Sindrato Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Hei, jeg har lagt om til Ubuntu på en stasjonær pc jeg fikk liv i, men jeg skjønner ikke noe.. Opp med firefox, greit nok, men når jeg skulle installere Java stoppet det opp.. Jeg får ikke installert det? Hjelp noen? Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) På "startmenyen" har du en knast som heter legg til fjern programvare. Søker du på Java der, mener jeg du skal få et par resultater, velg et av de og trykk på fullfør, eller var det innstaler. Edit: Eller så kan du gjøre det på nerdevis, åpne consollen. skriv : Sudo apt-get install java Tror det og skal funke Endret 25. juni 2010 av kule-ku Lenke til kommentar
Sindrato Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Den første finner jeg ikke.. Og det andre forslaget, det begynte å hente noe greier, men så kom det opp: E: Klarte ikke å finne pakken java. Erm? Jeg vet jeg er noob Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Alle er noob en gang Sjekka ikke ting før jeg skrev istad, så ble litt feil ja. For å installere via pek og klikk metoden les denne linken så får du det nok til : https://help.ubuntu.com/10.04/add-applications/C/installing.html Den andre metoden, som er lettest å forklare men kanskje mindre forståelig er å opne konsollen å skrive: sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts Tror det skal være siste versjon. Endret 25. juni 2010 av kule-ku Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Letteste er å installere pakken ubuntu-restricted-extras. sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras Eller søk etter den i "Legg til/Fjern programmer" Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Sun-Java er fjerna fra restricted-extras. http://norsk-linux.no/guider/48/installere-sun-java-i-ubuntu-1004 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Du kan også finne Ubuntus programvaresenter i menyen din. Der finner du også alle andre programmer som er tiljengelig også. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Så langt, om det er Sun sin Java du tenker på og ikke en fri variant, er det kun linken Janvi har henvist til som vil fungere, om du ikke føler deg helt trygg på terminalen så kan du lese her: Selv om du åpner opp for multiverse og universe-brønnene i Software Sources er heller ikke dette nok, da Sun sin Java ikke vil bli tilgjengelig. Men i Software Sources er det en tab det står Other Software, der skal det være en partner-brønn som du kan huke av i boksen på. Deretter laster du pakkebrønnene på nytt og de vil være tilgjengelige både i Synaptic Package Manager. Installer sun-java6-pakkene, de du må installere er vel sun-java6-bin, sun-java6-jre og sun-java6-plugin. Legger ut en liten bildeserie senere på dagen. Mange av grunnene til at folk installerer Java er nettopp på grunn av nettbanker, så synes det var et dumt valg av utviklerne å velge en fri løsning i "ubuntu-restricted-extras"-pakken på det nåværende stadiet da disse ikke fungerer. Det er mange som har stusset på dette valget, og mange som synes ting har blitt mer knotete, så det kan hende de går tilbake til slik ting har vært til Sun Java ikke spiller den samme rollen de gjør i dag. Endret 26. juni 2010 av tamarin Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 I tillegg, om du har installert ubuntu-restricted-extras med frie Java-varianter, ser det ut til at du må avinstallere icedtea6-plugin også. Om du ikke gidder å bruke tid på slikt så er Linux Mint et enklere alternativ, der er Sun Java og en rekke annet medfølgende ... så sant du velger DVD-utgaven. Lenke til kommentar
pjuik Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Slikt som dette som gjør at mange nybegynnere blir skremt fra å fortsette med Linux. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Skal si meg enig der, synes dette var et håpløst valg av Ubuntu som så lenge har blitt sett på som en distribusjon rettet mot nye Linux-brukere. Men som sagt, om trådstarter går får Linux Mint får trådstarter et system som er mer komplett der man slipper å fikle med dette og en rekke andre ting. Alle distribusjoner har sine fordeler og ulemper. Veldig mange legger mer til rette for å installere støtte for krypterte DVD-er, og noen distribusjoner kommer også med drivere for skjermkort installert ut-av-boksen (som ikke er vanskelig å installere i Ubuntu da et program tar seg av dette, men kjekt å ha medfølgende uansett). En oversikt over hva som er medfølgende, hvor lett/vanskelig det er å installere støtte for viktige tjenester, osv blant de forskjellige store distribusjonene hadde nok vært kjekt for mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå