operg Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Denne sommeren har jeg tenkt å ta en tur på interrail for å oppleve Europa på egenhånd etter å ha reist rundt med familien i mange år. Da jeg ikke klarte å få med noen andre kommer jeg høyst sannsynlig til å reise alene. Jeg er 19, og som nevnt har jeg reist mye rundt i Europa med familie før, men aldri alene. Jeg tror likevel jeg har nok sunt vett til å klare meg greit. Jeg har ca. 8000-9000 kr i budsjett utenom billetten, men vil gjerne klare meg på så lite som mulig innen rimelighetens grenser. I den sammenheng har jeg noen spørsmål til dere som har reist på interrail før: 1. Hvor lang tid kan jeg klare meg på den summen jeg har budsjettert med? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe en 22-dagers billett, men både flere/færre dager er aktuelt hvis mulig/nødvendig. 2. Går det greit å komme seg ut av Norge/Skandinavia på tog? Siden jeg er litt seint ute er flybillettene fra Bergen (der jeg bor) allerede kommet seg altfor høyt opp i pris, og hvis jeg skal dra til Oslo først kan jeg like godt ta toget hele veien til kontinentet. Er det riktig at jeg får en 50% rabatt på billetter innenlands i Norge? 3. Overnatting: jeg vil prøve å sove på toget så mye som mulig. Må man alltid betale ekstra for nattog? Hvor mye koster det vanligvis å få sengeplass på toget? Hvis jeg ikke skal overnatte på toget, er det i juli praktisk talt nødvendig å bestille overnatting på forhånd? Holder det å bestille noen dager før jeg ankommer stedet, f.eks. på en internettkafé i en annen by? Kommer sikkert med flere spørsmål etter hvert, men dette er hva jeg lurer på for øyeblikket. Endret 25. juni 2010 av operg Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hmm den var litt vrien. men hvertfall, middager kan gå i form av baguetter med tomat og mozarella. og da blir det billig. Spørs når du reiser, reiser du i fellesferie perioden så er det lurt å bestille vognplass på forhånd. Og når det gjelder hosteller så ahr du ikke annet valg. Komme seg ut av norge, det er 50% innlands, og så ville jeg anbefalt deg å bestille plass på SJ "hurtigtog", husker ikke hva det heter, men hurtigtoget fra Gøteborg til Københanv/malmø og derifra til Hamburg, ellers vil det ta deg år og dag. sånn ca 12 timer fra Køben til amster, det er helt håpløst. Forresten, så går toget til gøteborg fra oslo bare en gang om dagen så vidt jeg husker. Håper det hjalp deg litt:) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Vi drar i morgen tidlig og drar rett til Berlin med Berlin Night Express fra Lund. Hvor du har fått det fra at det bare går ett tog om dagen til Gøteborg lurer jeg litt på. Det går i hvert fall tre. Det stemmer at du får 50% rabatt på tog i Norge når du har interrailbilett. Når det gjelder overnatting på tog varierer det endel om du må betale tillegg eller ikke. Et greit sted å sjekke slikt er på www.bahn.de. Når du skal overnatte på hostel kan du finne rimelig overnatting på http://www1.hostelworld.com/. Her er et av stedene du finner mye nyttig informasjon om interrail: http://forum.interrail.net/ Lenke til kommentar
operg Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Takk til begge to. Jeg endte opp med på bestille plass på buss fra Oslo til København til 200 kr, fordi jeg fant ut at det var mye enklere enn et utall togbytter i Sverige. Fra København tar jeg direktetog videre til Berlin. Da er jeg i hvert fall kommet dit i planleggingen, kommer sikkert et par nye spørsmål i morgen hvis jeg ikke finner svarene på interrail.net. Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Ja er kanskje noe jeg innbilte meg, men var en småstressa situasjon. var ikke planlagt så nøye så ringte kompisen min og sa: Vi drar nå! og at vi måtte skynde oss for siste tog gikk klokka 1. Hvertfall den dagen. Derfor jeg fikk det for meg kanskje:) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Har akkurat kommet til Praha. Oslo-Berlin gikk greit nok bortsett fra at det var vanskelig å sove på Berlin Night Express på grunn av varme og mye risting. Start fra Oslo kl 13:00, og i Berlin 6:00 neste morgen med to togbytter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå