Peevsty Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Hei Skal gå for mitt første digitale speilreflekskamera nå og har vært rundt i byen her og kikket litt. Både på Elkjøp/Expert osv og fotobutikker. Fikk helt klart best hjelp, info, veileding osv i fotobutikken. Der ble jeg anbefalt Pentax K-x til snaue 5 høvdinger. Ble likevel litt fristet av Nikon D3000 da dette var ca 1500 kr billigere(på Elkjøp). Heller mer mot Pentax kameraet da det har litt flere finesser som video opptak osv. og det lå veldig godt i hånden. Noen som kan hjelpe meg litt på vei her, gjerne også noen som har brukt en av eller begge kameraene? Takk på forhånd Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 -Hva ønsker du å ta bilde av, og i hvilke situasjoner? -Hvor interessert er du i å lære å fotografere? -Har du et budsjett? Lenke til kommentar
Peevsty Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 -Hva ønsker du å ta bilde av, og i hvilke situasjoner? -Hvor interessert er du i å lære å fotografere? -Har du et budsjett? Det vil være alt fra vårt kommende barn, til ferier, til turer i skogen osv. Generelt bruk. Interessen er der, trenger bare et skikkelige verktøy for få maksimalt ut av den. Maks 5000 give or take noen hundrelapper. Fikk god hjelp i fotobutikken så det er egentlig de to det står mellom. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 -Hva ønsker du å ta bilde av, og i hvilke situasjoner? -Hvor interessert er du i å lære å fotografere? -Har du et budsjett? Det vil være alt fra vårt kommende barn, til ferier, til turer i skogen osv. Generelt bruk. Interessen er der, trenger bare et skikkelige verktøy for få maksimalt ut av den. Maks 5000 give or take noen hundrelapper. Fikk god hjelp i fotobutikken så det er egentlig de to det står mellom. Jeg har noen bekjente som i vår gikk fra et Nikon speilrefleks (tror det var D60) til Pentax K-x fordi han ville ha video. Siden det var jeg som anbefalte K-x så har jeg spurt han noen ganger hvordan det går og om han er fornøyd og det er han. Bildene blir veldig bra. Kameraet har høylys- og skyggekorrigering og med disse påslått er det nesten umulig å få feileksponerte bilder. Jeg har såvidt prøvd kameraet selv og jeg er imponert over hvor bra teknisk kvalitet det blir på bildene. Selv har jeg et dyrt Pentax K-7 og angrer nesten på at jeg ikke kjøpte en billigere K-x istedenfor :-) Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 -Hva ønsker du å ta bilde av, og i hvilke situasjoner? -Hvor interessert er du i å lære å fotografere? -Har du et budsjett? Det vil være alt fra vårt kommende barn, til ferier, til turer i skogen osv. Generelt bruk. Interessen er der, trenger bare et skikkelige verktøy for få maksimalt ut av den. Maks 5000 give or take noen hundrelapper. Fikk god hjelp i fotobutikken så det er egentlig de to det står mellom. Gratulerer på forhånd som blivende forelder. Jeg håper alt går vel. Objektivt: Pentax K-x er egentlig mer sammenlignbart med Nikon D5000 enn Nikon D3000. Kitobjektivet Pentax 18-55 er sammenlignbart med Nikon 18-55 VR. Pentax K-x er et bedre kamera enn Nikon D3000, særlig i lite lys (typisk innendørsfotografering). Subjektivt: Jeg liker Pentax K-x veldig godt, og skulle gjerne hatt det selv (jeg bruker foreløpig Canon dslr), men det er lite ved Nikon D3000 som frister meg (ikke engang prisen). Generelt: Lær deg å bruke kameraet. Legg en god fotobok inn i budsjettet (f.eks. Magnar Fjørtoft - Digital fotografi i praksis), eller bruk biblioteket (eller den vide verdensveven). Ikke bruk penger på "beskyttelses-"/UV-filter, det er bortkastede penger. Kjøp heller en motlysblender om det ikke følger med. Etterhvert vil du trolig få behov for et "portrettobjektiv", typisk et lyssterkt fastobjektiv i brennviddeområdet 50-85mm. Hold et øye med bruktmarkedet på finn.no og foto.no om du vil spare noen kroner (husk å sjekke nyprisen i prisguiden først). Lenke til kommentar
Peevsty Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Takk for noen gode svar. Blir nok til at jeg går for K-x da.. Det som fristet mest med D3000 var jo uansett prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå