Gorn Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Etter å ha vært uten stasjonær PC i lang tid, og bare klart meg med en MacBook Pro, har jeg endelig bestemt meg for å bygge meg en ny kasse. I begynnelsen tenkte jeg å gjøre det enkelt og fylle en P182 med noe billig snacks og si meg fornøyd med det, men en dag så jeg en masse vannkjøling-videoer på YouTube. Så nå skal jeg vannkjøle en Corsair Obsidian 800D Delene som er bestilt er som følger: (før bestilling hadde jeg ingenting unntatt laptopen) PC-Komponenter (Tar ikke med småting som mus/tastatur etc) Corsair Obsidian 800D Corsair HX 1000W Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Intel Core I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 2x EVGA GeForce GTX 480 HC FTW 2x Samsung Spinpoint F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB Crucial SSD M225 series 2,5" 128GB SATA2 Corsair Dominator DDR3 1600MHz 12GB Kit (6x2gb) CL8 D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Vannkjølingskomponenter (Nesten alt er kjøpt fra FrozenCPU i USA) Koolance CPU-360 Liquid Cooling Extreme CPU Block - Rev. 1.1 Black Ice GT Stealth 360 Radiator - Black 3x SilverStone FN121 120mm 9-Blade Case Fan Black Ice GT Stealth 140 Radiator - Black Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK-2 140mm Fan 2x Swiftech MCP655 12v Water Pump XSPC 5.25" Bay Reservoir Feser Compression Fitting - G 1/4" Thread 1/2" ID x 3/4" OD I tillegg bestilte jeg Feser Hosing med 1/2" ID 3/4" OD, blå UV, og Blå UV væske. Skjerm Dell U2711 27" Widescreen Monitor Plan Det jeg ser for meg er et single-loop system med to radiatorer (360 + 140) og to pumper. Jeg ønsker å styre flowen fra reservoaret og ned i kabinettet til pumpa, og opp "feilveien" gjennom skjermkortene og CPU. 140 radiatoren skal i bunnen av kabinettet, og 360 radiatoren skal i toppen. Det jeg er usikker på er: 1) Siden det er første gangen jeg bygger vannkjølt er jeg usikker på om jeg har de tilkoblinger/fittings jeg trenger, og så er jeg spent på hvordan jeg får lekkasjetestet systemet. 2) Får jeg noe benefit av den nedre radiatoren? 3) Får jeg nok gjennomstrømming? 4) Takler PSU'en alt dette? Kommenter her! - Gorn Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 I gang! Da var de fleste av komponentene ankommet! Med sørgelig unntak av skjermkortene, som tollvesenet koser seg med, og noe småtjafs som viftekontroller, win7 og kjølevæske. Bilder av sakene før unboxing: PSU, HK, RAM, CPU, lydkort og nettverkskort satt inn: Noe av vannkjølings-utstyret: Vanntanken, en av pumpene og begge radiatorene satt inn: Litt skuffa over plasseringa av den nedre radiatoren, jeg er nok litt feig som ikke kutter i kabinettet og lager skikkelig plass ved siden av PSU. Vet at mange har tatt ut den nedre HD-bayen, men jeg vil helst unngå det. Hvis det funker lar jeg det være, hvis ikke... Vel da må vi finne på noe I tillegg kan du se at den ene quick-release saken til 5.25" bayene ikke tålte noenting som helst. Fikk ikke en gang låse reservoaret på plass før den knakk. Dell TV Fant også ut at Dell-skjermen hadde HDMI-in, så jeg kobla den like godt til dekoderen i huset, siden jeg for tida er uten vanlig TV. Funker fett det, og med Logitech 2.1 høyttalerne blir det helt grei lyd også Neste nå er å montere siste pumpa, og CPU blokka. Skal begynne med tubing også så snart det er gjort, samt litt wire-management selv om jeg hater det - Gorn Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Vannblokk, og halve loopen montert Fått satt inn vannblokka til CPU, og noe av tubinga. En del mer massiv og uhåndterlig enn jeg forventa, men ser iallfall bra ut synes jeg. Tubing er blå Feser UV, 1/2" ID, 3/4" OD. Venter nå på skjermkortene som tok en del lengre tid enn venta. Blir nok ikke gjort mer før den tid. Bilder: Vannblokk og tubing til toppradiator. Baksiden av reservoar, pumpa og tubing. Har ikke tube fra toppradiator enda, fordi jeg enda er usikker på om jeg trenger pumpe nr 2. Innspill? Forside av kabinett uten front-dekselet. DVD-spiller, reservoar og viftekontroller. Alt unntatt toppradiatoren. Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 GTX 480 HC FTW Montert Da var endelig skjermkortene kommet og satt inn. Dessverre var det ikke SLI connector (for vannet) med i eska som jeg trodde, men det er allerede bestilt og på vei fra WatercoolingUK i england. Veldig greit at kortene er single-slot, noe som gjør dem mye mer letthåndterlig, og tar mye mindre plass. Når jeg så emballasjen ble jeg litt overraska, siden disse tydelig var av den første batchen som ikke hadde vanlig nVidia emballasje. De kom helt enkelt i en vanlig pappeske med noe skumplast og en bobleplastpose til tilbehøret. Fillport/Drain valve Jeg har bestilt Danger Den fillport, drain valve og noen T-stykker for å lage enkle måter å fylle/drenere loopen. Fillporten er ganske kul i det at man bare kutter et 1" hull i toppen av kabinettet, setter inn fillporten og kobler til en T-line fra loopen. Fillporten vil bli plassert i tuben fra toppradiatoren til reservoaret, og drain valve vil bli plassert mellom reservoar og pumpa. Drain valve vil være en enkel T-line med en ball-valve kobla til. Så kan man koble til et rør med en kompression fitting direkte til den, og bare åpne ventilen. Mer om dette når tingene kommer. Kald katode Jeg har også bestilt en blacklight som skal monteres oppe i toppen av kabinettet ved radiatoren. Jeg håper at denne skal gjøre at tubingen lyser opp litt. Dette kommer ca samtidig som fillport etc. Bilder av GPU Kom gjerne med innspill/tips til oppsettet! - Gorn Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Etter at maskinen ble så godt som ferdigbygd ca 30.juli, fant jeg ut at jeg hadde for lite flow, og for høye temperaturer. Jeg bestemte meg for å ta en liten pause og se etter noe nytt utstyr. Nå, etter en måned har jeg fått enda en 360 radiator (den gamle 140 radiatoren er til salgs , en dual d5 pump top for å kjøre to mcp655 i serie, og noen nye vifter. Skal jobbe med det i dag og i morgen, og så kommer det vel noen bilder etterhvert. Gorn Lenke til kommentar
Gorn Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 99% Ferdig Da er alt satt sammen, endelig! Dual D5 Pump Top Som dere ser har jeg flytta pumpene helt ned i bunnen av kabinettet, noe jeg er veldig fornøyd med. Den pump-top'en var veldig enkel å montere, bare noen skruer og en O-ring til hver av pumpene. Måtte skru av det ytre dekselet til pumpene først da. Hele toppen med pumpene tar ikke stort mer plass enn en av pumpene med ytre deksel og mount. Back-mounted 360 radiator Denne ser litt sær ut, men funker som bare det! En Koolance external mount rack som holder radiatoren fast, og du kan variere hvor langt ut du vil ha den, jeg har den nå på maks lengde. Ny tubing Denne var ganske vrien å bruke. Den har 19mm OD/13mm ID, samme som den gamle tubinga, men er mye mye stivere. Men jeg synes den så ganske bra ut, er litt lysere og mer matt. Drain valve og litt gjenbruk av tube Her er drain valven, nå helt i bunnen av kassa, så det blir nok en del lettere å tappe systemet enn det var sist Måtte bruke litt av den gamle tubingen her nede, fordi den er mer fleksibel. Oversikt Det er noen forandringer jeg ønsker å gjøre, spesielt vil jeg skaffe noen elbow-fittings for å erstatte de fæle plastikk 90 graderne jeg har under GPUene og i pump-topen. Utover det vet jeg ikke helt, kanskje enda en katode? Temp CPU (stock clock, skal overklokke straks): Idle: ca 35, har ikke fulgt så nøye med på idle. Load: 51 GPU: Idle: 37/40 Load: 55/60 Prøvde Mafia II i går, med 2560x1440 (native på skjermen), alt på high, anisotropic filtering hadde den ingen problemer. Vel, det var det. Det tok litt tid, men kom i mål tilslutt, nå skal jeg spille Mafia II Gorn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå