Gå til innhold

Lydløs PC - holder det med Atom D510?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min gamle Lenovo R61 med intel centrino duo 1.5ghz og 2GB Ram plager meg med støyen, og jeg er sykt misunnelig på fatterns store LG flatskjerm. Vil ha ny!

Lurer derfor på om et Atom-hovedkort hadde holdt for mitt bruk. Jeg kjører for tida linux mint isadora. Bruker programmer som inkscape, ardour, rosegarden, zynaddsubfx. Dette stjeler ca 30% av 2GB ram-minnet mitt når jeg starter alle programmene og synger litt. Sist gang denne svake laptop-en hadde slowdown, var vel med en bug i firefox.

Er det noe alternativ til Atom som dere vil foreslå, med noen lydløse vifter etc?

Hva trenger jeg da for å bygge en PC med f.eks ASUS AT5NM10-I fra komplett.no, om det holder met dette Atom-hovedkortet? Ekstra minne, og en ekstern strømforsyning, en harddisk av noe slag + et kabinett? (Tenkte å mikke sammen noe selv av plexi-glass + borre luftehull. Kom gjerne med forslag!

Endret av NastyNovice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Atom holder som regel til helt vanlig surfing osv. Kjenner desverre ikke til programmene du bruker, hva går de ut på? redigering?

Det er forresten fullt mulig å få en kraftigere pc til å bli lydløs også. Dette blir da dyrere også da man generelt får den ytelsen man betaler for.

Lenke til kommentar

Atom holder som regel til helt vanlig surfing osv. Kjenner desverre ikke til programmene du bruker, hva går de ut på? redigering?

Det er forresten fullt mulig å få en kraftigere pc til å bli lydløs også. Dette blir da dyrere også da man generelt får den ytelsen man betaler for.

Inkscape er et tegneprogram. Ardour og Rosegarden er programmer til lyd/musikkredigering. Zynaddsubfx er en software synthesizer med kule lyder. Alt gratis seff. Ser ikke ut som jeg bruker så mye cpu ved vanlig bruk av dem, og jeg bruker sjelden alle samtidig. Det er verre med flash-applikasjoner i firefox på linux. Mesteparten av bruken er rein surfing. Det andre er bare lek en gang i blant.

Lurer på om jeg skal kjøpe meg et sånt Atom-hovedkort, om ikke annet, så for å prøve. Da slipper jeg en svær strømforsyningsboks med vifte, ikke sant? Hva slags strømforsyning må jeg kjøpe til et hovedkort med atom-prosessor? :) Fant ikke noe på komplett.no.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvor mye cpu kraft du trenger desverre, men en atom d510 yter vel rundt 30 prosent lavere enn din nåværende prosessor.

Det kommer forresten noen nye atom prosessorer snart. Vet ikke helt hvordan ytelsen blir, men tror den blir relativt bra, da de er beregner på skrivebordssystemer.

http://www.hardware.no/artikler/billigprosessor_ut_paa_markedet/77012

Du får mange kabinetter hvor det følger med en liten strømfosyning i form av en liten boks på ledningen eller liknende.

Feks dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487965

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...