Gå til innhold

Hvilken effekt gir push ups?

Anbefalte innlegg

Har trent litt på treningssenteret i det siste, men drar på ferie i en tre ukers tid nå. Ønsker å opprettholde muskelmassen jeg har bygd opp (Særdeles lite, men har man så og si null masse fra før, er all muskelmasse god muskelmasse :p) Har ikke trengingsapparater eller manualer tiljengelig, og må bruke det som står for hånden, som f.eks kroppsvekt.

Har trent mye bryst og da submax. 8X3. Blir selvsagt en annen treningsform hvis jeg trener push ups, men hvilke resultater vil dette medbringe? Kan dette være med på å opprettholde det jeg har? Andre metoder?

Takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror at du mister store mengder muskelmasse på 3 uker?

Det skal du altså ikke være det minste redd for. Ta deg ferie med god samvittighet, og kjør en pushup eller 2 hvis du vil. Det har fint lite å si uansett.

Ja, han kan faktisk gå mye tilbake.

Enig i at treningsfri kan gjøre godt, men da tenker jeg toppen 1-2 uker. I tillegg skal han på ferie, og da ville jeg ikke satset på at kostholdet er i boks heller.

Lenke til kommentar

Neida, det går jo fint i 2 uker, også den tredje uka detter all muskelmassen av. Antagelig på bakken. :!:

Hvis man bruker litt sportstape så kanskje den ikke detter av så fort.

Seriøst, jeg har ikke trent på 12år og har fremdeles mesteparten av muskelmassen min inntakt.

Lenke til kommentar

Neida, det går jo fint i 2 uker, også den tredje uka detter all muskelmassen av. Antagelig på bakken. :!:

Hvis man bruker litt sportstape så kanskje den ikke detter av så fort.

Seriøst, jeg har ikke trent på 12år og har fremdeles mesteparten av muskelmassen min inntakt.

Da er vell ikke den muskelmassen mye å skryte av i utgangspunktet ihvertfall :p Det er en generell regel at når kroppen ikke har behov for den muskelmassen den har bygd opp, så blir den brukt som energi. Er det snakk om veldig lite muskler så er kanskje behovet der likevel. Så ha man også noe som kalles for "muskelminne", der muskelcellene forandrer seg i takt med styrketreningen. På lik linje som fettcellene i kroppen vil kroppen kunne huske hvor "stor" den har vært, og deretter kunne oppnå det resultatet den hadde tidligere mye raskere enn ellers. Derfor risikerer feite folk å bli feite igjen veldig fort.

3 uker for meg er KJEMPE mye, jeg ville mistet mye av styrken på den tiden, og noe av massen. Vis det er veldig viktig for deg å unngå dette tapet anbefaler jeg deg å spise veldig bra når du er borte, altså å være i en anabol(muskeloppbyggende tilstand) og ikke i en Katabol(muskelnedbrytende tilstand).

Lykke til :)

Som andre har sagt, spis skikkeleg så går det bra, sørg hvertfall for å ligge litt i overskudd, så gir du ikkje kroppen nokon grunn til å kvitte seg med musklar.

Å spise mye vil ikke være tilstrekkelig over tid, det vil kun føre til energi lagring(fett). Skal man bevare muskler må det være en grunn for kroppen til at de skal være der, altså tung belastning,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om tre veker, kroppen kvittar seg aldri med muskelmasse i nokon vidare grad over ein så kort tidsperiode uten at den har behov for det. Dersom du et nok har ikkje kroppen nokon grunn til å brenne musklar.

Minimalt, men at den ikke begynner å kvitte seg med muskelmasse er tull, for det gjør den.

Og det kan påvirke styrken ekstremt mye, spesielt om det er snakk om kombinasjon med alkohol og annet usunt kos :)

Så ja, min konklusjon er at om du vil ha mest mulig og fortest mulig fremgang når du kommer hjem så kan du gjøre enkle øvelser borte. Litt er bedre enn ingen ting.

Endret av Juliess
Dobbelpost
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du påstår altså at dersom eg auker i vekt over ein to-ukers ferie så har kroppen lagt på seg feitt og eg har mista muskelmasse? Kvifor skal kroppen brenne musklar når den ikkje har behov for energien?

Vis du øker i vekt når du ikke trener så er det så klart fett eller vann, hva ellers? Hvor mye muskelmasse man mister kan diskuteres. Den generelle regelen er at kroppen begynner nedbrytning av muskler så fort den merker at den ikke har bruk for den overflødige muskelmassen, hvor fort og hvor mye dette påvirker hver person er forskjellig fra person til person som jeg hintet til tidligere.

Tror du virkelig at man kan buffe seg opp til 120kg og bare holde den vekten ved å spise?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget var ikkje kva du legger på deg, men kva du, i følge deg, mister. Muskelsvinn vil alle oppleve i større eller mindre grad, men berre etter ein tidsperiode, over ein periode på 3-veker vil ein ikkje miste nevneverdige mengder muskelmasse så lenge ein har eit tilstrekkeleg kosthald.

Og nei eg er fullstendig klar over at ein ikkje kan oppretthalde muskelmasse over lengre periodar utan å trene, men som eg gjentatte gongar har sagt er det her snakk om ein 3-ukers periode.

Har du ikkje noko svar på kvifor kroppen brenn musklar når den ikkje har behov for energien? Du må da innsjå at den einaste måten å miste nevneverdige mengder muskelmasse på over ein så kort periode er dersom du ikkje inntar nok energi slik at kroppen tar energien frå eigne reservoar (feitt og musklar).

Lenke til kommentar

Har kjørt litt 5x5 med pushups i 1-2 uker nå.. Vanlige, med hevede bein, og med klapp... Føler jeg har mye bedre framgang nå, enn når jeg bare har utelatt pushups.. Tar det ved siden av benk.

Trener litt med lette vekter nå pga jeg har slitt med vond skulder og betennelser.. Jeg kan føle at jeg blir sterkere fra gang til gang, så det er litt morsomt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Muskler begynner å brytes ned etter ca 2 uker uten trening.

Så hvis jeg hadde vært deg ville jeg ha tatt push ups og diverse øvelser med kroppsvekt. Med tanke på at du vil opprettholde muskelmassen din.

Så hvis du spiser riktig og tar noen push ups og div øvelser, vil du ikke miste muskelmasse!

Endret av dragon95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...