Merko Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Hei. Ser ut som PCen min tar kvelden, så da tentke jeg at jeg skulle kjøpe ny CPU, HK og Ram. Edit: Det er i7 jeg vil gå for Har Socket 775 fra før av (2.8ghz Q9550) som er litt utdadert nå. Hvilken av de 2 nye socketene er "på vei ut" ? Vil helst ha det nyeste . Er 1336 'nyere' enn 1156 (mtp det har høyere 'socket tall')? Så var det, hvilken CPU bør jeg kjøpe? Makspris Ca. 2500,- (+- et par hundre). Bør kanskje opprette en tråd på HK-delen av forumet, men slenger det med i posten alikavel. Hvilket HK anbefaler dere? Gjerne om det er litt overklokk-vennlig. Er ingen mester på overklokking, men "må" vel kanskje overklokke CPUen om den skal dra 5970 kortet mitt greit. Setter pris på hjelp Endret 25. juni 2010 av Merko. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Tråden høyrer heime i "Hjelp til kjøp og salg", regner med den blir flytta. Dersom bruksområdet er spel er socket 1156 eller AM3 mest aktuell, AM3 vil då vere det mest framtidsretta alternativet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Ok, takk for svar. AM3 er helt uaktuelt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Dersom PC ikke er helt kaputt bør du avvente til 32nm Sandy Bridge er ankommet. Det er ikke praktisk ytelsesforskjell mellom Q9550 og low end i7. Mulig du vil finne syntetisk ytelsesforskjell, men i praktisk bruk vil en slik oppgradering ikke svare seg. Dessuten er begge 45nm. Å oppgradere fra 45nm til en annen 45 nm prosessor er tilnermet bortkastet. Transistorene har samme hastighet (siden begge er 45nm) og de arkitekturmessige forskjellene gir maks 15-30% forskjell. Gøy med nytt utstyr, men du vil finne at du putter inn mer penger enn du får ytelsesøkning. Det virker ikke som du er entusiast og da bør du vente til det svarer seg å bytte. Endret 25. juni 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Dersom PC ikke er helt kaputt bør du avvente til 32nm Sandy Bridge er ankommet. Det er ikke praktisk ytelsesforskjell mellom Q9550 og low end i7. Mulig du vil finne syntetisk ytelsesforskjell, men i praktisk bruk vil en slik oppgradering ikke svare seg. Dessuten er begge 45nm. Å oppgradere fra 45nm til en annen 45 nm prosessor er tilnermet bortkastet. Transistorene har samme hastighet (siden begge er 45nm) og de arkitekturmessige forskjellene gir maks 15-30% forskjell. Gøy med nytt utstyr, men du vil finne at du putter inn mer penger enn du får ytelsesøkning. Det virker ikke som du er entusiast og da bør du vente til det svarer seg å bytte. Er ikke ute etter noe ytelseforbedring. Ser ikke noe poeng at jeg påkoster på en gammal PC. Da kan jeg likegodt kjøpe alt nytt, så oppgradere del for del når det trengs. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Begge sokklene er på vei ut. Det kan jo skje men kan ikke helt se for meg at det kommer 32nm 4-kjerne til 1156 med det første, det ville skade salg i andre segmenter. Det kommer performance 970 32nm 6-kjerne til 1366 men etter det så ser det rolig ut og Sandy Bridge vil komme for fult rundt årsskiftet 2010/11. Det ville være enklere om du var tydligere mtp hva som er feil med det du har og hva du ønsker å oppnå. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Begge sokklene er på vei ut. Det kan jo skje men kan ikke helt se for meg at det kommer 32nm 4-kjerne til 1156 med det første, det ville skade salg i andre segmenter. Det kommer performance 970 32nm 6-kjerne til 1366 men etter det så ser det rolig ut og Sandy Bridge vil komme for fult rundt årsskiftet 2010/11. Det ville være enklere om du var tydligere mtp hva som er feil med det du har og hva du ønsker å oppnå. Jeg tror du tar litt feil: "The first Intel Sandy Bridge chips will feature two or four cores with Turbo Boost and Hyper-Threading technology as well as integrated graphics processor that will actually be on the same die as the x86 cores, according to previous reports. The chips will address mainstream market segments currently served by Intel Core i7, Core i5 and Core i3 processors, hence, there will be a lot of different models with 65W (dual-core, quad-core)or 95W (quad-core) thermal design power. The new processors will use LGA1155 form-factor and will be compatible with platforms based on the Intel 6-series chipsets code-named Cougar Point. It is noteworthy that while the new 6-series mainstream chipsets support Serial ATA-600 and some other innovations, the USB 3.0 does not seem to be a capability of the core-logic." http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20100209194503_Intel_to_Release_Sandy_Bridge_Processors_New_Infrastructure_in_Q1_2011_Source.html Lenke til kommentar
Romis Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Hvis du skal ha en ny prosessor, må du nesten regne med å kjøpe nytt hovedkort. Skal du ha en bra prosessor til socket 775 bør du gå for Intel Core 2 Quad Q9650, som jeg vil tro er av de beste til socket 775. Skal du gå for 1366 vil jeg si du bør gå for i7 920. Denne er dog bare hakket bedre enn Q9650 i de fleste tester. Skal jeg anbefale et billig og bra hovedkort som tåler litt overklokking må det være Rampage iii Extreme. https://prisguiden.no/produkt/118977 Endret 25. juni 2010 av Romis Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Takk for hjelp, men ser ut til at jeg skal gå for denne pakken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=396675 Lenke til kommentar
wim Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Begge sokklene er på vei ut. Det kan jo skje men kan ikke helt se for meg at det kommer 32nm 4-kjerne til 1156 med det første, det ville skade salg i andre segmenter. Det kommer performance 970 32nm 6-kjerne til 1366 men etter det så ser det rolig ut og Sandy Bridge vil komme for fult rundt årsskiftet 2010/11. Det ville være enklere om du var tydligere mtp hva som er feil med det du har og hva du ønsker å oppnå. Jeg tror du tar litt feil: "The first Intel Sandy Bridge chips will feature two or four cores with Turbo Boost and Hyper-Threading technology as well as integrated graphics processor that will actually be on the same die as the x86 cores, according to previous reports. The chips will address mainstream market segments currently served by Intel Core i7, Core i5 and Core i3 processors, hence, there will be a lot of different models with 65W (dual-core, quad-core)or 95W (quad-core) thermal design power. The new processors will use LGA1155 form-factor and will be compatible with platforms based on the Intel 6-series chipsets code-named Cougar Point. It is noteworthy that while the new 6-series mainstream chipsets support Serial ATA-600 and some other innovations, the USB 3.0 does not seem to be a capability of the core-logic." http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20100209194503_Intel_to_Release_Sandy_Bridge_Processors_New_Infrastructure_in_Q1_2011_Source.html Ser ikke noe du postet som benekter noe slemkatt postet men Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Begge sokklene er på vei ut. Det kan jo skje men kan ikke helt se for meg at det kommer 32nm 4-kjerne til 1156 med det første, det ville skade salg i andre segmenter. Det kommer performance 970 32nm 6-kjerne til 1366 men etter det så ser det rolig ut og Sandy Bridge vil komme for fult rundt årsskiftet 2010/11. Det ville være enklere om du var tydligere mtp hva som er feil med det du har og hva du ønsker å oppnå. Jeg tror du tar litt feil: "The first Intel Sandy Bridge chips will feature two or four cores with Turbo Boost and Hyper-Threading technology as well as integrated graphics processor that will actually be on the same die as the x86 cores, according to previous reports. The chips will address mainstream market segments currently served by Intel Core i7, Core i5 and Core i3 processors, hence, there will be a lot of different models with 65W (dual-core, quad-core)or 95W (quad-core) thermal design power. The new processors will use LGA1155 form-factor and will be compatible with platforms based on the Intel 6-series chipsets code-named Cougar Point. It is noteworthy that while the new 6-series mainstream chipsets support Serial ATA-600 and some other innovations, the USB 3.0 does not seem to be a capability of the core-logic." http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20100209194503_Intel_to_Release_Sandy_Bridge_Processors_New_Infrastructure_in_Q1_2011_Source.html Ser ikke noe du postet som benekter noe slemkatt postet men Mulig jeg har misforstått innlegget hans. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Takk for hjelp, men ser ut til at jeg skal gå for denne pakken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=396675 Pakken er fin den. Kan lønne seg å få på noe bedre kjøling enn boxed både støymessig og ikke minst temperaturmessig. Feks Noctua NH-U12P SE2, Thermalright ULTRA120 Extreme, Prolimatech Megahalems eller lignende. Dersom du har en kjøleløsning fra før, kan det være det går an å skaffe fester som støtter LGA1366. Endret 26. juni 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå