Tjohei Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Jeg fikk meg en skjerm som ikke har skjermkabel sittende fast i skjermen, men som jeg måtte kjøpe separat. Jeg kjøpte en på E-Kjøp ( :oops: ), men den var noe tynnere enn de jeg var vandt til. Så synes jeg ikke bildekvaliteten ble så bra som jeg hadde håpet på. Så jeg lurer på hva som kan bli bedre med en bedre (tykkere) kabel...? any1? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Monster har en bra kabel. Om du har mulighet til å bruke BNC er det å foretrekke. Bildet blir skarpere og helt ut i kantene. BNC får du på feks Komplett for 250,-. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 BNC? Jeg har fem andre plugger bakpå også, R, G, B, HD og VD (eller noe sånt). Er det det du mener? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 BNC? Jeg har fem andre plugger bakpå også, R, G, B, HD og VD (eller noe sånt). Er det det du mener? Bingo! ;-) Eneste aberet med BNC er at maskina ikke kan lese DDC-infoen fra skjermen (oppfrisking: vertikal- og horisontal sync). Men om du har en driver til skjermen og bruker PowerStrip er ikke dette noe problem. PowerStrip gjør forsåvidt "DDC-jobben" ved å lese infoen fra driveren og setter riktige verdier. Innstaller skjermdriver først, innstaller PowerStrip, og da er det bare å trykke "OK". Lenke til kommentar
__Lars__ Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvis jeg har forstått dette riktig er BNC et merke. Dette er typer signaler. RGB står for Red/Green/Blue HD står for High Definition VD ? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 BNC er vel egentlig en tilkoblingsstandard på linje med D-Sub (vanlig plugg). R-G-B står for fargene. H.Sync og V.Synk står for horisontal- og vertikal- sync (oppdatering). D-Sub har forsåvidt samma infoen bare pakka inn i en annen pluggtype. RGB er pin 1-2-3, H.Sync pin 13 og V.Sync pin 14. Hvorfor bildet blir bedre med BNC kontra D-Sub har jeg ikke noe forklaring på. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Men vil en vanlig d-sub hann/hann av bedre kvalitet endre noe på bildekvaliteten? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Men vil en vanlig d-sub hann/hann av bedre kvalitet endre noe på bildekvaliteten? Om du har en bra skjerm og bruker høy oppløsning og oppfriskingsfrekvens (over 1024X768 og 75Hz). Helt klart. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Om du har en bra skjerm og bruker høy oppløsning og oppfriskingsfrekvens (over 1024X768 og 75Hz). Helt klart. Jeg bruker 1280x1024 i 85Hz... Det tror jeg er verdt et forsøk. Jeg skal låne en bedre kable og se om det skjer noe, selv om en BNC kable hadde vært å foretrekke... 8) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 D-sub er bra nok for de aller fleste, lite å hente på å bruke BNC. Men selve kabelen har mye å si. Før i tiden, da det var vanlig med 640x480 oppløsning, ble det brukt uskjermet kablel med ganske lav kvalitet. Vet ikke om det er slik du har fått tak i. Men alle trenger coax kabel til dagens utstyr. Når det er BNC plugger så er det jo ingen tvil om at det er coax, kanskje ikke så lett å vite når det er D-sub. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Men hva blir bedre med bedre kabel? Skarpheten? Kontrast og fargegjengivelse? Lysstyrken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 En dårlig kabel vil svekke de høye frekvensene, det går ut over skarphet og kontrast. Standard VGA hadde bare 25MHz pixel klokke. I dag er det vanlig med 100 - 300MHz. En dårlig kabel har også feil impedans og vil gi reflekser (skygger). Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kan noen linke til en annbefalt kabel til min Eizo 21 tommer F77 skjerm? Den jeg har nå er litt most, og skulle gjerne hatt en som går sånn 5 kontakter, og dem må være minimum 2m, men helst 3m. Hva må man betale for en god kabel? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 En dårlig kabel har også feil impedans og vil gi reflekser (skygger). Aha!! Jeg syns det var noe rart med de skyggene, men jeg visste ikke hva jeg skulle tro om dem... Godt å vite, nå skal jeg ha meg en ny kabel!!! Lenke til kommentar
Bach Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kan noen linke til en annbefalt kabel til min Eizo 21 tommer F77 skjerm? Den jeg har nå er litt most, og skulle gjerne hatt en som går sånn 5 kontakter, og dem må være minimum 2m, men helst 3m. Hva må man betale for en god kabel? ClasOhlson har en 1,8m til 200,- , og den er helt grei. Komplett har en 4m til 300,- , men den vet jeg ikke noe om. Skal du ta'n helt ut har Monster en som er svindyr. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Hmm... Jeg prøvde med en kabel som skulle være bedre, men skyggene forsvant ikke. Fargene ble litt fyldigere, men det ble ikke noe lysere. Skyggene er forresten ganske merkelige, for de beveger seg ikke helt med det som "kaster" skyggen. Når jeg beveger f.eks. et vindu sidelengs, så beveger ikke skyggen seg gjevnt sammen med vinduet, det hopper i små trinn på ca en halv cm. Nesten så jeg skulle tro det var skjermkortet mitt som hadde fått snerk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå