Mr. Walker Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Hei - her følger en liten utfordring : Vi trenger å få byttet ut en gammel PC i heimen... Jeg ønsker noe nytt som oppleves responsivt både ved redigering av HD-video og noe spilling. Krav til utseende og støy er at kabinettet må være noenlunde nøytralt, og lydnivået bør være på et moderat nivå. En viss WAF må altså være til stede . Har et par 1TB-disker liggende jeg vil sette opp i speila raid og trenger en OS-disk i tillegg, kanskje en SSD? Kom gjerne med noen anbefalinger! Hvordan vil oppsettet nedenfor fungere sammen? Noe som ikke fungerer? Alternative oppsett? Har begrenset erfaring med å sette sammen maskiner, så er takknemlig for alle innspill! Her følger handleliste satt opp hos Komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=811035&su=0C3842AA-BE6A-436D-B1F7-90983B4850B9 Hovedkort: ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Skjermkort: ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "DirectCU", 2xDVI-I, native-HDMI Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak Power Supply: Corsair VX 550W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9 Kit w/6x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7, 1.65v CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan Endret 25. juni 2010 av Mr. Walker Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg ville nok gått for ett modulært power som f.eks HX650. Eller så er memoryen kompatibel med hovedkortet og resten ser også greit ut. Mulig du burde vurdere en tredjepart kjøler til cpuen, men det er jo ikke ett must. Lenke til kommentar
Mr. Walker Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Mange takk for tips om modulært power! Virker veldig praktisk. Oppdatert handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=811131&su=73E63F1D-3E91-4CCD-8A5E-502E14433133 Noen som har erfaring med SSD? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Har du penger nok til en SSD så kjøp en. Responsen fra systemet øker helt vanvittig med en SSD til OS/Programmer. Oppsettet ditt ser forøvrig helt greit ut for meg. Mulig noen andre har innspill på noe jeg ikke har lagt merke til. Endret 25. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Mr. Walker Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Takker for svar. Holder på å kikke på diverse CPU-kjølere. Skulle ikke ha noen erfaringer på dette området også? SSD virker veldig fristende, men blir jo en markant kostnadsøkning. Satser på bestilling i begynnelsen av neste uke. Lenke til kommentar
The Finger Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Om du skal ha CPU-kjøler, gå for Corsair H50. Dette er en veldig god, og billig vannkjølingsløsning for prossesorer. SSD: Intel X25-M 80GB eller Intel X25-M 40GB Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Anbefaler deg å gå for en SSD! Som Vidarkri sier vil du få et raskere og mye mer responsivt system. Intel X25-M er et sikkert valg av SSD. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hvis du lurer på hvor stor forskjell det er fra en gammel snurredisk til en SSD så sier tester at det faktisk dreier seg om mellom 30-40% ytelsesøkning i respons. Booting av systemet skjer ekstremt kjapt, starting av programmer er momentant og lasting av filer som ligger på SSD likeså. Lenke til kommentar
NVaage Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Hei, kjøpte nettopp nylig et nytt system selv og kan legge til at jeg ble veldig positivt overrasket over Intel X25-M 80GB Gen.2 SSD-en, veldig rask boot av W7 og programmer jeg har installert på den. (Har en Samsung Spinpoint F3 1TB 7200rpm HDD som jeg har installert Steam og diverse spill på, da de fleste som regel ikke trenger så veldig rask lasting - og så putter jeg diverse dokumenter (f.eks. screenshots og video captures) på denne disken.) Var ikke så overbevist om at jeg ville merke noen særlig forskjell, men den tvilen gav seg fort når jeg hadde fått montert alt og startet opp maskinen. Fy *bleep* så fort det går. Om du skal ha en SSD, kan jeg peke deg mot http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_master_your_file_system_mklink guiden også, for å kunne det å bruke mklink i Vista/W7 er utrolig kjekt når man har litt mindre OS-disk plass. Som anbefalt, vil jeg også peke deg mot Corsair H50 som CPU kjøler, ganske så enkel å installere og den gjør jobben godt nok uten at den tar opp så mye plass. Tror med tiden at jeg skal skifte ut standard TIM som kommer på H50 med en ny TIM (AS5 eller noe), men for nå holder temperaturer seg rundt 43*C under spilling over flere (5+) timer av gangen og det tror jeg da skulle være en god temperatur (idle ligger den rundt 34-37*C (spørs når på døgnet jeg måler), rundt kroppstemperatur altså). Bare med tanke på at du kan spare inn litt på RAM og kanskje benytte penger på noe annet snadder, så tror jeg neppe du vil trenge 12GB RAM med det første. Kan hende det vil være kjekt til video redigeringen, men når det kommer til spilling vil du med nød og neppe trenge noe mer enn 4GB RAM. Det er jo også programvare som nå begynner støtte redigering over/bruk av GPU også. Positivt nok er ikke de 12GB RAM du har valgt deg så alt for dyre da. Har du vurdert AMD istedenfor Intel? Da kan du få billigere hovedkort og ihvertfall en billigere CPU, uten at det betyr at du får dårligere ytelse i det store og hele. Har alltid hatt Intel før jeg nå gikk for det som står i signaturen min, men kommer nok med mindre Intel begynner levere prisdyktige løsninger til å holde meg hos AMD fremover. Endret 26. juni 2010 av NVaage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå