Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av EVGA 680i & Q6600

Anbefalte innlegg

Hei, vet denne hardwaren begyner og bli temmelig utdatert, men jeg ser etter et setup til og kjøre på rundt 3-3.2ghz. Noen som har kjenskap til hovedkortet mitt og denne cpu'en? Fikk et setup her for lenge siden, men det har jeg klart og miste eller slette fra min kjøre notepad, så om noen kunne ha kommet med en grei veiledning så hadde det vært supert:)

Mvh lunnr

Q6600 G0/B stepping EVGA 680i SLI Rev "A2"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikkje forvente svar på forum umiddelbart ang slike spørsmål, det er alt får mangen som spørre akkuratt det samme, se deg rundt, mangen poster som hjelper deg. Google vist ting haster eller du har lyst å lære noke selv.

Multiplier x fsb = cpu frekvens.

Må også stille opp volt til dette blir stabilt (volt @ v.core)

Finner max anbefalte volt her

Fsb x ram multiplier = ram frekvens (aka fsb overclocker også ram)

Så hold deg rundt stock frekvens til å begynne med.

Volten stiller du opp da du merker att systemet blir ustabilt (kjør occt, prime95 eller linx)

Du setter opp fsb gradvis. kanskje med 15-20 hakk i slengen. men pass på ram frekvensen din som også kan føre til bluescreen's da har du plutselig flere ting som kan føre til et ustabilt system, så greit å ta en ting i gangen når en begynner å overclocke.

Pass også på temp, max temp finner du også på den linken eg ga til deg.

Lykke til

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Jeg kan si med en gang at overklokking på 680 chipsettet med en quadcore er fryktelig vanskeig. Dvs. det er fullt mulig å få en høy stabil overklokk, men 680 chipsettet er notorisk kjennt for å være "trøbblete" å overklokke på og er absolutt ikke annbefalt ved mindre du har en del erfaring fra overklokking fra før. Det er mange "hull" i verdi rangene som rett og slett ikke fungerer i forskjellige kombinasjoner selv om de logisk burde gjøre det.

Kort sagt: det er ikke et hovedkort jeg vil annbefale for overklokking, speswiellt med en quadcore, men om du vil ta deg masse tid til å eksperimentere deg frem til en stabil overklokk så bør du gå til evga sine egne forum og se på forumpostene der. Der finne det mange forslag til oppsett for å nå spesielle verdier - på spesifikke firmware versjoner osv. Det var med deres hjelp (og med MYE testing over lang tid) at jeg til slutt klarte å få frem gode resultater på denne plattformen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er ikkje mykje av dette ordnet med bios update? tror ivertfall det er blitt litt betre. går nå an å prøve det ivertfall, kan også prøve å overclocke, men hugser å ha sett en god del folk som har klaget ang dette chipsetet på forumet nå folk nemner dette.

Men er no bare å prøve seg fram, trenger nok litt ekstra tolmodighet.

Lenke til kommentar

Er ikkje mykje av dette ordnet med bios update? tror ivertfall det er blitt litt betre. går nå an å prøve det ivertfall, kan også prøve å overclocke, men hugser å ha sett en god del folk som har klaget ang dette chipsetet på forumet nå folk nemner dette.

Men er no bare å prøve seg fram, trenger nok litt ekstra tolmodighet.

Joda, det ble bedre med bios oppdateringene. mye bedre.

problemet er at det gikk fra "horribelt forferdelig utroig dårlig" på quadcore til bare "dårlig" på quadcore hehe...

Det er som sagt mlig å få gode resultater på kortet, men du må nesten regne med å bruke 10+ ganger så mye tid på å få det til som på mange andre chipset. For meg osm hadde SLI var det på det tidspunktet desverre eneste alternativet så jeg var en av dem som satt meg ned og testet systematisk gjennom problemene til jeg nådde 4,3Ghz på fasekjøling på Q6600'en min. 4,3 er ikke mye i dag, men på en Q6600 var det rimelig fete resultater på den tiden da de kom ut. Det yter ganske så bra i sammenligning med nye CPUer den dag i dag i grunn, men det er aldri et kort jeg ville kjøpt på nytt nå som jeg vet hvordan det oppfører seg.

EDIT: Verdt å merke seg at det var chipsettet som var trøbblete, ikke EVGA sine kort. De var faktisk blandt de beste 680i kortene i mine øyne.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jau, desse sli korta var noke dritt, måtte omtrent vere en overclocker i verdens klasse eller ikkje vere noke får å få det til (ha god tid :ohmy: )

P35-45 x38-48 er kjempegode til å overclocke med, vist en kjøper litt dyre hovedkort.

Er mulig det ligger litt info om dette på nettet, var jo eit populært hovedkort, finnest vel noke som kan indikere sånn ca kva som kan fungere.

Har ingen erfaringer om overclocking på sli chipset da eg kun eige p45 hk i lga775, men VET at det er mulig å oppnå gode resultater, ikkje noken world record, men til 24/7 :)

Lenke til kommentar

SLI er ikke problemet - det er kun denne chipset serien som har vist seg å tulle mye med quadcore. Ingen problem om man har SLI og quadcore på en P55 eller X58 for eksempel. 680i var desverre det eneste alternativet for SLI på den sokkelen når det kom ut (så langt jeg husker ihvertfall).

-Stigma

Lenke til kommentar

var vel spesielt de som var rundt 3år gamle dvs 680i og lowerend modellene om jeg ikke husker helt feil. de klokket bra duo cores, men noe bugget seg totalt på quad cores.

780 brikksettet fikk løst mange av de problemene, men alt før det var vel bare jalla.

Lenke til kommentar

Du burde ikkje forvente svar på forum umiddelbart ang slike spørsmål, det er alt får mangen som spørre akkuratt det samme, se deg rundt, mangen poster som hjelper deg. Google vist ting haster eller du har lyst å lære noke selv.

Multiplier x fsb = cpu frekvens.

Må også stille opp volt til dette blir stabilt (volt @ v.core)

Finner max anbefalte volt her

Fsb x ram multiplier = ram frekvens (aka fsb overclocker også ram)

Så hold deg rundt stock frekvens til å begynne med.

Volten stiller du opp da du merker att systemet blir ustabilt (kjør occt, prime95 eller linx)

Du setter opp fsb gradvis. kanskje med 15-20 hakk i slengen. men pass på ram frekvensen din som også kan føre til bluescreen's da har du plutselig flere ting som kan føre til et ustabilt system, så greit å ta en ting i gangen når en begynner å overclocke.

Pass også på temp, max temp finner du også på den linken eg ga til deg.

Lykke til

Du forstår tydligvis ikke helt hva jeg er ute etter, jeg leter etter et oppsett ikke et kurs i overklokking. Da jeg er ett stykke over nybegynerfasen. Og det var en eller annen her på forumet som har akkurat samme oppsett som meg som hadde en del settings og dele med andre. Alltså, jeg er ikke interisert i og prøve meg frem med en hau av bluescreen osv før jeg lykkes:) Kan tolkes som at jeg er dum eller alt for lat til og prøve, men fakta er at jeg rett og slett ikke gidder og knote med det i evigheter som mange her nevner at det kan resultere i:)

Lenke til kommentar

Da sliter du med dette hovedkortet lunnr. Du kan som sagt gå på EVGA forumet og få gode instilligner å starte med, men en del knoting og testing må du rett og slett forvente på dette kortet for å få det stabilt. Det er mest problemer over 3,4ghz punktet etter min erfaring. Det er fullt mulig å nå langt høyere frekvenser, men etter dette punktet er det et "minefelt" med instilligner som fungerer eller ikke fungerer litt hips som haps. Noen 10-minutters stabil overklokk basert på instillinger som har fungert for andre skal du være særdeles heldig for å finne på hovedkort basert på dette chipsettet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du forstår tydligvis ikke helt hva jeg er ute etter, jeg leter etter et oppsett ikke et kurs i overklokking. Da jeg er ett stykke over nybegynerfasen. Og det var en eller annen her på forumet som har akkurat samme oppsett som meg som hadde en del settings og dele med andre. Alltså, jeg er ikke interisert i og prøve meg frem med en hau av bluescreen osv før jeg lykkes:) Kan tolkes som at jeg er dum eller alt for lat til og prøve, men fakta er at jeg rett og slett ikke gidder og knote med det i evigheter som mange her nevner at det kan resultere i:)

Vel, alle hk er forskjellige, er ikkje sikkert dere har fsb hull på samme plassen osv, trudde du ville ha ein how to guide, baklager vist du tok det ille opp, er litt lei folk som ikkje orker å google i 5 min :p

Men det beste er jo å prøve seg fram, da du kanskje trenger mer volt på din cpu, rammen er nok ikkje like bra, mulig din er betre, dette vet eg ikkje.

Ville nok tatt meg tida til å gjere dette fra starten av, men teste opp til den frekvensen du er ute etter, rote litt rundt med fsb, ha max cpu volt anb. av intel til å starte med til du finner en fsb verdi som er stabil, hugs at rammen også klockest :) så heller sette ned senere med v-core.

Ellers må du nok øke fsb/north bridge volt også

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har selv slitt med å clocke på NForce.. Man må smøre seg med _god_ tålmodighet.

P35 eller nyere Intel clocker som regel myyyyye enklere :-P

Men, for all del.. jeg klarte å dra ut 3.3ghz av e2180, 4ghz av en gammel dualcore 3ghz p4,etc. på Nforce :-P Men jeg hadde UTALLIGE reboots pga FSBhull :-P

Klarte også 4.3Ghz ut av E8400 (alt på luft, forøvrig)

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Kjører 680i SLI A1 med Q6600 (GO-stepping) på 3.201Ghz. Kan gi et komplett oppsett om noen timer. ;)

Lenke til kommentar

Her er mitt oppsett med min gamle EVGA 680i:

EVGA 680i

Intel Q6600, G0-stepping

OCZ PC2-6400 4-4-4-12 1024MB x4

Club3D nVidia GeForce GTX8800 x2 (i SLi)

Antec Nine Hundred kabinett

Thermaltake 1200W PSU

Zalman ZM-F1 80mm CPU-vifte

Advanced Chipset Features
-------------------------
System Clocks
-------------
 CPU Multiplier: 8x

PCIe x16_1, MHz: 100
 PCIe x16_2, MHz: 100
 PCIe x16_3, MHz: 100
 SPP <-> MCP Ref Clock, MHz: 200

nForce SPP --> nForce MCP: 5x
 nForce SPP <-- nForce MCP: 5x

CPU Spread Spectrum:        Disabled
 HT Spread Spectrum:         Disabled
 PCIe Spread Spectrum (SPP): Disabled
 PCIe Spread Spectrum (MCP): Disabled
 SATA Spread Spectrum:       Disabled

FSB & Memory Config
-------------------
 FSB - Memory Clock Mode: Linked
 FSB - Memory Ratio:      Sync Mode
 FSB (QDR), MHz:          1700

Memory Timing Setting
 ---------------------
  Memory Timing Setting: Expert

tCL:  4
  tRCD: 4
  tRP:  4
  tRAS: 12
  Command Per Clock: 2T

tRRD: Auto(5)
  tRC:  Auto(24)
  tWR:  Auto(6)
  tWTR: Auto(10)
  tREF: Auto

CPU Configuration
-----------------
 Limit CPUID MaxVal:        Disabled
 Intel SpeedSped:           Disabled
 CPU Thermal Control:       Disabled
 C1E Enhanced Halt State:   Disabled
 Executive Disable Bit:     Disabled
 Virtualization Technology: Disabled

CPU Core 0: Enabled
 CPU Core 1: Enabled
 CPU Core 2: Enabled
 CPU Core 3: Enabled

System Voltages
---------------
 CPU Core:   1,46250
 CPU FSB:    1,4
 Memory:     2,1
 nForce SPP: 1,35
 nForce MCP: 1,525
 HT nForce SPP <-> MCP: 1,35

NVMEM memory test:     Disable
System BIOS Cacheable: Disable
HPET Function:         Disable

OS Comp:               Auto
NVIDIA GPU Ex:         Enable

Fungerte stabilt som en 24/7-overklokk for meg siden jeg kjøpte utstyret for en stund siden, men senere sluttet det å funke pga. støvete PC og varme. Skal snart kjøpe meg ny maskin nå, så gidder ikke gjøre noe med denne riggen. Men dette funket for meg ganske lenge hvertfall! :)

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...