Tj-nome Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Som emnetittelen sier skal jeg har en Diskkontroller for 8 HDD. Den må støtte RAID 5 og være PCI-express kort. Diskene skal brukes til lagring så hastigheten er ikke den viktigste faktoren. Tar heller pris en bra pris en høg overføringhastighet. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Det var lite aktivitet, uansett har jeg sett på HighPoint RocketRAID 2680 som vil gjøre jobben men er det andre alternativer? Endret 26. juni 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Kva med å kombinere dei på hovudkortet + ein kontroller med 4 porter. Er jo langt billegare. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Litt vanskelig med ingen støtte for RAID 5 på mini-itx Hovedkortet. Det er også et problem med at jeg ikke har 4 porter tilgjengelig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 mdadm i Linux fikser RAID på alt som kan krype og gå av porter, disker og kort. Så RAID-støtte i kontrolleren er langt i fra nødvendig. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Fult klar over software raid, men er dessverre ikke en løsning jeg har hatt positiv erfaring med. Betale heller litt ekstra for RAID støtte via Hardware. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Huh, med hardware raid så låser du deg jo til kontrolleren. Går kontrolleren fyken så kan det bli problematisk å gjennopprette data. Skal du ha noko skikkeleg så kjører du RaidZ. Uansett så er dette ein billig og bra kontroller http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=234 Endret 28. juni 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Fult klar over software raid, men er dessverre ikke en løsning jeg har hatt positiv erfaring med. Betale heller litt ekstra for RAID støtte via Hardware. Det er ikke hardware-RAID på de billige kontrollerene du ser på heller. Programvaren har bare flyttet til et litt mer skult nivå. Såkalt fake-RAID. Da får du det verste fra to leirer. En properitær løsning hvor du kanskje må få tak i samme kontroller hvis din blir ødelagt, samtidig som ytelsen og funksjonaliteten er lik et SW-RAID. Hvis du skal du ha hardware-RAID med mange porter blir det plutselig en god del dyrere. Jeg tror dette er det billigste på Komplett. Det er ikke alltid lett å vite om det er HW-RAID eller fake-RAID på kortet du ser på, men med Intel IOP-prosessoren er det garantert HW-RAID. Endret 28. juni 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) billigste du får at 8porter pci-e med hardware raid5 er vel dell sin oem "perc 6i" som ligger på rundt tusenlappen brukt. Ellers har du adaptec 3085 som ligger på rundt 210$ med frakt fra usa (uten kabler og moms) som er en grei kontroller som støtter 0,1,1E,5,5EE,6,10,50,60. Endret 28. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Perc 6/i er helt utmerket til raid-5, som cruzader sier er den kurant å oppdrive på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Er fullstendig klar over jeg låser meg til kontrollen, men igjen har du fordeler med hardware løsning. Spesielt med Hot-swap som ikke er støttet for software raid. Du har også at CPU og minne blir brukt til arrays som gir en mindre ytelse på maskinen forhold til en hardware løsning. Du har også senere rebuild, vist jeg ikke tar feil. Her snakke vi om ca 800 kr som kan spares med en software løsnin, men fordelene med hardware meiner jeg er verd det. Spesielt med tanke på RAID 5. Skulle jeg ha en løsning med RAID0 eller RAID1 kunne jeg godt tenkt meg Software men litt skeptisk til software løsning med at data kan bli korrupt under load av OS, vist den feiler. Spesielt med valget av OS står mellom Ubuntu eller Windows. Vist jeg tar feil, må du gjerne rette meg. Har dessverre nesten ingen erfaring med software løsning uten RAID 1 og RAID 0 Edit: Kom litt mer post etter jeg hadde postet, 2 sek må lese gjennom Endret 28. juni 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Dell Perc 6/i kan jeg skaffe meg til rundt 1300 kr på bruktmarkedet, samme blir det med Adaptec 3085. Det var ikke en dom ide, må sjå litt rundt på bruktmarkedet etter dem Takker for tipset. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Er fullstendig klar over jeg låser meg til kontrollen, men igjen har du fordeler med hardware løsning. Spesielt med Hot-swap som ikke er støttet for software raid. Du har også at CPU og minne blir brukt til arrays som gir en mindre ytelse på maskinen forhold til en hardware løsning. Du har også senere rebuild, vist jeg ikke tar feil. Her snakke vi om ca 800 kr som kan spares med en software løsnin, men fordelene med hardware meiner jeg er verd det. Spesielt med tanke på RAID 5. Skulle jeg ha en løsning med RAID0 eller RAID1 kunne jeg godt tenkt meg Software men litt skeptisk til software løsning med at data kan bli korrupt under load av OS, vist den feiler. Spesielt med valget av OS står mellom Ubuntu eller Windows. Vist jeg tar feil, må du gjerne rette meg. Har dessverre nesten ingen erfaring med software løsning uten RAID 1 og RAID 0 Edit: Kom litt mer post etter jeg hadde postet, 2 sek må lese gjennom Med software raid har du også hot-swap, du har betre ytelse med tanke på at du bruker systemets cpu og minne som er overlegent i ytelse i forhald til raidkontrollere, og bruker du moderne filsystemer som zfs eller btrfs så slipper du rebuilds. Skulle jeg ha en løsning med RAID0 eller RAID1 kunne jeg godt tenkt meg Software men litt skeptisk til software løsning med at data kan bli korrupt under load av OS, Det finnes to filsystemer som håndterer dette idag, btrfs og zfs. Alt anna kan ha ein fare datakorrupsjon. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Viste ikke software raid løsning støttet hot-swap, men det er en stund siden jeg satt opp forrige raid systemet. Selvsagt har systemet sin cpu og minne overlegent ytelse, men vil helst holde usage til kontrolleren. Jeg har faktisk ingen erfaring med zfs eller btrfs, må sjå litt på filsystemet. Eventuelt teste det. Men jeg får rett og slett teste litt, sjå på prisen og lese litt mer om software raid der kunnskapen er manglende fra min side. Budsjett er vertfall under 2k, som gir meg et bredt utvalg, må vertfall sjå hva som gir mest for pengene av løsninger for mitt behovet. Takker så meget for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå