Arinomi Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Denne tråden omhandler jo bare folk som kaller seg spåmenn/kvinner, og dekker ikke de andre formene for spådom som finnes. Jeg har ikke tro på at noen kan "spå" meg bare ved å se på meg, da det er overraskende lett å lese folk bare man kan det. Jeg har derimot en viss tro på spådom gjennom kort og horoskop. Både tarotkort og vanlige spillekort kan brukes til dette, og det kan være overraskende nøyaktig. Jeg anbefaler å prøve å sette seg litt inn i kortlesing (kalles Cartomancy, om du vil google det), og prøve å legge kort på seg selv. Gjerne vær to om det, og prøv å legge kort på deg selv og dermed få den andre til å legge kort på deg. De få gangene jeg har prøvd det har ganske mye av det stemt. Det kan være tilfeldig, så jeg ville satt pris på det om noen prøvde det, eventuelt har prøvd det før og kan fortelle om sine opplevelser i denne tråden Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Kortenes posisjon er bestemt av kortstokkerens håndbevegelser. Det som fortelles gjennom kortene er tolkbare spådommer som er allmenngyldige -- samme spådommen vil få flere mennesker til å kjenne seg i igjen... mens bare den som blir spådd vil huske den om den oppfylles, og andre vil bare huske spådommer som faktisk oppfylles som de blir påminnet om. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Spåmenn/spåkort = same shit, different wrapping. Det er utrolig hvor mye menesker kan kjenne seg igjen i utsagn som ikke virker generelle, men allikevel er det. Se videoen i min første post for mer info. Jeg vet at det finnes utrolig mye info om forskjellige overnaturlige fenomen (om det er generelle mirakler eller cartomancy) på nettet. Det jeg savner å se er dobbelblinde forsøk som kan dokumentere alle disse påstandene.. Har noen NOEN GANG sett en avisoverskrift av typen: Tarotkort spådde eksakt tid og sted for terrorhandling! eller: Psychic medium wins lottery! Nei? Tenkte meg deg... Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Selv er jeg tilhenger av krystallkuler. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Selvsagt kan det ha veldig generelle betydninger. Men da jeg sa "stemme", mente jeg at jeg og min partner la kort på meg etter tur. Kortene var tilnærmet identiske, bare at mine handlet mer om penger, og hennes kort handlet om rikdom generelt. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Arinomi, som jeg nevnte, uten et dobbelblindt forsøk som kan vise en statistisk forskjell så er dine påstander ubegrunnede. Det er meg forresten revnende likegyldig om du bruker tarotkort, krystallkuler eller om du lyter til vinden, det lukter BS lang vei uansett.. Lenke til kommentar
DeathRaz0r Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Spådom er vel bare en imponerende kunst ... Hadde det virkelig vært overnaturlig så hadde det blitt brukt til alt annet ... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg spådde en gang at en veninne av meg hadde kreft. Selvsagt, hun spurte meg alltid om hva alle disse symptomene hun hele tiden hadde kunne komme av, og mye minner svært om hva jeg har hørt fra studier tidligere. Det gjør det ikke til mindre gjetning, bare mer narritativ. Det finnes også allslags kreftformer. Jeg var overbevisende, det var alt jeg var. Å kun si noe om hva jeg tror det er, og ikke hvorfor, var nok til å få henne gjennom hele prosedyren og til slutt få bekreftet at hun hadde kreft. Tilfeldigheten gjorde meg interessert, men det virkelige interessante var hennes videre reaksjon. Hun trodde på meg; eller hadde tro på meg, ukritisk. Hvorfor det? Du vil i livet ofte som ingenting møte personer som trenger kontroll i livet. Har de ikke kontrollen selv, er de kanskje villig til å gi deg kontrollen. De fleste er slik av natur - jeg har enda å møte den som ikke er slik. Den som spår har lett for å utnytte en slik tilbøyelighet, dersom de ikke forklarer hvorfor de "spår". Endret 29. juni 2010 av cuadro Lenke til kommentar
01xx02 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Jeg er blitt spådd på av ei dame som jeg kjenner. Hun fortalte meg ting og ga meg råd på de tingene som bekymret meg (som ingen andre, bortsett fra meg visste om), og det viste seg å være sant i ettertid. Og ting som jeg egentlig lurte på, men ikke sa/spurte noen, fortalte hun meg. Tankeleser? Hun fortalte også noe om fremtiden min. Men det skal jeg ikke fortelle nå. Edit: Det skal sies at jeg sa ingenting til henne på forhånd. Hun gravde opp tingene som jeg hadde i tankene. Endret 1. juli 2010 av 01xx02 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg er i det minste langt mer tilbøyelig til å tro at det til en viss grad er mulig å lese en annens tanker enn at det går an å se inn i fremtiden. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg er i det minste langt mer tilbøyelig til å tro at det til en viss grad er mulig å lese en annens tanker enn at det går an å se inn i fremtiden. Og for å trekke tankerekken din enda lengre: Prob. lese fremtiden < Prob. Tankelesning < Prob. Cold reading Både det å lese fremtiden og det å lese tanker kan vi egentlig utelukke som tilnærmet lik umulig, og dermed, som Sherlock Holmes så elegant sa det: "when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth" Elementært, ikke sant :-) ? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Det kommer selvfølgelig litt ann på hva men legger i å "lese tanker". Man har helt klart medisinsk sett seg mulig til å "lese tanker". I dette legger jeg da å vite hvilken type tanker et individ har, ved hjelp av riktige måleinstrumenter. Dette er en ren avlesning. Videre kan en utføre gode gjetninger basert på ulike psykologiske teknikker, som f.eks. cold reading - eller kroppslesning - og finne ut akkurat hva som står i tankene på et individ. For meg er dette en måte å "lese tanker", men det er på ingen måte likt det vi finner i filmer, som "What Women Wants". Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Demonstrasjoner av tankelesning er, som jeg har merket, ofte i situasjoner hvor mennesker generelt tenker ganske likt. F.eks, hvis noen spør deg om å nevne en tilfeldig farge, så sier majoriteten 'rød'; og spør du om et tilfeldig verktøy, er 'hammer' et usedvanlig populært alternativ. Så hvis jeg sier; "tenk på et verktøy", og så spør: "du tenker på en hammer" så har jeg 'lest' tankene dine. Det handler i mange tilfeller å være bevisst på, selvsagt ofte mer intrikate, situasjoner hvor vi tenker ganske likt. Hvorfor vi tenker likt er irrelevant for å dra nytte av det. Jeg mistenker at 'tankelesere' umerkelig (for deg) sporer deg inn i baner hvori de er ganske sikre på hva majoriteten vil tenke. Endret 2. juli 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hvis du sier "tenk på et tall mellom en og ti" sier de fleste stort sett "sju", særlig hvis du gjør noe med hendene som leder dem på rett vei. Vi er ganske enkle. Det jeg mener med at tankelesning er mer sannsynlig enn ekte innsyn i fremtiden, er at andre menneskers tanker i det minste finnes. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Tror dere på spådom? Nei. Det er veldig mye snakk rundt dette, men svaret på om spådom virkelig er sant eller ikke sant er uklart. Nei, det er ikke det minste uklart - det er relativt godt stadfestet at det er ren svindel. Jeg er selv veldig forvirret på om spådom er sant eller ikke, hva mener dere? Spåkoner bedriver ren svindel. De benytter seg bl.a, men ikke utelukkende, av en teknikk vi kaller "Cold Reading". Mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4 http://www.youtube.com/watch?v=G18NfN76bAs&feature=related 1 Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Og der var impirska-meg-dø også NikkaYoichi med hans totalt utlærte visdom på plass også... Jippi.. Da er det vel egentlig bare å ligge diskusjonen død eller begynne å leite frem impiriske kilder på at spådommer finnes. Fordi mangelen på dette er et bevis på at all form for spådom er umulig. Ellers, for første gang i mitt liv, drømte jeg om et tall her om dagen. Kjerringen og jeg bor nemlig i Thailand og de er spesielt åpen for alt som går på hekseri, trolldom, spådommer, drømmetolking, karma, reinkarnasjon, spøkelser og annet som i vesten for lengst er "motbevist"/avvist av slike som han ovenfor. Jeg var nemlig litt lei av å høre på dette om at hun tilstadighet hadde drømt seg frem til de tallen hun vant lotteri med. Ungen hennes som bare er fire og blir ofte spurt om tall og det kommer kontant et tall (mellom 0 og 100) fra hun som ellers ikke har lært så mye om dette. Kjerringen kjøper så dette nummeret og veldig ofte vinner hun også. Sier ikke at det er noe mystisk her. Og jeg stilte meg svært kritisk til dette med å drømme tall, for jeg sa titt og ofte at jeg aldri kunne huske å ha drømt om tall generelt. Derimot våknet jeg av en drøm runt 4-tiden om natten og selv om innholdet i drømmen raskt fordampet, husket jeg svært godt tellet 64. Dette var midt under byggeperioden så påfølgende dag hadde vi mye å gjøre. Mens vi satt på motorsykkelen til byen for å gjøre noen bestillinger av materialer, sa jeg til henne at i dag hadde jeg for første gang drømt om et tall og at det var 64. Hun tok det ikke så høytidelig som jeg hadde håpet, og det endte ikke med at vi kjøpte lotto den dagen. Derimot seinere på kvelden kom hun springene, etter å ha snakket med en av sine nevøer, som nettop hadde vunnet en god slant, den dagen med tallet 64. Hun ringte til hun som selger lotto her, og hun bekreftet at hovedvinnertallet på dette ulovlige "eagle"-lotteriet var 64. Rent tilfeldig kanskje, men også litt spesielt. Har verken før eller siden drømt om tall, men neste gang jeg gjør det skal jeg selvsagt kjøpe for en god sum ;-) En annen gang mens jeg var i Norge drømte jeg om naboen hennes som er gift med hennes søster, som jeg bare til da hadde sett noen par ganger og som virket snill og rolig som et lam. Jeg husker ikke helt hva som ledet opp til dette i drømmen, men husker at jeg så han som en stor, rasende person, som kom gående kjapt mot meg. Seinere på dagen ringte jeg henne og jeg fortalte henne om drømmen jeg hadde. Hun ble svært så ovverrasket for på morningen her nede hadde han klikket agurk mot henne og faren hennes fordi de hadde saget ned et tre som så hadde falt mot huset hans. Selv om det ikke var noen skade hadde det svartnet helt for han og han hadde løpt mot der og skreket. Han hadde også truet de med politi og at han rettslig kunne kreve så mye han ville for dette i form av penger. Det hadde blitt ganske så redd han, og kanskje med rette, for han hadde faktisk skutt søsteren hennes med en rifle to ganger for en god del år tilbake. Hverken før eller siden har han vert en del av noen drømmer i mitt hode. Og nei, jeg kan ikke bevise noe av dette, ei heller utelukker jeg tilfeldigheter og nei, jeg tror ikke jeg på noen måte har noen spesielle evner eller at jeg kan se inn i fremtiden. Det vil derimot ikke si at jeg har en god forklaring på dette annet enn at hjernen kanskje fungerer på måter som vi enda ikke helt har forstått enda, og at verden også fungerer på måter vi enda ikke har forstått. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 schtrongl, Det er desverre ikke mulig å avkrefte eller bekrefte slike historier som du refererer til.. Ikke at jeg ikke tror på det du forteller, men du bør være litt klar over visse mekanismer i menneskehjernen som får mennesker til å se mønstre i hendelser som muligens ikke har noen mønstre. Jeg husker å ha sett et veldig fint foredrag på youtube som beskriver dette, men klarer desverre ikke finne det igjen Kanskje noen her inne som kan bistå..? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 I og med at alle begivenheter er konsekvenser av tidligere begivenheter er det selvfølgelig mulig å forutsi fremtidige begivenheter. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 I og med at alle begivenheter er konsekvenser av tidligere begivenheter er det selvfølgelig mulig å forutsi fremtidige begivenheter. Dersom det er to utfall av en handling er det ikke mulig . Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 schtrongl, Det er desverre ikke mulig å avkrefte eller bekrefte slike historier som du refererer til.. Ikke at jeg ikke tror på det du forteller, men du bør være litt klar over visse mekanismer i menneskehjernen som får mennesker til å se mønstre i hendelser som muligens ikke har noen mønstre. Jeg husker å ha sett et veldig fint foredrag på youtube som beskriver dette, men klarer desverre ikke finne det igjen Kanskje noen her inne som kan bistå..? Jeg er kjent med dette mentale fenomenet. Jeg er nok en person som klarer å se mønster de fleste steder. Det er en del av min personlighet som jeg ikke kan gjøre noe med. Noen ganger er de riktige, andre ganger er de sterke antagelser, andre ganger svakere og noen ganger helt feil. Noen ganger ligger de å hviler til nye hendelser fullfører eller bekrefter de, og de blir aldri avvist før jeg vet noe sikkert. Ut i fra de to eksemplene jo kom med, og uten at jeg vet helt hvordan man regner ut slikt, med alle faktorer som spiller inn, vil jeg likevel tro at det er høyst dårlige odds for slike sammentreff. At dette, på tross av å være svært statistisk usannsynlige sammentreff, skjer i samme tilstand i mitt hode gang på gang, kan en jo lure på om det bare er tilfeldigheter som spiller inn hver eneste gang noe lignende skjer. Som sagt har de et svært åpent forhold til dette her nede, og det er mye lettere å snakke om dette med de. Det er også mye lettere å komme i forkjøpet i forhold til det man har drømt. Altså fortelle om drømmene sine eller hvordan man tolker de, uten å bli sett på som gal. Noe jeg knapt tør i Norge utenom på disse forum, i alle fall ikke til arbeidskollegaer og denslags bekjente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå