Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Har gått meg vill i jungelen å trenger hjelp!

 

Situasjonsbeskrivelse: Kjøpte for et par år siden Canon 450D som jeg likte godt, tok en del bilder med kamera hadde en tendens til å bli liggende hjemme. Pga av pengemangel måtte jeg selge dette. Nå er det bedre tider i heimen, og en lengre tur til USA skjer på Tirsdag samt et par år i utlandet fra og med høsten. Jeg ønsker derfor å gå til innkjøp av ny speilrefleks fir å forevige minnene.

 

Behov: Ser for meg at jeg bruker kamera 2-3 ganger per måned i tiden som kommer fremover. Bruken vil være alt i fra gåturer i skog og mark, festligheter og portretter. Et lite og hendig kamera er nok å foretrekke slik at det er lett å bare dra meg seg i "tilfelle".

 

Nivå: Jeg ser på meg selv som en amatør, men ikke nybegynner. Har interesse for foto, men ikke tid eller "ork" til noe seriøst.

 

Budsjett: Så billig som mulig da jeg har nok av andre ting å bruke penger på i USA ;)

 

Spesifikasjoner: Det er egentlig ingen "Killer features" jeg bare MÅ ha. Morsomt med video kanskje?

 

Alternativer:

Jeg har sett en del på disse her;

 

- Nikon D3000 -> 2999.-

- Nikon D5000 -> 4499.-

- Olympus 520 -> 2999.-

- Canon 450D -> 3999.-

- Pentax k-x -> 4499.-

 

Men her stopper det, hjelp?? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i samme situasjon som deg, så håper det er OK at jeg hopper på her. Skal kjøpe kamera som gave til madammen - ikke fotointeressert selv - og har kikket på mange av de samme kameraene som deg. Så håper på å få litt hjelp her også, og jeg kan dele mine inntrykk.

 

For min del fremstår Olympus E520 som det beste alternativet så langt ut fra det jeg har lest av tester. Tydeligvis veldig mye kamera for pengene. Størrelsesmessig ser det også veldig gunstig ut.

Lenke til kommentar

...

Kjøpte for et par år siden Canon 450D som jeg likte godt, tok en del bilder med kamera hadde en tendens til å bli liggende hjemme.

...

 

-Og hva får deg til å tro at et nytt speilreflekskamera ikke også blir liggende igjen hjemme denne gangen?

Det hjelper lite å ha et godt kamera om man ikke bruke det. Du må ha kameraet med deg!

 

Du bør se på de speilløse systemkameraene som har mange av speilreflekskameraets fordeler, men som er mindre av størrelse.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?cat_id=54&manufacturer_id%5B%5D=&tc%5B5766%5D=bool&tv%5B5766%5D=&tc%5B759%5D=checkbox&tv%5B759%5D%5B%5D=&tv%5B759%5D%5B%5D=12474&tv%5B759%5D%5B%5D=13983&tv%5B759%5D%5B%5D=14680&tc%5B770%5D=gt&tv%5B770%5D=&tc%5B751%5D=checkbox&tv%5B751%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price

 

 

 

...

Jeg ser på meg selv som en amatør, men ikke nybegynner. Har interesse for foto, men ikke tid eller "ork" til noe seriøst.

Budsjett: Så billig som mulig da jeg har nok av andre ting å bruke penger på i USA

Spesifikasjoner: Det er egentlig ingen "Killer features" jeg bare MÅ ha. Morsomt med video kanskje?

...

 

Du kan også vurdere et godt kompaktkamera:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=112922&pids%5B%5D=112920&pids%5B%5D=98755&pids%5B%5D=123889&Sammenlign=Sammenlign

Dersom du kun bruker kameraet på "auto", klarer du deg sikkert med noe enda enklere.

Lenke til kommentar

Av kameraene på lista ville jeg trukket fram Pentax K-x på grunn av en vekt og størrelse som gjør den lettere å ta med enn andre speilreflekser. Kit-objektivet er en fin start, men jeg ville nok hatt litt mer tele. Enten en "feriezoom" som 18-250mm eller addere med et teleobjektiv a la 70-300mm.

 

Men egentlig høres det ut som du behøver et speiløst systemkamera. "Speilrefleks uten speil". De har like store bildebrikker som speilreflekskameraer og er dermed på høyde med tanke på bildestøy og ISO-verdier. Man kan også bytte objektiver på de. De er praktisk talt speilreflekskameraer uten speil.

 

Jeg vil trekke frem et par kameraer:

Panasonic Lumix DMC-GF1

Olympus E-PL1

 

Hvilke objektiver kan du tenke deg?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Grunnen til at jeg tror dette kamera vil bli mer brukt er rett og slett det at jeg har flere anledninger til å bruke kamera. Det vil være mye som "skjer" de neste par årene, og de ønsker jeg å forevige :)

 

Systemkamera uten speil er helt klart noe jeg skal se mer på, størrelsen på kamera er jo vesentlig forsåvidt. Men selv om jeg sa at jeg sjeldent brukte mitt 450D så er nok det litt feil, det ble brukt, men kanskje ikke så mye at jeg kan rettferdiggjøre et kjøp av 50D feks.

 

Når det gjelder objektiver hadde jeg tidligere et Tamron 15-50 2.8 som jeg var MEGET fornøyd med, og jeg er ganske sikker på at det vil dekke de mine behov dersom jeg går til innkjøp av det igjen på et senere tidspunkt. Tror hvertfall den brennvidden passer meg godt.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Grunnen til at jeg tror dette kamera vil bli mer brukt er rett og slett det at jeg har flere anledninger til å bruke kamera. Det vil være mye som "skjer" de neste par årene, og de ønsker jeg å forevige :)

 

Systemkamera uten speil er helt klart noe jeg skal se mer på, størrelsen på kamera er jo vesentlig forsåvidt. Men selv om jeg sa at jeg sjeldent brukte mitt 450D så er nok det litt feil, det ble brukt, men kanskje ikke så mye at jeg kan rettferdiggjøre et kjøp av 50D feks.

 

Når det gjelder objektiver hadde jeg tidligere et Tamron 15-50 2.8 som jeg var MEGET fornøyd med, og jeg er ganske sikker på at det vil dekke de mine behov dersom jeg går til innkjøp av det igjen på et senere tidspunkt. Tror hvertfall den brennvidden passer meg godt.

Tamron 17-50 /2.8 er en meget god normalzoom. Den finnes nå også i stabilisert versjon (VC), men den eldre ustabilisert regnes som optisk bedre av dem som har prøvd begge.

Tamron 17-50 /2.8 (uten VC) på et kamera med stabilisering på bildebrikken (Olympus/ Pentax/ Sony) bør være en veldig fin kombinasjon.

Sigma 18-50 /2.8 er også god. Sigma kommer (snart?) med en stabilisert 17-50 /2.8 OS.

 

Om du ønsker video, er det Pentax K-x og Nikon D5000, av de du nevner du bør se nærmere på.

Eller et speilløst systemkamera.

 

De speilløse kamerasystemene er foreløpig litt unge og uferdige, men jeg er overbevist om at de har en stor fremtid.

Jeg venter selv på at det skal komme et lite systemkamera m/optikk som jeg virkelig har lyst på, før jeg hopper av dslr. Den kompakte størrelsen synes meg svært tiltalende.

Jeg regner med at det kommer mer spennende på den fronten til høsten (Photokina 2010).

Canon og Nikon (og Pentax) har tilsynelatende sittet å sett på utviklingen, men jeg er overbevist om at de kommer etter, og det med full tyngde. Enn så lenge er det μ4/3-systemet (Panasonic+Olympus) som er klart mest utviklet. Det ser ut til at de satser hardt for å beholde forspranget. Om de samarbeider eller bare konkurrerer synes mer uklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...