Gå til innhold

[Løst] Problemer med og installere XP på min nye HP laptop [LØST]

Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Kjøpte meg en ny HP G62-110SO laptop på elkjøp i for noen dager siden, den kom ferdig med Windows 7. Jeg prøvde det men kan ikke si jeg var så fornøyd så jeg bestemte meg for og installere Windows XP Pro på den i steden. Det gikk ikke. Jeg kommer akkurat forbi denne delen når jeg booter cd'n

BB.gif

Der får jeg bluescreen

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for og hindre skade på datamaskinen.
Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. fjern alle nylig installerte hardiskstasjoner eller drivere for hardisker. Kontroller att hardiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet. Kjør CHKDSK /f for og se etter skader på hardiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x0000007B (0xF78D254, 0xC0000034 , 0x00000000 , 0x00000000) 

Prøvde mange forskjellige linux cd'r også men det funka heller ikke. Skulle se om jeg i alle fall kunne installere dualt fra Windows 7, men nei når jeg åpna Windows CD'n i W7 var installer xp valget ikke mulig og ta, det var i grått. Så regner med att det er blokka for det.

Sjekka på nettet litt om det og hva jeg kunne gjøre, fikk da vite att og renske hardisken helt skulle fikse den eventuelle sperren. Brukte Ultimate boot cd for og formatere hele disken (inkludert og fjerne partisjonene recovery og HP tools som folk sa.

Prøvde da og installere XP igjen, akkurat det samme skjedde, samme bluescreen.

For forsatt heller ikke installert linux.

Biosen på denne pc'n er minimal, så er ikke mye jeg kan gjøre der. Har nærmest ingen admin retigheter utenom dato klokkeslett og boot order.

Skulle gjerne lagt med en minidump fil her, men har jo ikke noe OS på den i det hele tatt nå så det blir litt vanskelig.

(Har også prøvd og installere W7 igjen, men det vill den heller ikke ha)

Spørsmål:

Huff, noen som har noen forslag til meg for hva jeg kan gjøre?

Hvordan jeg kan installere Windows XP på den helst av alt.

EDIT: og foresten noen som vet om det er sperrer på disse laptopene eller om det egentlig er ett annet problem. Det att jeg ikke kunne velge og installere XP inne i os tyder jo litt på det.

EDIT2: En liten update på problemet mitt, fikk faktisk installert W7 igjen. Så har det oppe og går nå. Men problemet er forsatt att jeg vil installere Windows XP Pro, noen måte og bypasse sperringen på?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg :)

Endret av desnake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å disable AHCI i BIOS. Det skal gjøre susen.

Husker ikke nøyaktig plassering, men det skal være under System Configuration og harddiskinnstillinger. Alternativet du kan sette den til er vel IDE om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Prøv å disable AHCI i BIOS. Det skal gjøre susen.

Husker ikke nøyaktig plassering, men det skal være under System Configuration og harddiskinnstillinger. Alternativet du kan sette den til er vel IDE om jeg ikke husker helt feil.

hmm ja skulle gjerne prøvd det men problemet er jo "Biosen på denne pc'n er minimal, så er ikke mye jeg kan gjøre der. Har nærmest ingen admin retigheter utenom dato klokkeslett og boot order."

Så har desverre ingen valg om og gjøre det du sier :(

Vet du hvordan jeg kan eventuelt finne det? Komme til i en skjult bios eller noe?

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Som du sier så er BIOS på den HP maskinen minimal, jeg vil gå så langt å si at den er ubrukelig fordi det finnes visst ikke noe valg om ACHI og IDE etter det jeg leste i bruker manualen.

Så hvis du vil ha XP Pro på den maskinen, tror jeg du får prøve å slipstreame den XP CDen din. Hvilken XP Pro versjon er det du har, SP1 eller SP3? Kanskje uten service packs?

Lenke til kommentar

Den modellen har ikke noe BIOS setting for å endre disk kontroller fra AHCI.

Eneste muligheten du har til å installere XP er å lage en ny XP installasjons CD med Intels AHCI drivere integrert i textmode.

1) Download NLITE fra web - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows

installation - http://www.nliteos.com/download.html

2) På HP.com lokaliser drivere nødvendig for AHCI SATA HDD

D/L = Intel Matrix Storage Manager Driver for Microsoft Windows XP

2010-03-29 , Version:8.9.4.1004 A, 21.65M

This package contains the Intel Matrix Storage Manager Driver for the supported

notebook

3) Installer NLITE på PCn du vil bruke til "slipstreaming"

Sett inn din windows XP cd plate

4) Åpne Nlite

følg promptene og anvisningene

på slutten nLite spør om du ønsker å "integrate drivers" klikk på denne og løkaliser

driveren fra HP som du lastet ned

Du har nå en ny .ISO fil av XP plata di med drivere for Intel storage inkludert og vil måtte brenne denne til en CD-R(W). Ps! orginalen XP platen din må være med SP2 eller nyere servicepack inkludert ellers vil det ikke funke.

Det er en fordel å bruke CD-RW plate til dette - tilfelle du ikke får det til de første gangene

Lenke til kommentar

Vell ubrukelig bios ja. Så får prøve og slipstreame da. Har faktisk prøvd dette før (ikke i denne situasjonen, men skjedd noe rart hver gang jeg lager iso filen som jeg brenner ut. Men skal ha gjort alt etter boka, brenner ut med nero, via "burn image" valget. Noen som har ett bedre forslag til brenneprogram?)

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Mener da at nLite skal kunne brenne isoen når den er ferdig med slipstreamingen. Mener at jeg lot nLite brenne det til CD da jeg var ferdig med å slipstreame en XP Pro CD med SP3 inkludert, pluss drivere da.

Ja dette stemte, kunne brenne ut derfra.

Lasta ned matrix greia fra HP tul pc'n min og prøvde og inkludere denne og sp3 i instalasjonen, Funket desverre ikke :(

Huff får se om jeg finner ett program jeg kan brenne ut for og endre ting i bios som biosen interfacet ikke gir meg tilgang til da.

Mener og huske det skal finnes, noen som vet om ett sånt program?

EDIT: Problemet later til og være att uansett hva jeg gjøre er att når jeg er ferdig med og laste inn filer og skal få opp der jeg kan velge og formatere og installere får jeg BlueScreen.

Endret av desnake
Lenke til kommentar

Fikk du inkludert Intel AHCI driveren eller ikke da du slipstreamet XP CDen? Den filen du skal inkludere heter iaAHCI.inf og du må velge at den skal være i tekst modus, ikke noe annet.

Du kan laste ned Intel sin AHCI driver herfra, pakk den ut i en eller annen mappe. Velg så F6flpy32 mappen og iaAHCI.inf når du skal inkuldere driveren. Har du XP Pro med SP 1 eller SP2 kan du inkludere SP3, men jeg tror ikke at det er mulig å legge til SP3 direkte til en XP Pro uten service pack.

Om det finnes noen programmer som gir deg tilgang til BIOS det vet jeg ikke, men i verste fall kan du risikere at den HPen din blir en veldig dyr murstein hvis det skjærer seg hvis du prøver å rote med BIOS.

Lenke til kommentar

Fikk du inkludert Intel AHCI driveren eller ikke da du slipstreamet XP CDen? Den filen du skal inkludere heter iaAHCI.inf og du må velge at den skal være i tekst modus, ikke noe annet.

Du kan laste ned Intel sin AHCI driver herfra, pakk den ut i en eller annen mappe. Velg så F6flpy32 mappen og iaAHCI.inf når du skal inkuldere driveren. Har du XP Pro med SP 1 eller SP2 kan du inkludere SP3, men jeg tror ikke at det er mulig å legge til SP3 direkte til en XP Pro uten service pack.

Om det finnes noen programmer som gir deg tilgang til BIOS det vet jeg ikke, men i verste fall kan du risikere at den HPen din blir en veldig dyr murstein hvis det skjærer seg hvis du prøver å rote med BIOS.

Har en SP2 disk som jeg har laget i nlite før, og jeg inkluderer sp3 med den :)

Vil prøve det du sa, og forsatt takk for alt hjelp setter virkelig pris på det siden jeg har prøvd så mye forskjellig annet uten hell.

Foresten om jeg får til og brenne en ny xp cd med denne drivern inkludert. og den booter og alt er tilsynelatende bra. Er det noe jeg skal trykke på under loading av filene før selve valget om instalasjon av xp kommer opp?

Og hvis jeg skal trykke på noe, hva skal jeg trykke på og hva velger jeg deretter hvis jeg får noen valg?

Endret av desnake
Lenke til kommentar

Om du må trykke på noe under installasjonen av XP? Ooops, der må jeg nesten melde pass, men jeg tror ikke det fordi den CDen som nLite lager til er jo av det som kalles "silent" installasjon, altså det trenges ikke eller veldig lite handling fra den som installerer. Men kan jo være at jeg tar feil.

Mulig du kan prøve å trykke F6 når det dukker opp beskjed om du vil installere en annen driver, SCSI eller RAID, den beskjeden dukker vel opp helt nederst i skjermen like før XP installasjonen begynner å laste filer.

Jeg må forresten lage til en XP Pro installasjon disk også via nLite. Så jeg får se om jeg tar feil. :innocent:

Mens jeg husker det, i verste fall at ikke noe virker, kan du bestille en HP recovery CD fra Best2Serve.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

hehe okey, får prøve dette og se om det går da :)

Okey nå er jeg på nLite intregeringa av drivere og har valgt den fila du sa, nå får jeg opp valg om textmod eller den andre, velger textmod men da har jeg masse forskjellige drivere og velge mellom. og det står att jeg ikke kan velge alle for da kan det kræsje. Så hvem velger jeg for min pc? hvordan kan jeg eventuelt finne det ut? :p

du må velge at den skal være i tekst modus, ikke noe annet.

Jeg MÅ velge en av de. Så mener du att det er nummer 1 på lista eller må jeg velge den riktige for meg?

Endret av desnake
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke om du legger til en vilkårlig driver fra Intel pakken.

Den du skal legge til som textmode driver til denne laptoppen er:

PCI\VEN_8086&DEV_3B29&CC_0106=%systemdrive%\drivers\MSD\IMver8\iaahci.inf ; Intel® PCHM SATA AHCI Controller 4 Port

Og når du booter med den nye slipstreamed CD skal du ikke trykke noe F6 eller annet.

Lenke til kommentar

Okey Chavalito jeg skal prøve og laste ned den :)

Takk alle sammen for att dere forsatt hjelper meg.

Men på den drivern du viser meg der står det att jeg kan legge den til en floppy for F6 option. Høres foresten veldig lovende ut den der :) men siden jeg ikke har floppy, skal jeg intregere den i textmode eller brenne den på en cd og prøve og bruke cd i steden for floppy? har hørt att det skal være mulig. Floppy er jo ikke så mye av for tiden akkurat.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å gjøre som Intel sier. Det er en zip fil, så bare pakk den ut til hvilken som helst mappe. Deretter sviver du igang nLite og legger til iaAHCI.inf filen som forklart tidligere, altså som en tekst fil.

Å. by the way, mener at du må velge Intel HM55 hvis det blir spørsmål.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...