Gå til innhold

Diskusjon: Metallica vs. Megadeth!

nybb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker Megadeth bedre fordi:

- De har laget bedre musikk

- De er bedre til å spille.

Verre er det ikke..

Jeg kan bevise det jo.. kan poste titallsvis av klipp som avslører Kirks manglende ferdigheter og kreativitet. Imaget hans er bra though!

Og slike lister må du ikke basere deg på når det gjelder ferdigheter. Chris Broderick har aldri utgitt noen ting. Han har aldri skapt noe eget, fordi han har aldri vært i rampelyset.

Man kan ikke si at Hendrix er den mest skilla gitaristen. Selvfølgelig, han skapte noe eget, bla bla bla, men på teknisk nivå er han ikke i nærheten av det Broderick er i dag. Kirk Hammett er milevis unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var på kino denne uka og så "The big four live" og må si Megadeth var muligens de svakeste.

Jeg har ikke hørt så veldig mye på dem, men må si at vokalen har vært ganske svak de gangene jeg har hørt på dem.

Det var p.g.a dårlig lyd fikk jeg høre :hmm:

Jeg har hørt live-klipp fra 2009 og 2010, og jeg syntes det hørtes veldig bra ut.

Både Mustaine og Hetfield har desverre mistet særpreget i stemmene sine :( spesielt Hetfield. Jeg likte stemmen hans best på Justice. Mustaines best på Rust In Peace.

Men er fullt mulig Megadeth ikke leverte.. aner ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kan bevise det jo.. kan poste titallsvis av klipp som avslører Kirks manglende ferdigheter og kreativitet.

Gjør det! Det vil jeg gjerne se!

Og slike lister må du ikke basere deg på når det gjelder ferdigheter.

Hvorfor ikke? Du sa selv at ferdigheter kan måles, nå har du motsagt deg selv.

Fant forresten ut at jeg tok noe feil da jeg viste denne listen, Chris Broderick er på den unummererte listen bak de 250 beste. Trykk på Ctrl + F og søk på Chris Broderick, så finner du han.

Da var det vel ikke noe mer å si....jo forresten, en ting til:

EID!

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del har aldri det betydd noe at James har sunget helt rent, Lars spilt perfekt, Kirk greier alle soloene osv. (+ bassisten, men den rollen har jo variert noe)

Selv om ingen av dem er perfekte, så er bandet i mine øyne et av de beste. De leverer som bare det live og selv om ikke alle album er like gode, så faller mesteparten i smak.

Kan ikke kommentere så mye om Megadeth, da jeg ikke har brukt så mange timene på dem, men for meg må ikke gitarsoloen sitte 100% for at bandet skal være bedre enn et annet. :)

Lenke til kommentar

Verre er det ikke..

Jeg kan bevise det jo.. kan poste titallsvis av klipp som avslører Kirks manglende ferdigheter og kreativitet. Imaget hans er bra though!

Og slike lister må du ikke basere deg på når det gjelder ferdigheter. Chris Broderick har aldri utgitt noen ting. Han har aldri skapt noe eget, fordi han har aldri vært i rampelyset.

Man kan ikke si at Hendrix er den mest skilla gitaristen. Selvfølgelig, han skapte noe eget, bla bla bla, men på teknisk nivå er han ikke i nærheten av det Broderick er i dag. Kirk Hammett er milevis unna.

I utgangspunktet er det rart å dra inn Hendrix i denne diskusjonen(jeg vet det ikke var du som gjorde det), men når du presterer å svare at Hendrix ikke er i nærheten, er det tydelig at du ikke er den rette til å diskutere musikk med. For det første, musikken Hendrix og Broderick spiller er ekstremt forskjellig fra hverandre. Hendrix hadde sikkert ikke greid å spille Broderick sine soloer perfekt, men Broderick hadde ikke vært i nærheten av å spille Hendrix sin musikk, eller i det hele tatt fått til sounden Hendrix er kjent for. Måten Hendrix brukte hjelpemidler på og måten han spilte med den særegne sounden på er ingen andre i nærheten av. Hendrix sang, skrev musikken, og entertainet samtidig, mens Broderick strengt tatt bare spiller musikk Mustaine lager. I argumentere med det du sa blir bare useriøst.

Hvor fort en kan spille lyse lyder på en gitar, har absolutt ingenting å si for hvor god gitaristen eller musikken er. Hvis du allikevel velger å bruke "gitarskills" slik du ser på det som et argument, er det flere gitarister som nok hadde greid å spille mye mer avanserte soloer enn både Hammet og Mustaine/Broderick. En av de tidligere klassekameratene mine spilte som 16-åring Eruption og andre soloer og sanger fra Van Halen, ting fra Metallica, Megadeth, Pantera, samt flere Rockesanger, tilsynelatende uten problemer og med skikkelig innlevelse. Han spilte alle sanger vi nevnte til ham uten problemer. Gjør det han til en bedre gitarist eller musiker enn mer kjente gitarister som kanskje ikke hadde greid det så bra? Nei, det er forskjell på det å være en talentfull gitarist som evner å spille på en særegen måte og det å greie å spille soloer som stort sett alle kunne greid hvis de hadde øvd nok. Skal love deg at i hele verden finnes det hundrevis, kanskje tusenvis av personer som hadde Naila soloene Broderick og Hammet spiller, men ingen av disse folkene hadde fått soloen til det de faktisk er nå hvis de var som først skulle spille soloene på sin egen måte med sin egen tolkning. At Broderick kanskje greier å spille raskere enn Hammet gjør han IKKE til en bedre gitarist.

Hvis du vil måle soloene på innovasjon og hvordan de faktisk hører ut blir det en annen sak, og da snakker vi om noe det faktisk er grunnlag til å diskutere. Syns personlig både Metallica og Megadeth har gode soloer og gitarspilling generelt, men soloene fra spesielt Justice får frem følelser og gir meg frysninger som ikke kan sammenlignes med noe annet. Når det er sagt synes jeg Riffinga på albumet "Rust in Piece" er noe av det bedre der ute. Jeg synes musikken til Megadeth og Metallica er omtrent like god på hver sin måte, og jeg elsker begge bandene og har flere plater fra de. Men som Helhet liker jeg Metallica bedre. Som nevnt tidligere i tråden av noen andre, synes jeg Mustaine virker svært bitter på Metallica på grunn av at han ble sparket ut, og det kan virke som om at han heller vil lage bedre musikk enn metallica enn å fokusere 100% på den han skriver selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Orker ikke en gang lese alt. Men Jimi Hendrix er en helt annen een Broderick ja, det var ikke jeg som blanda inn han.

Broderick og Hammett kan teknisk sett sammenlignes, fordi de er svært like, og spiller samme sjanger. Der blir Broderick teknisk bedre, fordi sjangeren "krever" teknisk shredding. Thrash uten ville soloer funker ikke..

Der er Chris Broderick utrolig mye bedre enn Kirk Hammett. Samt at han er i verdenstoppen .. det er alt jeg prøver å få frem :)

Men han som kverulerer her har tydelig misforstått hva jeg prøver å få frem. Han har heller ikke studert Broderick, så han har null utgangspunkt, men jeg lar ham nå holde på ;)

Han får bare poste listene sine.. de baserer seg på helt andre ting enn deg jeg sikter til.

Lenke til kommentar

Både Broderick og Hammet er sånn sett i verdenstoppen da de er sologitarister for to av verdens største metalband. Selvfølgelig krever sjangeren teknisk shredding, men det er langt ifra det viktigste; sier heller ja til metalsanger uten soloer enn til metalsanger med teknisk "syke", men ellers lite stemningsfulle og kjedelige soloer(understreker at jeg slettes ikke synes megadeth sine soloer er kjedelige, tvert imot). Siden både Hammet og Broderick er ganske habile gitarister, blir det rett og slett en smakssak på hva du liker og hva du synes er best.

Som jeg nevnte, elsker jeg soloene på And Justice For all. Ikke nødvendigvis fordi de er syke, men fordi jeg synes soloene er stemningsfulle. Det har etterhvert blitt mange soloer som er sykere enn soloen på "one", men måten soloen der kommer så brått på, og hvor godt den faktisk passer til teksten og nærmest beskriver situasjonen til personen sangen handler om er for meg fantastisk. Samme med soloen på den triste delen i "To live is to die", den passer for meg perfekt inn. Så har du Master of Puppets. Overgangen ca 3 min ut i sangen, etterfulgt av to-gitarsharmoni er fantastisk, og etter dette binder de sangen perfekt sammen, og den syke soloen kommer perfekt på!

Synes Metallica er suverene på dette. Megadeth har noen grisefete soloer, og det er soloer jeg gjerne kan gå rundt å nynne på, men føler de er mer "tilfeldige". Metallica sine soloer fra Justice syns jeg briljerer hvis du tar for deg sangen som helhet, pga grunnene nevnt ovenfor. Føler det blir rart å diskutere soloer egentlig, da det er helt subjektivt hva som passer for en og hva som ikke passer, som med alt som har med musikk og gjøre.

Lenke til kommentar

Sheogorath:

Jeg og elsker mange av Kirks soloer. Helt fantastiske noen av dem. Uansett så er Kirk en lite kreativ gitarist. Det går stort sett i samme skala hele tiden. Veldig sjelden han tar avstikkere.

Marty Fridman som var gitarist i Megadeth på 90-tallet, er stikk motsatt. Han lagde helt utrolig mere kompliserte og uforutsigbare.

