inaktiv000 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Det fulgte ørepropper med knapper for play/pause/next/prev/svar med min HTC Desire. Proppene er ikke særlig gode, men knappene kan være veldig praktiske, så jeg tenkte å montere en 3,5 mm socket istedet. Da jeg kuttet av og strippet ledningene til proppene, var det noe som så ut som to ledere i hver, én ensfarget og én med to farger. Jeg forsøkte å bruke kontakttest (diodetest?) på multimeteret for å se om de ledet slik de var, uten å få noe respons. Lederene er såpass tynne at jeg ikke kan tenke meg at de har vanlig isolasjon rundt, men kanskje fargen er en isolerende lakk? Spørsmålet er da hvordan jeg kan avisolere dette. Vil det ved lodding oppstå kontakt, for eksempel? Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Kan du ikke bare sprette opp proppene for å se hvordan ledningene er loddet til elementene? Radlekatt Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Hvis det er lakk på lederne, kan du prøve å skrape det av med en kniv eller lignende. Jeg ville ikke tatt sjansen på at en lodding vil fjerne lakken. Hvordan knappene fungerer kan jeg ikke svare på, men var det USB-plugg (eller noe annet digitalt) på øreproppene?. I så fall vil det nok ikke være mulig å bruke en mini-jack på dem sånn rett uten videre. Konklusjonen min er at det sansynligvis er en "dings" et sted i de pluggene dine som gjør det mulig å ha to kanaler (høyre/venstre) med lyd og fem knapper på bare fire ledninger. Det er nok derfor at kontakttesten ikke virker, dog er ikke diodetest det samme som kontakttest. Dette er å betrakte som antagelser, da jeg ikke er kjent med de øreproppene, men det høres ikke urimelig ut for meg. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Proppene er koblet til 3,5 mm jacksocket på mobilen. Den har 4 ledere (TRRS). Takk for gode råd Lenke til kommentar
space17 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Alle slike ledninger er lakkisolerte. Ved lodding med VARM loddebolt går det som regel greit. Hvis loddetinnet sitter fast er det ok. Loddetinn setter seg ikke fast på lakken. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå