Gå til innhold

Mest mulig avlyttingssikker mobil - Hvordan? Hvilke?

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg blir plaget av en fyr i nabolaget. Hun har følelsen av å bli avlyttet og / eller overvåket ("tracket") av denne naboen. Dette er en "Petter smart" fyr som har god innsikt i it og teknologi, motiv, masse penger og masse fritid. (Det er altså ikke snakk om å skjule seg for politiet :) )

Jeg har blitt bedt om å anbefale en sikrere telefonløsning. Jeg har følgende spørsmål til mobil og privacy:

1.

Det er mulig å avlytte en vanlig gsm telefon samtale hvis du befinner deg i nærheten, pga at krypteringen er knekt. Jeg fant denne artikkelen hvor Telenors informasjonssjef sier dette "...men er kundene per i dag opptatt av å ha full sikkerhet mot avlyttingsrisiko, er løsningen kun å benytte 3G-nettet.."

Spørsmålet mitt blir da: Hvordan kan man kun benytte 3g-nettet rent praktisk (jeg har ikke 3g selv)?

- er dette bare en setting på telefonen?

- hvis man f. eks skal ringe noen over 3g på mobilen, må man benytte Skype liksom?

- Går det å sende sms når man kun benytter 3g? Eller må det bli e-post?

2.

Spionprogram kan lastes opp på en mobil, og slik brukes til å overvåke og avlytte.

- Dette kan vel unngås ved å ha "skjermsparer" kode og ikke la andre få fysisk tilgang på mobilen og ikke ha på bluetooth? Right? Eller må man gjøre noen andre tiltak?

3.

Er det enkelte mobiltelefoner med 3g som er sikrere enn andre?

- Er f.eks Blackberry bedre enn andre?

4. Jeg antar at man bør bytte sim-kort samtidig som man kjøper ny telefon for å være sikker. Bør man også skaffe nytt nummer?

Håper noen har mulighet til å hjelpe på dette paranoide innlegget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...