Area=10&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&TP=12-07-10&Faggruppe=V.INF1-01

 

Antar jeg kan velge den.

 

----------------------------------------

 

Hvordan er det med klasser der? Vet om 2 jeg kjenner litt som skal på påbygg, har jeg noen sjangs til å komme i samme klasse?

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Fant dette under programfag:

 

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Fagbeskrivelser?ASP=17868359&Ran=7949&Niva=V&Kurs=V.TPTIP1----_V.SSISF2----_V.PBPBY3----&Area=10&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&TP=12-07-10&Faggruppe=V.INF1-01

 

Antar jeg kan velge den.

 

----------------------------------------

 

Hvordan er det med klasser der? Vet om 2 jeg kjenner litt som skal på påbygg, har jeg noen sjangs til å komme i samme klasse?

 

Du kan ta det programfaget vist skolen tilbyr det.

 

Det med å komme i sammme klasse er jeg ikke sikker på, vet du at det er flere klasser med påbygg? Vist ja så kan du jo prøve å ringe skolen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...