Konklusjonen er at Megadeths soloer gjennom tidene er mere gjennomført enn Metallicas. Men jeg elsker fortsatt Kirks soloer.

Uansett så er Broderick en bedre teknisk gitarist, det er det ingen tvil om. For noen av dere er vel ikke det så viktig, men det er sinnsykt viktig for meg..

paulie:

Det syntes jeg i starten også :) men så ble jeg så bergtatt av musikken og melodien, at jeg plutselig lærte å elske vokalen hans. Ikke mange som har en så spesiell vokal synes jeg :) noe annet enn å bare skarre med stemmen, men faktisk gjøre den både lys, dyster og rumlende!

Lenke til kommentar

Verre er det ikke..

"De er bedre til å spille". Hvor viktig er nå dette? Spiller det noen rolle hvor flinke de er tekniske, om det de lager mangler feel og høres bra ut? Ta Dream Theater, for eksempel. En gjeng med utrolige musikere som er uhyre gode på det de gjør. Til tross for det, hater jeg stemmen til James LaBrie, og synes musikken generelt sett er kjedelig. Et slikt kriterium trenger ikke å ha betydning i det heletatt.

Og det at du ikke "gidder å lese hele innlegget" til de som argumenterer mot dine meninger sier veldig mye om deg som person, og i hvor stor grad du er villig til å faktisk diskutere. Jeg klarer ikke å respektere deg.

Du drar også alltid fram Kirks "manglende evne til å spille gitar". Selv om jeg er enig i at han har tapt seg, virker det som at dette er det eneste argumentet du klarer å dra frem. James Hetfield er jo en utrolig gitarist, med mange at de feteste riffene i sjangeren under beltet. Vokalmessig har han også begynt og tapt seg, men det er også mye grunnet alder og vedvarende slitasje på stemmen.

Det virker som at du tror du har fasiten, men, som mange andre sier, du har ikke det. Jeg skal ikke sitte her og fortelle deg at slik kan du ikke holde på, for det er opp til deg, men jeg kan fortelle deg at mange finner en slik arrogant og barnslig atferd irriterende og det frarøver deg moment når du skal diskutere. I'm just saying. Selv digger jeg Metallica, og har i grunn aldri hørt på Megadeth, så jeg har ikke grunnlag for å sammenligne de to bandene. Men ja, jeg kjenner jeg blir irritert.

Lenke til kommentar

Verre er det ikke..

"De er bedre til å spille". Hvor viktig er nå dette? Spiller det noen rolle hvor flinke de er tekniske, om det de lager mangler feel og høres bra ut? Ta Dream Theater, for eksempel. En gjeng med utrolige musikere som er uhyre gode på det de gjør. Til tross for det, hater jeg stemmen til James LaBrie, og synes musikken generelt sett er kjedelig. Et slikt kriterium trenger ikke å ha betydning i det heletatt.

Og det at du ikke "gidder å lese hele innlegget" til de som argumenterer mot dine meninger sier veldig mye om deg som person, og i hvor stor grad du er villig til å faktisk diskutere. Jeg klarer ikke å respektere deg.

Du drar også alltid fram Kirks "manglende evne til å spille gitar". Selv om jeg er enig i at han har tapt seg, virker det som at dette er det eneste argumentet du klarer å dra frem. James Hetfield er jo en utrolig gitarist, med mange at de feteste riffene i sjangeren under beltet. Vokalmessig har han også begynt og tapt seg, men det er også mye grunnet alder og vedvarende slitasje på stemmen.

Det virker som at du tror du har fasiten, men, som mange andre sier, du har ikke det. Jeg skal ikke sitte her og fortelle deg at slik kan du ikke holde på, for det er opp til deg, men jeg kan fortelle deg at mange finner en slik arrogant og barnslig atferd irriterende og det frarøver deg moment når du skal diskutere. I'm just saying. Selv digger jeg Metallica, og har i grunn aldri hørt på Megadeth, så jeg har ikke grunnlag for å sammenligne de to bandene. Men ja, jeg kjenner jeg blir irritert.

Orker ikke lese hele innlegget ditt heller, har andre ting å gjøre, men uansett. Jeg driter i om du respekterer meg eller ikke, beklager.

Jeg sitter på ingen fasit, men jeg er beinhard når jeg argumenterer, kanskje litt påståelig også. Ser ikke noe galt i å være litt rå når man argumenterer.

Dream Theater ja, liker dem ikke.. men jeg digger fortsatt Megadeth fordi de er enormt god til å spille! Ingen kan komme å fortelle meg hva jeg skal like et band for. Makan.

Det med Kirk Hammett er bare fakta. Utallige klipp har vist meg at han er overvurdert teknisk sett.. nuff said.

Dette er hvorfor Metallica er bedre.

http://www.youtube.com/watch?v=kF1a13y1n_U

Meget bra klipp.

Men jeg personlig synes at Megadeth en del bedre performances.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...