schtrongl Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg er forsåvidt ikke imponert over at man våkner til vekkerklokker. Derimot var jeg litt imponert da jeg drømte om denne naboen som kom illsint imot meg som en svær galning, for så å høre samme dag at dette faktisk hadde skjedd denne dagen med henne. Dette var en nabo som jeg tidligere bare hadde sett noen dager og en gang vert med i tempel med. Jeg hadde knapt snakket med han tidligere, og som sagt var dette mange måneder etterpå. Det er høyst skjelden jeg drømmer om personer jeg har lite eller ingen forhold til. Mer detaljer finner du i den aktuelle posten. Forruten om dette var altså drømmen om tallet 64 også en av de man legger merke til ettersom det var første gang ever jeg kunne huske å ha drømt om et tall - både før og etter. Det var også det faktum at jeg sa dette til kjerringen etter at jeg hadde stått opp og før det ble trukket noe lotto, som ikke er før rundt i 5-tiden. Griet nok, jeg tok det ikke seriøst nok til å kjøpe meg en kupong og legge mye penger i det, men det var interessant å få vite den dagen at det faktisk var dette tallet som vant. Når det gjelder dette med miksing, så får du bare lese posten en gang til og ta utgangspunkt i den aktuelle drømmen om de flaskene jeg skulle smake på, men som jeg ikke ville smake på. Idet jeg kaster fra meg den først, sier altså damen min til en av ungene "det smaker godt!" på Thai. I virkeligheten altså. Og det er dette fenomenet jeg syntes var et godt eksempel fordi det ikke var noen som tilsa, vil jeg tippe, at min underbevisthet på noen naturlig måte skulle gjette seg til at hun kom til å si noe så passende i forhold til det jeg drømte. Selvsagt er det rom for andre naturlige forklaringer, men som sagt tror jeg ikke den du legger frem er dekkende for dette, i alle fall ikke etter mitt syn. Man må gjerne slå seg til ro med den forklaringen men man kan også prøve å flytte horisonten sin litt og se på andre forkalringer. Noe jeg mener du ser fult ut i stand til å kunne, i motsetning til mange andre. Jeg har aldri tilegnet dette overtro, selv om det ligger under en tråd om spådommer. Det kan være mange andre naturlige årsaker, men som ikke er fult ut forklart enda. Jeg har heller ingen problemer med å leve i en verden der det enda er ting som ikke har blitt forklart, i motsetning til disse som har en fetisj i å tro at alt er mulig å forklare med den kunnskap vi besitter om emnet i dag. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 På samme måte som folk legger merke til deja-vu og andre fenomener. Deja-vu er godt forklart med naturlige og vitenskapelige forklaringer, det er ikke noe behov for å trekke inn overnatulige forklaringer i den forbindelse heller. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) På samme måte som folk legger merke til deja-vu og andre fenomener. Deja-vu er godt forklart med naturlige og vitenskapelige forklaringer, det er ikke noe behov for å trekke inn overnatulige forklaringer i den forbindelse heller. Helt korrekt denne gangen NikkaYoichi, men derimot er din evne til å dra ting ut av kontekst og tilegne dette noe som ingen har sagt, fortsatt sløret inn i noe som knapt kan dekkes av naturlige eller vitenskapelige forklaringer... Og forresten hva ble det til med denne testen? Gadd du å ta den? Tror det er en annen tråd gående på en annen del av forumet som omhandler spådommer. Mulig jeg sendte den til deg der... Anyway her er den igjen. JungQuiz Endret 6. juli 2010 av schtrongl Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg tok testen, og postet resultatet, men du har kanskje ikke tatt deg bryet med å følge med? Det er jo typisk horoskopliknende beskrivelser i beskrivelsene fra den testen - totalt uinteressant egentlig. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tok meg tid til å prøve ut testen. Det later til at din evne til å "tenke" går på bekostning av evnen til å "bedømme". Dette er da helt klart en selvmotsigelse..? Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg tok testen, og postet resultatet, men du har kanskje ikke tatt deg bryet med å følge med? Det er jo typisk horoskopliknende beskrivelser i beskrivelsene fra den testen - totalt uinteressant egentlig. Det vil jeg ikke påstå, i alle fall ikke hvis du hadde tatt deg bryet med å lese de 15 andre personlighetstypene. ellers tror jeg du passer veldig bra som en ENTJ. Det er mye der som virker svært treffende for deg, og det jeg egentlig ville var egentlig å få bekreftet at du nettopp var denne typen. Dermed er det ingen problemer med å forstå hvorfor du er som du er og at du ikke helt ser disse tingene som gjerne andre ser rundt seg. Det reflekterer også dine resolutte syn på ting som, og dette med å være "larger than life"-instillingen du ofte viser. Dette har ingenting med horoskoper å gjøre. Selv er jeg INTJ - eller en såkalt Mastermind, altså en god del forskjellig fra deg. Jeg vil si mye er svært beskrivende for min del, og mye av dette deler jeg ikke med noen av de andre typene. Han som skrev like etter deg i posten som quotet en god del, var det samme som meg, selv om det finnes mye bedre beskrivelser av INTJ enn den. Anyway, jeg fikk i alle fall svaret som jeg lurte på. Interessant. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Selv er jeg INTJ - eller en såkalt Mastermind, altså en god del forskjellig fra deg. Jeg vil si mye er svært beskrivende for min del, og mye av dette deler jeg ikke med noen av de andre typene. Han som skrev like etter deg i posten som quotet en god del, var det samme som meg, selv om det finnes mye bedre beskrivelser av INTJ enn den. Anyway, jeg fikk i alle fall svaret som jeg lurte på. Interessant. Narsissist. Interessant. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg ble INTP, men jeg har liten tiltro til at en slik generell test vil kunne kartlegge meg eller størsteparten av befolkningen. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Bare et kort svar på spørsmålet til TS: Nei, det er bare tull. Man kan med litt kunnskap og kløkt forutse visse hendelser, men det er i så fall ikke basert på noen form for direkte viten om framtiden. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Artig signatur Firebird Tillater meg å tilføye fra Pratchett siden det passet så fint inn i tråden:: "The truth may be out there, but lies are inside your head" Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hva mener dere om blekkspruten Paul da? Han har gjettet riktig utfall av alle Tysklands kamper i dette VM, uten å kunne ha noen formening om hva som er mest sannsynlig.. Mener dere som tror på spådomskunsten at dette er tull eller er blekkspruten innehaver av unaturlige krefter? Sannsynlighetsregning er ikke min store greie, men er ganske unaturlig å gjette utfallet av kron og mynt 5 ganger på rad, dersom man bare får en sjanse. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 1/32 er ikke så ufattelig lite. Ikke statistisk sett, med tanke på hvor mange som gjør slike gjetninger hver dag. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hva mener dere om blekkspruten Paul da? Han har gjettet riktig utfall av alle Tysklands kamper i dette VM, uten å kunne ha noen formening om hva som er mest sannsynlig.. Mener dere som tror på spådomskunsten at dette er tull eller er blekkspruten innehaver av unaturlige krefter? Sannsynlighetsregning er ikke min store greie, men er ganske unaturlig å gjette utfallet av kron og mynt 5 ganger på rad, dersom man bare får en sjanse. Jeg er mye mindre imponert over snåsa kæll'en i så måte ja, for endelig kom det for en dag at han også bare gjetter når han spådde at tyskland ville vinne VM... Så dette med stådoms kunst tror jeg fælt lite på. Det fordrer nemlig at alt er forhånds bestemt på forhånd og ikke tilfeldig og så langt er det ingenting som tyder på at vi er her fordi noe er forutbestemt.... Jeg mener, hva var så vitsen med at min far puttet 6 milloner sedceller inn i min mor da jeg vant mitt første svømme mesterskap og svømte for livet? Hadde det vært bestemt kunne det jo vært bare en, toppen tre, sedceller da jo... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Poenget mitt, som jeg prøver å få frem er at dersom man tror på spådom bør man ihvertfall tro denne blekkspruten er synsk, da den ikke har forutsetninger til å gjøre kvalifiserte gjetninger. De "synske" i dagens samfunn bruker mange virkemidler får å spå, være seg innsikt(fotballags styrker og svakheter) , cold reading eller manipulasjon. Blekkspruten klarer seg uten noe av dette, og er i så måte mye flinkere. Leste forresten at han hadde 80% rett under EM også(forumet på dagbladet sine sider som kilde), noe som ihvertfall burde imponere de som tror på spådom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå