Gå til innhold

Finansiering - Komplett.no

Tmnc

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal kjøpe noen varer på komplett.no via finansiering, men når jeg tar den automatiske kredittsjekken får jeg meldingen "Denne ordren pluss saldo på øvrige lån overstiger innvilget kredittramme." hva vil det si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe datadeler på kreditt tror jeg om mulig er den dårligste bruken av penger jeg kan komme på. Det eneste jeg kan tenke meg som er verre er å kjøpe bil på kreditt.

Datadeler faller fort i pris og hvis du bare kan vente litt så vil du kunne betale kontant og slippe å betale 25% ekstra.

Eksempel på finansiering:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593198

Kontant 3.995,-

12 mnd: 5.230. 30% høyere pris ("Fem års rente på kun ett år")

24 mnd: 6.162. 54% høyere pris ("To for prisen av tre")

36 mnd: 7.114. 78% høyere pris ("Betal oss over 3 år og betal dobbel pris")

La oss si at du har 450kr tilgjengelig i måneden og at prisene faller 20% i året. Hvis du klarer å vente i ca 8 måneder kan du kjøpe TV-en for ca 3400. 4 måneder etterpå vil du da sitte med samme TV og 1700kr i forhold til om du kjøper den på 12 måneders avbetaling nå.

Har du dårlig råd så er det verste du kan gjøre er å kjøpe noe på kreditt og betale opptil det dobbelte av hva du burde gjøre.

Når det kommer til PC-er så hadde jeg spart i 4-5 måneder og gått for en billigere modell.

Hvis motargumentet nå blir at du måtte ha kjøpt på 3 års avbetaling så kan jeg si det med en gang: Dette har du ikke råd til å gjøre.

Jeg har flere kompiser som har kjøpt ting på kreditt og når man først begynner så er det lett å drive på til man ikke klarer å betale kreditt-gjelden og det går til inkasso og til slutt ender du opp med å betale 4-5 ganger det varen egentlig kostet.

Hintet er at vanlig gjeld på f.eks bil har 8% rente. Når de tar 30% rente for å gi deg kreditt så forventer de at 22% av de det blir gitt kreditt til ikke vil klare å håndtere gjelden og at de går med tap. De resterende 78% av de det blir gitt kreditt til betaler for resten og banken sitter fortsatt igjen med 8% rente som er latterlig bra.

Hvis du er en av disse 22% så kan du si adjø til noe som kan minne om god råd de neste 5-10 årene. Jeg har f.eks en kompis som får utbetalt 17-18000kr i måneden nå, men 8000 av disse pengene går rett til betaling av gammel moro, f.eks en laptop, en bil som er vraka, en playstation 1, osv.

Den eneste gangen jeg kan si meg enig i å bruke kreditt er hvis du MÅ ha en ting og du kan betale den ned innen 40 dagers "gratis" kreditt fra f.eks Mastercard. Det krever utrolig god disiplin og en fast inntekt så du vet du vil klare å betale ned innen 40 dager.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jo skjønner, nei grunnen for at jeg ville bruke finansiering er jo klart for at jeg dessverre ikke har cash akkurat nå... så det du sier er at om jeg kjøper en pc f.eks via finansiering til la oss si 10000kr som jeg da betaler ned over 3år, så vil jeg måtte ut med 20000kr? å det påstår du at jeg ikke har råd til, vel du har kanskje rett, men å betale 3-500kr månden har jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar

Hvis du har råd til å 500kr i måneden burde du jo ha klart å spare opp penger til å kjøpe deg PC? Hvis tanken kom som lyn fra klar himmel: "Jeg trenger PC" burde du jo nå begynne å spare opp penger. Du kan få en mid-end PC for 4-5000kr og du må kanskje vente i 8 måneder, men slipper å gå i kreditt-fellen som bare vil gi deg dårlig råd.

Ta eksempelet ditt, du har lyst på en PC til 10.000kr:

• Hvis du tar den på 36 måneders avbetaling så koster det deg ca 78% mer, dvs 17.8000kr, fordelt på 36 måneder blir det 495kr måneden. Etter 3 år har du 0kr og en 3 år gammel PC
  • Hvis du skal kjøpe den samme PC-en cash må du spare penger, men prisen på PC-en går ned samtidig, så etter ca 15 måneder så har du 7425kr* og kjøper PC-en. Du fortsetter å spare penger. Etter 3 år har du nå en tilsvarende PC som ovenfor og 11880kr.

La oss si det har gått 3 år, og du må ha en ny PC fordi den gamle begynner å bli treg. I det ene alternativet må du kjøpe PC-en på kreditt til dobbel pris igjen, mens i det andre alternativet så kan du kjøpe PC-en til normal pris med penger du har spart opp.

Her har jeg ikke engang tatt med worst-case scenarioet som er at du MÅ til tannlegen og betale den 3-4000kr og dermed ikke klarer å legge unna 495kr måneden. Hvis du har kreditt-gjeld vil denne nå gå til inkasso med sykt høye gebyrer og strafferente. Hvis du sparer penger så må du bare vente litt lenger før du får råd til PC.

Med et buffer på 500kr i måneden som det høres ut som du har nå, så er det veldig lite lurt å pådra seg kreditt-gjeld ettersom en liten uforutsett utgift kan få deg dratt ned i inkasso-helvetet. Da koster plutselig ikke PC-en 17800 istedetfor 10000kr, men kanskje 40000kr. Er det virkelig noe du vil risikere istedetfor å spare penger en liten stund?

*Det er en relativt grei antagelse å si at prisen på PC-deler faller med 25% på 15 måneder.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Woot! :)

Hadde faktisk ikke trodd noen ville være så fornuftig bare fordi en fyr begynner å bable om hvor dumt det er å handle på kreditt. Nå kan du ihvertfall se på luksusfellen på TV3 med god samvittighet. :D

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...