Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 BSOD - fltmgr.sys

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som sliter med bluescreens.

Gikk over til Linux for en stund siden pga. jeg ble lei problemene, men nå har jeg installert Windows 7 igjen.

Gikk greit i to dager før jeg fikk bluescreen i dag.

Meldingen lyder:

STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x8ABA0885, 0x9F4EF7E8, 0x00000000)

fltmgr.sys - Address 8ABA0885 base at 8AB96000, Datestamp 4a5bbf11

Jeg har også fått en bluescreen hvor det bare står "Memory_Management".

Før jeg installerte Linux fikk jeg også bluescreens med ntfs.sys og win32.sys.

Jeg har fått tips at det kan være minnet eller HDD som begynner å dra på årene.

Minnet har jeg sjekket ved hjelp av memtest som er på ubuntu cd. Kjørte denne testen i 8 timer før jeg fant ut at den hadde kjørt samme test flere ganger, men ingen feil ble oppdaget.

HDD jeg har bare testet ved hjelp av chkdsk da jeg ikke vet om noen verktøy for sjekk av HDD.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Kan nevne at jeg ikke hadde noen problemer med pcen mens jeg hadde Ubuntu installert. Dersom det er feil med hardware så ville vel Ubuntu kræsjet også?

Edit: Kan legge til at spill kræsjet ofte med feilmelding om at filene kan være korrupte, selvom de ikke er det. Funker greit i alt fra noen timer til hele dager før spill kræsjer.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned ultimate boot cd, denne er gratis og du finner den lett på google :)

Denne inneholder test verktøy for det meste.

Anbefaller drive fitness test, husker ikke hvilke merker dette er lagd for, men det funker på alle.

Får du opp ei rød rute i slutten av testen, med en error code på, så googler du bare dft og error coden.

Om disken er i orden skal du ende opp med ei grønn rute med teksten code 0x00 eller noe sånt (om jeg ikke husker feil).

Men et skudd i blinde.. kan være noe feil med disken, som du selv sier.

Kan være noe sånt som at linux er smart nok til å ikke lagre noe på skadde områder på disken f.eks.. mens Windows lagrer der, og at det ender opp med ødelagte filer.

Lenke til kommentar

Har ikke tilgang til brenncder eller bootbare minnepenner, så får ikke benyttet meg av programmer som kjøres utenom Windows.

Edit: fant en 40gb Western Digital 400BB som får æren av å være testkanin.

Skal installere Windows 7 og vente til en eventuell bluescreen krasjer maskinen.

Å bytte ut min Samsung 250gb med denne disken kunne jeg gjerne gjort dersom det ikke var for lyden..

Det er en intens lyd av Western Digital harddisken. Ikke en mistenkelig lyd, men mer en surrelyd.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Ok.

Eldre WD disker bråker fælt ja, hadde en del 80GB ide disker før.. disse bråka sinnsykt mye i forhold til f.eks samsung og seagate.

Men om du ikke opplever noen bsod's med den disken så kan du jo bare kjøpe en ny disk da, er jo ikke akkurat så dyrt lengre ;)

Og det finnes vel heller ikke så mye bråkete disker lengre :)

Lenke til kommentar

Hittil har jeg ikke fått BSOD med WD disken, men det tok to dager før jeg fikk BSOD med Samsung disken så jeg må nok vente litt før jeg trekker noen konklusjoner.

I mellomtiden: Er det noen som vet om et verktøy som lar meg teste harddisken uten å bruke live cd/minnepinne?

Lenke til kommentar

Fant et verktøy hos Western Digital som sjekker harddisk for feil.

Dette verktøyet var tilgjengelig i forskjellige versjoner bla. en som kan kjøres via. Windows.

Kjørte en quick test på WD disken og den bestod testen. Nå kjøres en grundig test som varer i 15min på 40gb. Større disker tar lengre tid.

Vil dette verktøyet virke på Samsung disken?

Lenke til kommentar

Fltmgr.sys er Microsofts fil system manager filter driver.

Feiler BSOD alltid med denne ene driver referansen tilsier det en feilet skrive operasjon mot HDD (grunner kan visstnot være mange - men surface test/sjekk av HDD og BIOS instillinger for disk kontroller bør sjekkes ut først).

Lenke til kommentar

Hva er en surface test av HDD og hvordan gjøres dette?

Hvilke instillinger tenker du på?

Fikk kjørt programmet fra Western Digital og harddisken bestod quick test. Kjører en grundig test nå som tar en time.

Lastet også ned et annet program som heter "Hard Drive Inspector(trial)" som sier at harddisken har god helse basert på 18 forskjellige kriterier/tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...