Gå til innhold

Har konstant roaming-symbol

Anbefalte innlegg

Nå har jeg abonnement hos Tele2. De benytter Netcoms nett, og dette innebærer at jeg hele tiden har et roaming-symbol på tlf, og jeg synes dekningen bare er så som så. Jeg vurderer av forskjellige årsaker å gå over til Ludo. De bruker Telenors nett. Får jeg dette symbolet konstant da? Ikke vet jeg helt hva roaming er heller, noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er fordi Tele2s simkort er svenske. Om du reiser til Sverige, vil du se at roamingikonet forsvinner.

Dette skaper trøbbel for mange mobiler som har roamingsperre på f.eks datatrafikk.

Roaming betyr at du benytter en annen operatør enn din egen. Dette gjelder bare når du er i utlandet. F.eks har NetCom roamingavtale med Telia i Sverige, som gjør at du kan bruke Telia på NetCom-abbonement.

Ludo sine simkort er norske, så her vil du ikke se noen roamingikon med mindre du er i utlandet.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

One Call er norske, likevel roamar dei på Telenor. Roaming har ingenting med om ein er i utlandet å gjere.

Det har du helt rett i, jeg burde ha skrevet det.

TS sitt problem var roamingikonet, så jeg valgte å skrive det på den måten. OneCall har ikke det problemet som Tele2 har.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje så godt greie på dette, men det er vel slik at ein operatør utan nett kan gje dekning på to måtar, enten ved å vere ein virtuell operatør i eit nett, eller ved at ein må roame på eit nett. I det fyrste tilfellet vil telefonen fungere som om den var i operatøren sitt eige nett. I det siste tilfellet vil telefonen oppføre seg som om den var i utlandet, evt. med roamingsymbol osv.

Skilnaden ligg vel kanskje i at virtuelle operatørar rett og slett manglar eige nett, medan roaming berre betyr at ein er utanfor dekning av heimenettet (som igjen kan vere reelt eller virtuelt), slik at ein må bruke nokon andre sitt nett.

One Call var tidlegare ein virtuell operatør i Netcom sitt nett. Så vart dei kjøpt opp av Network Norway, og ein fekk nye sim-kort for Mobile Norway-nettet, som NwN faktisk eig saman med Tele2. Dette nettet dekkar berre dei største byane, slik at ein måtte roame på Netcom i resten av landet. Dvs. at eg i praksis var på same nettet som før, men med den skilnaden at mobilen no viste at den roama. Sidan har NwN endra roamingpartnar til Telenor, slik at eg no roamar på Telenor sitt nett med One Call abonnementet mitt.

Tele2 har vel som nemnt eige nett i Sverige, men skal her i Norge med tida også skifte til Mobile Norway. Om dei då skal roame på MN, eller dele ut nye sim-kort for MN, eller korleis dette vil fungere, ja sei det?

Ludo er vel virtuell operatør i Telenor-nettet?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Torbjornen er helt på jordet. Roamingsymbolet kommer ikke opp med OneCall, enten du er på NwNs eller Telenors nett. Tilsvarende kan du skru av dataroaming og fortsatt ha datatilgang i Norge (men ikke i utlandet) med OneCall, mens du med et Tele2-simkort vil miste datatilgangen i Norge.

Det at en operatør leier nett av en annen er ikke det samme som roaming. Roaming er at du er i et annet nett enn det som er definert som hjemmenett i SIM-kortet - for eksempel i utlandet. For OneCall er både Telenor og NwN definert som hjemmenett. Tele2 sine kort har derimot Tele2s nett i Sverige definert som hjemmenett, derfor får man roamingsymbol ved bruk i Norge.

Når en operatør ikke har eget nett kan de være enten virtuell operatør eller videreselger. En virtuell operatør har noe eget utstyr (switcher, SMS-sentral, eget nettverk på landjorden) og leier bare selve radiokommunikasjonsdelen av en annen operatør. En videreselger har ingen egen infrastruktur og kjøper alle tjenester av netteieren. Eksempelet ditt Ludo er en videreselger i Telenors nett, dvs. at Ludos SIM-kort teknisk sett er identiske med Telenor-SIM-kort, og når du ringer med en Ludo-mobil går samtalen via Telenors nett, Telenors switcher osv. akkurat som om du hadde Telenor.

De eneste virtuelle operatørene i Norge er såvidt jeg vet Tele2 og Ventelo. OneCall er faktisk bare en videreselger for Network Norway.

Lenke til kommentar

Eksempelet ditt Ludo er en videreselger i Telenors nett, dvs. at Ludos SIM-kort teknisk sett er identiske med Telenor-SIM-kort, og når du ringer med en Ludo-mobil går samtalen via Telenors nett, Telenors switcher osv. akkurat som om du hadde Telenor.

Ludo mobil er Service provider i Ventelos nett, som igjen er MVNO hos Telenor Mobil AS. Trafikk fra Ludo går dermed gjennom Ventelos utstyr, deretterr til Telenor. Når det gjelder Tele2, er de MVNO hos Netcom, men har også en roaming-avtale for senere bruk om/når de går over til Mobile Norway. Network Norway eier halparten av Mobile Norway, som er deres infrastrukturselskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ludo mobil er Service provider i Ventelos nett, som igjen er MVNO hos Telenor Mobil AS. Trafikk fra Ludo går dermed gjennom Ventelos utstyr, deretterr til Telenor. Når det gjelder Tele2, er de MVNO hos Netcom, men har også en roaming-avtale for senere bruk om/når de går over til Mobile Norway. Network Norway eier halparten av Mobile Norway, som er deres infrastrukturselskap.

Trafikk TIL går vel først gjennom Telenors utstyr og deretter til Ventelo, men trafikk FRA behøver vel strengt tatt ikke gå gjennom Telenor (selvsagt avhengig av hvem Ventelo har samtrafikkavtale med)?

Lenke til kommentar
Roamingsymbolet kommer ikke opp med OneCall, enten du er på NwNs eller Telenors nett. Tilsvarende kan du skru av dataroaming og fortsatt ha datatilgang i Norge (men ikke i utlandet) med OneCall

Dette er feil. På mitt Onecall simkort ser jeg roamingsymbolet når jeg bruker Telenor sitt nett. Dersom jeg velger Network Norway forsvinner symbolet. Altså må man også deaktivere eventuelle roamingsperrer på telefonen dersom man bruker Telenornettet med Onecall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...