Roger J. Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Hei! Jeg har et forholdsvis stort regneark der jeg ønsker å flytte hele rader nedover for å sette inn ny informasjon på ark1. Det jeg plages med er at formlene i cellene på ark 2 endrer seg i takt med at jeg flytter radene/cellen på ark1. Jeg vet at jeg kan bruke INDIREKTE, men dette er veldig upraktisk pga størrelsen på arket(antall formler). Finnes det en relativ grei måte å flytte celler på, uten at formlene some henviser til disse endrer seg? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Dessverre, det er sånn regnearkprogrammer virker. INDIREKTE er den eneste veien rundt. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Shift+F4 er iallefall metoden i Open Office Calc for å veksle mellom relativ referanse og absolutt referanse for celler med formler. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hvis jeg skjønner OP riktig så er oppgaven at en formel som =A1 ikke skal endre seg selv om det settes inn en ny rad 1 og den opprinnelige cellen dermed blir A2. Vi hadde sett langt fler finanskriser hvis Excel oppførte seg sånn. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) jeg fant denne "oppskriften" på hvordan man kan gjøre dette, men fikk det ikke til å fungere. Rather than fill your sheet up with unnecessary formulas, you can use this simple macro. Sub SpecialCopy() 'Written by OzGrid Business Applications 'www.ozgrid.com Selection.Areas(2) = Selection.Areas(1).Formula End Sub To use it push Alt+F11 and go to Insert>Module. Paste in the code. Push Alt+Q, then push Alt+F8 and click "SpecialCopy". Click Options and assign a Shortcut key. Now select your cells you want to copy, then holding down the Ctrl key select where you want them copied to. Just be sure the range has the same amount of rows. Now push you shortcut key. Dave Er det noen som kan dette med macroer? Litt hjelp vil bli satt stor pris på Endret 28. juni 2010 av Amphion Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Makroen fungerer greitt hvis du gjør akkurat det som står beskrevet. Det er 10 000 forskjellige måter ting "ikke funker" i en datamaskin så du må være mye mer presis i problembeskrivelsen. Men skal jeg gjette så gjorde den noe annet enn du hadde håpet. Dette lar seg sikkert løse, men vi ville trenge så detaljerte opplysninger om regnearket ditt og bruken av det at det er kjappere for deg å sette inn Indirekte-formler enn å beskrive oppsettet. La meg heller anbefale deg å la være. Det er ikke godt design å måtte skape nye rader for å sette inn ny informasjon. Bygg hele greia annerledes. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Mao. er det muligens et bedre alternativ å bruke database i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Legger ved filen... Grunnen til at jeg ønsker å sette inn nye rader er at all informasjonen er sortert etter områder. Ett nytt regneark bør være rimelig enkelt å bygge opp hvis jeg skal forkaste det jeg har laget, for jeg har brukt en del tid på det. Sikkerhetsbrytere med skilt 2010.06.29.zip Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg får ikke åpnet zip-filen. Kan du døpe om fra xxx.xls eller xxx.xlsx til xxx.txt, laste opp og skrive hvilken filendelse jeg skal endre tilbake til? Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Prøver på nytt... Sikkerhetsbrytere med skilt 2010.06.29.xls.txt Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Aha ok, det var riktig klargjørende. Jeg ville beholdt Forsidearket akkurat slik det er, slettet det to andre, og utstyrt arket med to knapper "Skriv Underskilt" og "Skriv Sikkerhetrbryterskilt" med hver sin makro. Makroen looper arket ovenfra og ned og skriver bare de skiltene som er krysset av til et nytt rapportark. Skal se om jeg rekker å lage en kjapp demo til deg om litt. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Makroknapper øverst i skiltstørrelse-kolonnene. Håper du finner ut av makrokodene hvis du vil endre noe. Beste hilsen Harald Sikkerhetsbrytere_med_makroer.xls.txt Lenke til kommentar
Roger J. Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Tusen Tusen Takk Harald Dette gjør alt så uendelig mye lettere Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Det var hyggelig. Takk for tilbakemelding. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå