Gå til innhold

Western Digital My book 3.0 - skuffende overføringshastighet

Anbefalte innlegg

Fikk "WD My Book® 3.0 1TB" i posten for noen dager siden og jeg gledet meg til uhyre høye overføringshastigheter, men den gang ei.

Harddisken er på 1T og dataføringshastigheten er på 5,0 Gbps (med USB 3.0). Jeg fikk også med meg et "PCIe (Gen 2) USB 3.0 Card". På hjemmesiden til WD reklamerer de med "SuperSpeed USB 3.0 transfers data at 5 gigabit per second. That's up to 10 times faster than USB 2.0", men dette har jeg vanskeligheter med å forstå.

Fulgte da bruksanvisningen og installerte USB 3.0 Host controller driveren først, så skrudde jeg av datamaskinen og satt inn USB 3.0 adapter kortet i en ledig PCIex feste. Da jeg skrudde på datamaskinen og koblet til harddisken fungerte alt. Hovedkortet til datamaskinen er for øvrig en "Asus P5Q PRO"

Problemet er når jeg prøver og overføre filer til harddisken. En 2 timers HD 720p film på rundt 6 GB har en overføringshastighet på 50-70 Mb/s. AVI filer på rundt 700 mb overføres med en fart på rundt 70-80 Mb/s og 4,52 GB med bilder har en hastighet på 30-50 Mb/s?! Testet også ut en USB 2.0 port og her fikk jeg nesten den samme farten. Så som dere ser er det noe med USB 3.0 adapteren som ikke fungerer.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre farten?

Legger også med noen bilder av fart/drivere/PCI- tilkobling osv.

grrr.jpg

mybook30.jpg

speeed.jpg

superspeed.jpg

wat.jpg

DSC00377.jpg

DSC00380.jpg

DSC00381.jpg

DSC00380.jpg

Håper på et godt svar!

DaX

Endret av Daxen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får 60 - 80 MB/s (ikke Mb/s som du skriver). Det er meget bra for USB. Med USB 2 kan du regne med rundt 20 - 30.

Det sitter jo en vanlig harddisk inni der, og den kan ikke overføre data fortere. 5 Gb/s gjelder bare for overføring til cache, dvs små mengder data. Så reklamen blir ganske misvisende.

Lenke til kommentar

Det er kabelen som fulgte med harddisken ja, "1 x SuperSpeed USB - 10-pins Micro-USB type B"

Når filene blir større enn 10 GB detter farten ned til 35 MB/s. det MÅ jo være noe feil her når jeg får samme fart med USB 2.0?!

Endret av Daxen
Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe feil, som Hårek påpeker så sitter det jo 2 flaskehalser i hver ende av kabelen. Diskene klarer ikke lese/skrive fort nok. Hvis jeg kopierer filer internt mellom Sata diskene inni den stasjonære maskinen min så ligger transferrate på mellom 80-106MB/s.

Hadde man hatt 2 SSD disker så ville man nok kunne overført atskillig raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...