CFM Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg tenkte å rense reflektorene til tåkelysene for støv o.l. som tydeligvis har brent seg fast. Glasset klarte jeg å rense ved å stikke et skrujern med papir rundt inn i hullet til pæra, men da kommer jeg jo selvfølgelig ikke til reflektoren. Åssen demonterer jeg selve lykta? Må jeg brekke løs glasset fra selve lykta? Det ser ut til at den er sealet igjen med silikon e.l. På baksiden ved festet til pæra er den umulig å få opp siden det er festet en gang for alle ser det ut til. Jeg har denne typen tåkelys som vist på bildet (nr. 20): Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Sansynligvis festet med termisk lim. Det går an å få av ved å varme det opp, men det er veldig lite sansynlig å få det sammen igjen helt tett og uskadet. Reflektorer som har fått farge er somoftest ødelagt. Fargen kommer somoftest av vann som trenger inn, og reflektorer som har blitt stående med fukt i seg blir permanent ødelagt. Andre årsaker er bruk av feil type pærer (uten UV-filter eller for mange watt). Lenke til kommentar
CFM Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Det er jo verdt forsøket da. Vet jeg må være veldig forsiktig når jeg skal tørke reflektoren. Uansett så tror jeg det ikke kan bli særlig verre enn det er nå. Men slik det er konstruert så tyder det heller på at de vil helst at man skal kjøpe nytt (1100-1300kr per lykt). Jeg har noe rød RTV silikon som vi bruker bl. a inni statorkassene på flymotorene på jobben. Det burde holde i massevis til å få det sammen igjen. Endret 25. juni 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Det er ufattelig vanskelig å lime rundt, samtidig sørge for at det er jevnt hele veien verken for mye eller for lite. Blir det for mye blir det søl (og da går gjerne sølet inn i lykta.. noe som ikke ser særlig fint ut. Blir det for lite blir det ikke tett, og marginene der er helt ufattelig liten mellom de to tilstandene. Men det kan være forsøk verdt uansett, dersom lykta er veldig dårlig. Det er viktig at du ikke renser lykta med alkohol, av egen erfaring. Bruk bare såpevann, og sørg for at det er helt tørt før det settes sammen. Må nok fjerne overskuddsvannet med trykkluft eller lignende, da det vil bli merker dersom det lufttørker. Er det forresten plastlinser eller glass? Dersom det er plast skal det være merket "PL". Endret 25. juni 2010 av gxi Lenke til kommentar
CFM Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Takker for tips. Jeg tror jeg muligens gjør gjør et forsøk. Kommer tilbake her med erfaring når jeg har gjort det. Det er glass forresten. Endret 25. juni 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå