Gå til innhold

Rettigheter på batteri i laptop

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i april 2008 en laptop fra Dell. I februar 2009 var batteriet konstatert dødt med en levetid på 20 min, jeg kontaktet Dell og fikk et nytt. For en tid siden kom det en melding i windows at batteriet må erstattes, og batterilevetiden er redusert til 40 min. Dette er et 9-cellers batteri som opprinnerlig varte 5 timer.

Hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell er ganske snille når det gjelder bytte av batteri. Etter det jeg har lest så regnes 1 år som normal levetid på ett laptop batteri.

Det er jo bare å høre med Dell om du kan få byttet det.

Ikke for å pirke, men regnes ikke et batteris levetid i antall ladesykluser, og ikke ved bruk av kalender?

Lenke til kommentar

Og hvordan skal man klare og måle antall ladesykluser om jeg tør spørre? Det er godt mulig det er den teknisk riktige måten å avgjøre et batteris levetid, men jeg har litt vrient for å se den i praksis.

Påstanden om 1 års levetid kom opp i en tråd forrige uke ang samme spørsmål som TS stiller her, og noen mente da at en eller annen instans hadde fastslått at ett år var vanlig levetid på batterier.

Jeg vil si at det høres ganske fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Og hvordan skal man klare og måle antall ladesykluser om jeg tør spørre? Det er godt mulig det er den teknisk riktige måten å avgjøre et batteris levetid, men jeg har litt vrient for å se den i praksis.

Påstanden om 1 års levetid kom opp i en tråd forrige uke ang samme spørsmål som TS stiller her, og noen mente da at en eller annen instans hadde fastslått at ett år var vanlig levetid på batterier.

Jeg vil si at det høres ganske fornuftig ut.

Jeg er også vant til å bruke den termen for å beskrive levetiden til et batteri, men leste på VG? tilbake i tid at de forskjellige produsentene hadde oppgitt XXX antall ladesykluser som levetiden på deres batterier, og det spente helt fra 300 (produsent A) til 800(Produsent B). Var en stor samleartikkel om batterier til laptoper. Har ikke klart å finne tilbake til den ved søk på nettet ennå desverre.

Lenke til kommentar

Det høres rimelig ut at de måler det i antall ladesykluser, men det er jo veldig få som kjører kun på batteri og lader opp mellom hver gang maskinen brukes. De fleste bærbare står jo med lader tilkoblet nesten hele tia.

Det at den står med strøm i dagen lang er en av veldig mange grunner til at et batteri mister kapasitet fortere enn ved "korrekt bruk". Lades opp før den er tom, står i med adapter over lengre tid, temperaturforskjeller spiller alle en rolle i avgjørelsen av hvor lenge et batteri vil holde sin tiltenkte kapasitet før det vil svekkes merkbart.

Husker når jeg hadde mac, så kunne jeg se antall ladesykluser jeg hadde gjennomført på maskinen (integrert batteri, mulig derfor).

edit: Innlegg nr. 1000 :tease:

Endret av branick
Lenke til kommentar

vet at FTU har tatt en (bærbar pc) batterisak iallefall.

FTU Sak: 20070392 - batteri til PC

forbrukerrådet: to års reklamasjon på pc batteri

*tillegg*

Det er fordelaktig å lade delvis og ofte.

er ikke det e nsannhet med modifikasjoner da?

det kommer vel ann på hva slags batteri det er snakk om, LI-Ion batteri stemmer det, men det stemmer vel ikke med NI-Cad f.eks?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

vet at FTU har tatt en (bærbar pc) batterisak iallefall.

FTU Sak: 20070392 - batteri til PC

forbrukerrådet: to års reklamasjon på pc batteri

*tillegg*

Det er fordelaktig å lade delvis og ofte.

er ikke det e nsannhet med modifikasjoner da?

det kommer vel ann på hva slags batteri det er snakk om, LI-Ion batteri stemmer det, men det stemmer vel ikke med NI-Cad f.eks?

Tenkte på laptop-batteri ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...