Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hjertet hopper over ett slag

pululf

Anbefalte innlegg

Hei!

Hjertet mitt oppfører seg litt rart, noe den egentlig har gjort hvertfall i 4 år nå. Er først nå jeg har giddet å sjekke hva det er for noe...

Anyways, det som skjer er at det pumper helt vanlig. Så plutselig kommer det ett kjemperaskt pump, etterfulgt av en pause, og så tar det et skikkelig tak én gang (kjennes ut som den pumper ut dobbelt så mye som vanlig, høyere trykk også), og fortsetter som vanlig igjen. Pausen varer så lenge at det skulle vært ett pump der hvis alt hadde vært vanlig, altså kjennes det som at den "hopper over" ett slag.

Det kommer som ofte når jeg sitter og slapper av, eller når jeg prøver å sove. Kommer lettere hvis jeg fokuserer på pusten, og prøver å puste i ett tempo som følger hjerteslagene. Kommer faktisk mens jeg sitter og skriver dette. Noen som har en anelse om hva det kan være? Er ikke ubehagelig eller noe, bare litt rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det jeg også, kommer litt forskjellig, men hopper aldri over et helt slag.

Skjer på to måter:

1;

dunk--dunk--dunk-dunk---dunk

2;

dunk--dunk---dunk-dunk

Pleier å komme rundt der pulsen passerer 10+ av hvilepulsen min har jeg lagt merke til.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Dette slaget er egentlig et ekstraslag, men det kommer så tidlig at det av og til ikke gir puls. Deretter tar hjertet en liten pause og neste slag blir derfor kraftigere.

Har det selv med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Dette kan virke meget skremmende, men er som oftest helt ufarlig om man er ung og hjertefrisk. Alle har ekstraslag i perioder, enten pga. høy aktivitet eller mye stress. Koffein kan også være en markant utløser for ekstrasystoler (ekstraslag). Som det beskrives kjennes det ut som hjertet "stopper" og du kjenner et ekstra hardt slag i etterkant. Det som skjer er at under ekstraslaget rekker ikke hjertet å trekke seg sammen på korrekt måte og det får ikke pumpet nok blod ut i kroppen, den neste slaget kjennes derfor hardere da dette må pumpe det resterende blodet forrige slag ikke rakk før hjertet trakk seg sammen. Som andre peker på kan tilstanden forverres ved at man blir redd, da kroppen skiller ut adrenalin som øker pulsen. Mitt tips er å trekke pusten dypt og slappe av.

Dette er som oftest helt ufarlig, men som sagt det kan virke skremmende og være plagsomt.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så er dette veldig vanlig hos veldig mange mennesker og de aller fleste opplever dette til hyppighet med alderen, men det forekommer også hos unge, friske mennesker.

Fenmonenet "ekstraslag" som beskrevet her er Ventrikkulære ekstrasystoler. Dette er i utgangspunktet ufarlig i seg selv dersom man er tidl. frist etc., men dersom det oppleves annet ubehag i tillegg til dette (som svimmelhet, ørhet, kvalme, bevissthetstap etc.) eller problemet øker ved anstrengelse eller andre tidspunkter, så anbefaler jeg å ta en tur til fastlegen. Få tatt et EKG for å kartlegge hvilken type ekstrasystoler som forekommer og så ta en vurdering for utredning ved å gå med et EKG i 24-timer. Årsakene kan være mange, oftest ufarlige.

Lenke til kommentar

Har dette selv. Startet for circa 7 mnd siden, bare en dag så plutselig begynte det. Når jeg kjenner på min egen puls så hopper hjertet ganske enkelt og greit over et slag.

Ubehagelig hvis jeg skal prøve å sove

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...