obergeru Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Foreldrene mine ser etter nytt hjemmekinoanlegg. De vil ha små plasseringsvennlige høytalere. De er ikke så opptatt av å se på film, så 3.1 er greit. Stua er på ca 60 kvdm (åpen kjøkkenløsning). Så ikke helt optimal for god lyd og små høytalere. De hører ikke så godt, så det spiller kanskje ikke noen rolle Har kikket litt på Antonio Gallo http://www.roundsound.com/nucleus-micro-speakers.htm Noen som har forslag ? Lenke til kommentar
dypen Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har KEF hjemme i stua og veldig fornøyd! http://www.akustikk.no/ Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Sats heller på ett godt stereoanlegg enn surround uten surround. Du trenger ikke senterhøytallere ved ett godt stereoanlegg. Hvis det ikke er så mange kilder å kople til så ikke tenk receiver. Onkyo A-VL5 er en meget godt stereoforsterker. Alle kilder koples da til TV, så med optisk ned til forsterker, så ha man switchfunksjon til stedet. Så kople til f.eks. KEF, via en subwoofer med high pass innganger (høytaller kablene via subwooferen) Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Tips. Titt litt på soundbarer. Har selv en Phillips Soundbar med BlueRay, ikke helt samme modell som denne, men modellen før. Hadde Sony 5.1 Souround før, et vanvittig bra anlegg med 1200w utgangseffekt + sub med egen driftspenning JVC . Syntes det ble mye rot med ledninger og stygt med stor høytalere. Kjøpte da en bra soundbra fra Phillips. Ikke samme trøkk som det andre selvfølgelig, med det har egen bass som faktisk overgår den jeg hadde i lydkvalitet. Er strålende fornøyd med dette da det er koblet til nettet og oppdateres veldig enkelt med BlueRay ting firmware etc. Stua ble mye ryddigere etter dette og alle ledninger forsvant. Hadde ikke helt tro på Ambisound systemet ved at det gjengir sourround 7.1 men et gjør det faktisk. Du får veldig bra lydkvalitet ved å stille dette riktig inn. Det er muligen ikke alle rom et slik annlegg blir bra i da man er avhengig av veggene for å få reflektert lyden riktig. Har du masse planter etc. så vil jo dette dempe lyden. Endret 6. juli 2010 av Glavalavala Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tips. Titt litt på soundbarer. Har selv en Phillips Soundbar med BlueRay, ikke helt samme modell som denne, men modellen før. Hadde Sony 5.1 Souround før, et vanvittig bra anlegg med 1200w utgangseffekt En soundbar er nok ikke ett dårlig alternativ, men man må huske å kjøpe etter det man skal bruke til. Skal man kun se TV, så er de billige helt greie. Skal man se film/spille, så må man opp i en del kroner. Det viktigste er å sjekke om man kan få juster suben som følger med skikkelig. Får man ikke det, så spiller de ofte litt for høyt. Man bør også droppe å bruke surround effektene på dem, og heller kun spille i ren stereo. Da lyder de best. Til slutt så må jeg bare angripe deg litt. Det Sony anlegget du kaller vanvittig bra med 1200w. Det er rent søppel. Spesielt så lar du deg lure av Sonys elkjøp watt. Hvis du leser spesifikasjonene så er hver kanal maks 3-40 watt. Det er bare å lese bakpå hva den trekker fra nettet, der vil det nok så mellom 3-400 watt. 1200w er det anlegget kan levere i brøkdelen av ett sekund med THD på 10%, med kun 1 kanal i drift. THD er det vi på norsk kaller forvrengning av lyden. Slik lyden ligger på f.eks. en CD er 0, når det da går igjennom forsterkeren, så har lyden når det kommer ut av høytallerene endret seg 10%. Til sammenligning så greier min Rotel RMB-1575 å levere 250w kontinuelig med 2 kanaler i drift, med THD på 0.03% (Den greier ca 180-200 watt med alle fem kanaler i drift). Det er en grunn til at det Sony anlegget koster 1.295,- eller noe slik, mens kun effektforsterkeren min koster 19.000,-. Kvalitet koster faktisk penger. Selv om også billige anlegg faktisk kan låte bra, så lenge man velger utstyret skikkelig. Og aldri kjøpe ferdig anlegg til under 5.000,- Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Tips. Titt litt på soundbarer. Har selv en Phillips Soundbar med BlueRay, ikke helt samme modell som denne, men modellen før. Hadde Sony 5.1 Souround før, et vanvittig bra anlegg med 1200w utgangseffekt En soundbar er nok ikke ett dårlig alternativ, men man må huske å kjøpe etter det man skal bruke til. Skal man kun se TV, så er de billige helt greie. Skal man se film/spille, så må man opp i en del kroner. Det viktigste er å sjekke om man kan få juster suben som følger med skikkelig. Får man ikke det, så spiller de ofte litt for høyt. Man bør også droppe å bruke surround effektene på dem, og heller kun spille i ren stereo. Da lyder de best. Til slutt så må jeg bare angripe deg litt. Det Sony anlegget du kaller vanvittig bra med 1200w. Det er rent søppel. Spesielt så lar du deg lure av Sonys elkjøp watt. Hvis du leser spesifikasjonene så er hver kanal maks 3-40 watt. Det er bare å lese bakpå hva den trekker fra nettet, der vil det nok så mellom 3-400 watt. 1200w er det anlegget kan levere i brøkdelen av ett sekund med THD på 10%, med kun 1 kanal i drift. THD er det vi på norsk kaller forvrengning av lyden. Slik lyden ligger på f.eks. en CD er 0, når det da går igjennom forsterkeren, så har lyden når det kommer ut av høytallerene endret seg 10%. Til sammenligning så greier min Rotel RMB-1575 å levere 250w kontinuelig med 2 kanaler i drift, med THD på 0.03% (Den greier ca 180-200 watt med alle fem kanaler i drift). Det er en grunn til at det Sony anlegget koster 1.295,- eller noe slik, mens kun effektforsterkeren min koster 19.000,-. Kvalitet koster faktisk penger. Selv om også billige anlegg faktisk kan låte bra, så lenge man velger utstyret skikkelig. Og aldri kjøpe ferdig anlegg til under 5.000,- Vel siden du ikke er synsk så kan jeg fortelle deg at SONY anlegget kostet over 6000,- JVC sub i tillegg. Og det har muligens som du sier 1200w RMS på kanalene foran, men det er egen forsterker for de bak i tillegg (trådløst) og JVC sub i tillegg. Dette er ikke et anlegg med små sattelitthøytalere. Uten å være guru på stereo så kan jeg si at dette absolutt ikke er søppel. Det er på gutterommet i dag. Det er faktisk uutholdelig høy og klar lyd og du er ikke i rommet til guttungen når han nærmer seg maks. Spør naboene (vi bor ikke i blokk heller). Når det gjeller lydkvaliteten (noe du sikker tror er dritt) så er den veldig bra. Har hatt andre anlegg som har vært billigere og da har det vært som du sier noe dritt i forhold. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg har hørt på flere slike sony-anlegget ved flere tilfeller, det finnes i flere av undervisningssalene på universitetet her, lydenkvaliteten har imponert meg i forhold til størrelse og pris, men det har ikke kunnet måle seg med "ordentlige" annlegg, og volumet går ikke akkuratt høyt, det er som AndersT2 sier, elkjøp-watt (eller donald duck-watt som jeg pleier å si), de sliter mye med å fylle et 60m² rom med lyd (eller hva nå et klasserom for 30 pers er). Det vrenger fort, og man hører at det er små høytalere, drevet av en liten forsterker. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Ja ikke småanlegg man skal ha hvis man skal sitte 15 meter unna TVn og se på film. Men tror ikke det var det spørsmålet gjalt. Ble bare litt irritert av kommentaren til AndersT2 som antagelig er litt audiofreak. Utspillet hans om å spille i stereo med soundbar er også på jordet. Tror ikke de er ute etter en nerdeforsterker til 19.000,- Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg skjønner Poenget mitt var også da, att første-posten også har et ganske stort rom, og at sony-høytalerne har god og fyldig lyd, men sliter litt når rommet blir såpass stort. (jeg skal jo ikke si 100% at jeg har hørt aktuelle anlegget, men de har jo forskjellige anlegg i hvert rom, alle sony i samme prisklasse, så oddsene er jo der for at jeg har hørt en tilsvarende modell) Igjen: Kvaliteten var overaskende god, kvantiteten i et så stort rom derimot ble litt sviktende. Disse KEF-eggene som er nevnt derimot er veldig gode på å fylle et rimelig svært rom med lyd, derimot trenger de en bra og kraftig subwoofer som klarer å følge med, så det kan fort bli dyrere enn det først ser ut. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Utspillet hans om å spille i stereo med soundbar er også på jordet. Hvorfor er det å spille i stereo på soundbar helt på jordet? Har du satt deg inn i hvordan de fungerer? For å få lyd bak, så bruker de veggene som reflektorer. For å få dette til, så må rommet de brukes i så å si være perfekte. Med lik avstand på hver side av den til veggene. Stereo løser dette problemet, og gir bedre lyd. Mange ser på stereo som gammeldags, men skal man bruke lite penger på lyd, så er det veien å få for å få akseptabel lyd. Beklager jeg er litt nerdete for deg. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Utspillet hans om å spille i stereo med soundbar er også på jordet. Hvorfor er det å spille i stereo på soundbar helt på jordet? Har du satt deg inn i hvordan de fungerer? For å få lyd bak, så bruker de veggene som reflektorer. For å få dette til, så må rommet de brukes i så å si være perfekte. Med lik avstand på hver side av den til veggene. Stereo løser dette problemet, og gir bedre lyd. Mange ser på stereo som gammeldags, men skal man bruke lite penger på lyd, så er det veien å få for å få akseptabel lyd. Beklager jeg er litt nerdete for deg. Hei Anders. Du sier : Man bør også droppe å bruke surround effektene på dem. Det er helt på jordet da du mener at alle soundbarer er like. Du har også fått med deg hvordan en soundbar fungerer, mulig du også har funnet ut at enkelte har litt mer avanserte innstillinger enn andre. Når du nå sier at rommet de brukes i må være perfekte og med lik avstand så viser du bare hvor lite du vet. Er det kortere avstand til den ene veggen så sendes denne lyden noen ms senere enn den andre. Mitt anlegg stiller seg inn etter avstand på vegger, høyde fra gulvet og hvor du sitter i forhold til anlegget. Dette kan du stille manuelt eller den kan stille seg inn automatisk. Stua mi er definitivt ikke slik du mener et rom må være, men anlegget fungerer velig bra p.g.a. tidsforsinkelser og volumnivåer. Det som forstyrrer mest på en sounbars evne til å skape souround er f.eks. planter og gardiner. Har du vegger som reflekter lyd så fungerer de like fint selv om anlegget ikke står i senter mellom disse. Selvfølgelig får du ikke like bra lyd som et anlegg med høytalere plassert ute, men det er et svært godt alternativ til de som ikke vil ha ledninger og høytalere i hele stua. De som selges i dag er mye bedre enn de første som kom. Forsåvidt det samme med Sony anlegget du trodde kostet 1295,-. Det har en mic du setter der du skal sitte så måler den plassering av høytalerene til denne med lyd. Trenger ikke unskylde deg for at du er nerdete. Alle har sine interesser som de brenner for, men noen har kunn en mening med hva de mener er bra, og glemmer at de kansje er litt ekstreme. Og innen lyd er det svært mange som har god peiling på anlegg osv., og de som virkelig er audiofreaker har vanskelig for å komme med fornuftige anbefalinger til vanlige folk. Trenger ikke monster kabler med gullegering for å høre på musikk heller . He he. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Soundbar er og forblir soundbar, jeg har hørt på et utall forskjellige modeller, og det har ikke skjedd så veldig mye. Lyden er ganske stum, mangler mye fylde, lyder blir umulig å plassere i forhold til bildet, og om veggene står mer enn to meter unna og du har et teppe forsvinner alt som skal forestille surround. Det gjelder stort sett samtlige modeller. De høres mye bedre ut i stereo, og et par stereo-høytalere gjør en enda bedre jobb. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Vel soundbar er en smart løsning når man ikke vill ha ledninger og masse tilkoblinger mellom TV DVD BlieRay etc. etc. At vanlig stereo er bedre er jeg helt uening i. I hverfall den jeg har og slik den er plassert så produserer den langt bedre "sourounlyd" en de fleste billiganlegg (min kostet forøvrig 13.000,- (ikke kjøpt hos Elkjøp)) Prøver du en soundbar i en butikk vil du nok ikke klare å gjenskape noe souroundeffekt i det heletatt . Man kan ikke sammenligne et lydanlegg hvor forsterker koster opp mot 20.000,- med et komplett anlegg til 13.000,- når det gjeller lydkvalitet. En sounbar er heller ikke ment å være et stereoanlegg på en fest heller. Mulig stua mi er svært gunstig vedr. lyd fra soundbar. Har forøvrig venner som er mer kvalitetsbevist enn meg når det kommer til lyd og de sier de er veldig imponert av soundbaren, så er ikke noe bare jeg syntes. Yngre mennesker og de som er mer en normalt opptatt av lyd kan sikkert akseptere ledninger som krysser gulvet under tepper og foran dører etc. samt stor høytalere på veggen. Jeg vil ha en stue som er mest mulig fri for ledninger (vil heller ikke bruke tid og penger på å legge det skjult). Foretrekker bilder på vegg i stedet for høytalere. Har ok hørsel så trenger ikke 250 watt med lyd. Smak og behag. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Tviler på at soundbaren i det hele tatt kan komme i nærheten av et stereo-anlegg til 13 000. Jeg må innrømme at dyreste jeg har hørt på var 11 000 i et demonstrasjonsrom i butikk, men det ble totalt most av et mini kef-anlegg til samme pris(inkl forsterker). Det rommet skulle være optimalt for lydplanke, det er kanskje et halvår siden. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Forsåvidt det samme med Sony anlegget du trodde kostet 1295,-. Det har en mic du setter der du skal sitte så måler den plassering av høytalerene til denne med lyd. Jeg vet hvordan romkorrektsjon fungerer. Grunenn til at jeg hevdet anlegget koster såpasslite er fordi jeg ikke har sett Sony reklamere at anlegg har 1200w på annet enn sine billigste anlegg. Men jeg skal innrømme at jeg ikke sjekker ut alle dere billige anlegg. Samt at jeg nok har de fleste her inne i en og samme bås når det gjelder pengebruken på hifi. Det er jo bare å lese overskriftene på hjemmekino tråd siden. Det florerer av folk som skal ha anlegg til 2000,-. Så det er godt å se at noen faktisk bruker litt mere penger enn gjennomsnittet her inne på lyd. Hyggelig å høre at du også er fornøyd med sin lydplanke. Det er jo i grunnen det viktigste. Personlig kommer jeg alltid til å ha dedikerte høytallere pr kanal, da dette gir det beste resultatet, og jeg har plass til det. For noen måneder siden så var surround effektforsterkeren min på reperasjon, og da kjørte jeg i ren stereo. Dette fungerer over all forventning, men jeg har da også høytallere som dekker hele frekvensspekteret. Har også en kompis som lever med stereo til daglig, og er mer enn fornøyd med dette, da han ikke har funnet en skikkelig løsning på surround enda. Hvilken lydplanke har du? Jeg har lest en del av testene, i forskjellige prisklasser. En gjenganger på disse er at de funker OK, men de fleste har problemer med å integrerer suben skikkelig. Det har vært på de billigste det anbefales å kjøre stereo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå