trådløs Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg sliter med en D-Link DWL-G710 repeater som brukes til å repeate trådløssignalet fra en ZyXEL P-2602HWT-F3 bredbåndsruter. Veldig ofte, etter litt bruk, er det kun repeaterens nett man når, altså kommer man ikke videre fra dette og til ruterens nett. Om jeg da beveger meg innenfor området hvor dekningen er tilstrekkelig fra begge enheter, er det ingenting som endrer seg. Kobler jeg så ut repeateren, er jeg kort tid etter tilbake på ruterens nett. Repeaterens nett er alltid innen rekkevidde, mens ruterens nett er i grenseland, slik at det "kommer og går". Repeateren er satt opp etter brukerveiledning, dvs. med IP i samme subnett, på samme kanal, med samme SSID og med samme autentisering/kryptering som ruteren. Jeg har prøvd flere kanaler, og passet på å bruke kanaler med få eller ingen andre trådløse nett. Har noen vært borti noe slikt før, eller har noen idéer til hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg sliter med en D-Link DWL-G710 repeater som brukes til å repeate trådløssignalet fra en ZyXEL P-2602HWT-F3 bredbåndsruter. Veldig ofte, etter litt bruk, er det kun repeaterens nett man når, altså kommer man ikke videre fra dette og til ruterens nett. Om jeg da beveger meg innenfor området hvor dekningen er tilstrekkelig fra begge enheter, er det ingenting som endrer seg. Kobler jeg så ut repeateren, er jeg kort tid etter tilbake på ruterens nett. Repeaterens nett er alltid innen rekkevidde, mens ruterens nett er i grenseland, slik at det "kommer og går". Repeateren er satt opp etter brukerveiledning, dvs. med IP i samme subnett, på samme kanal, med samme SSID og med samme autentisering/kryptering som ruteren. Jeg har prøvd flere kanaler, og passet på å bruke kanaler med få eller ingen andre trådløse nett. Har noen vært borti noe slikt før, eller har noen idéer til hva som kan være problemet? Kjører du samme kanal på repeateren og ruteren? I så fall vil jo repeateren rett og slett jamme ruteren din. Repeateren burde kunne motta på en kanal og sende signalet videre på en annen kanal. Da burde problemet løse seg, uten at jeg har noe videre kunnskap om utstyret ditt. Sjekk dette du. Lenke til kommentar
trådløs Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Fant ut av problemet - repeateren taklet ganske enkelt ikke WPA-PSK. Har nå gått over til WPA2-PSK, og alt fungerer som en drøm. Kjører du samme kanal på repeateren og ruteren? I så fall vil jo repeateren rett og slett jamme ruteren din. Repeateren burde kunne motta på en kanal og sende signalet videre på en annen kanal. Da burde problemet løse seg, uten at jeg har noe videre kunnskap om utstyret ditt. Sjekk dette du. Denne repeateren må i alle fall ha samme kanal som ruteren for at ting skal fungere. Mulig en litt mer avansert repeater ville kunne operere på en annen kanal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå