Bladoman Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 En kompis skulle sette sammen en ny pc i kveld, og jeg var det vi kan kalle fjern-support over telefon. - ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3. - Chieftec Super Series 750W. - Cooler Master CM 690 II Advanced Sort. - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 DHX+, CL8-8-8-24, for Core i7, 1.65v. - Intel Core™ i7 i7-930 Quad Core, Socket 1366. - Seagate Barracuda® Low Power 1,5TB SATA 3Gb/s, 32MB, 5900RPM. - Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S. - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 850MHz. *PWR, Reset, HDD-led og PLED er satt på plassene som blir vist i manualen. *Alle ledninger er satt dit de skal(CPU, skjermkort, HDD, DVD har fått strøm) *Ram er satt i de orange slottene (den slotten som er "lengst bort" fra CPU og så annenhver innover, 3 brikker). *HD-audio er koblet i rett. *USB er koblet i rett. Vi prøver å boote: (Under første boot sto alle rambrikkene i de tre første slottene, hvilket er feil, men det ble rettet opp til det som står ovenfor ved andre forsøk). 1. Viftene går, ingenting skjer, venter lenge, vifter stopper, alt er stille. 2. Tar av reset-pin, leste at den kunne være bugget på dette hovedkortet, vifter går likens, og så; RØYK. Han slår selvfølgelig øybelikkelig av strømforsyningen. Min venn oppfattet ikke hvor røyken kom fra med det samme. Men da han tenkte å prøve å starte på ny, la han merke til at den fysiske startknappen ikke fungerte, den var rett og slett allerede nedtrykkt. Så tok han ut DVD-rommen for å kikke inn under startknappen, da så det ut som om det var der det hadde svidd seg(kilden til røyken). Nå får han altså ikke kjørt igang pcen, da startknappen ikke funker (og noe annet er sannsynligvis veldig galt??). Noen som har hørt om eller opplevd noe lignende? Hva skyldes denne feilen? Er det snakk om reklamasjon, såfall på hvilket komponent? HJELP! Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 kan prøve å hotwire startknappen da, men høres ut som noen deler har ryket, desverre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Om det er selve startknappen som smeltet så må det være en kortsluttning/feilkabling noe seted, for den kabelen som registrerer startknappen er trykket ned er bare en signalkabel - det er ingen betydelig spenning/strøm i den, så ved mindre strøm er på veispor så skulle det være helt umulig for den å lage nok varme til å lage varmgang og røyk. Jeg kan ikke foreslå noe mer spesifikt enn at du bør ta vekk alle deler som ikke MÅ være der for å starte, og så koble fra hele PSUen og koble til igjen på nytt - så teste.... og håpe og be at ingenting ble ødelagt i ulykken. -Stigma Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg kan ikke foreslå noe mer spesifikt enn at du bør ta vekk alle deler som ikke MÅ være der for å starte, og så koble fra hele PSUen og koble til igjen på nytt - så teste.... og håpe og be at ingenting ble ødelagt i ulykken. -Stigma HK, PSU, GPU(er jo ikke nødvendig, men den er ikke feilkoblet vertfall)? List what he needs Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 -HK -CPU (og kjøler naturligvis) -PSU -Skjermkort og skjerm å du faktisk kan se noe... -RAM (1 stikke) Det er vel omtrent det du trenger for å starte opp maskinen til POST. Håper jeg ikke har glemt noe Om du skulle være noe i tvil om du kan ha feilmontert noe og fått en kortsluttning på den måten så er det alltids et alternativ å kjøre hele maskinen i deler på bordet først. Da har du veldig fin oversikt og kontroll på delene og det er lett å jobbe med tingene. -Stigma Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Et idiotisk spørsmål men, husket han avstandsstykkene mellom hovedkort og bakvegg i kabinettet? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Et idiotisk spørsmål men, husket han avstandsstykkene mellom hovedkort og bakvegg i kabinettet? Ikke SÅ idiotisk med tanke på hvor mange som gjør denne feilen Typisk første-gangs-bygger feil, og det kan føre til all slags kortslutninger, så det er ikke umulig. -Stigma Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Helt ærlig så tviler jeg på at han klart å gjøre noe så rart som det... Men skal spørre han i mårra. Jeg har byggd ganske mange pcer selv men bare hatt mindre issues med first boot (som feil plass på system panel pinsa osv). Problemet er bare at denne fyren er ganske mange mil unna meg, så får bare hjulpet han over telefonen. Jeg veiledet han med de "vanskelige" kablene. Alt hørtes ut som om det var gjort riktig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 det er så mye som kan gå feil over telefon desverre... ikke bare kan han misforstå ting som du trodde var obvious eller forklarte bra, men han kan finne på å gjøre feil helt andre ting som du ikke har tenkt på en gang. I sånne situasjoner så ønsker man at ham hadde en liten robot med webcam å bruke -Stigma Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Indeed. Videre var han tydelig stresset og jeg måtte si mye mange ganger før det gikk inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå