Gå til innhold

Spørsmål ang. SSD i raid0+TRIM

Anbefalte innlegg

Hei vurderer å gå til innkjøp av 2x SSDer i Raid 0, men så leste jeg at TRIM ikke fungerer i Raid? Finnes det SSDer som støtter TRIM i raid0? Taper en ytelse ved å kjøre 2x X-25 80gb i raid0 i forhold til 160gb versjonen? Fungerer det bra nokk med onboard raidkontroller eller anbefales det å kjøpe en egen raidkontroller?

Uansett jeg skal bruke ca 6000 på lagring, planen min var 2x 2TB disker i raid+2x x-25 80GB i raid. Vil dette fungere? Kan jeg sette opp dette på bare hovedkortet?

Hovedkortet er Asus Rampage III Extreme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke TRIM i raid selv om SSD'en støtter TRIM.

Det er driverene som er problemet, forhåpentligvis blir dette løst i løpet av året. (det kan ta lengre tid)

Det er ingen grunn til å kjøpe en raid kontroller, onboard (ICH) løsningen fungerer utmerket og yter bedre enn de fleste raid kontrollere uansett prisklasse.

Om du velger 1stk 160GB eller 2x 80GB blir en smakssak, 160GB yter ~30% bedre ved skriving mens ved lesing er de rimelig like.

Har du lyst på raid-0 kjøper du 2x 80GB, hvis du er opptatt av minimalt vedlikehold kjøper du 160GB utgaven.

Du vil bli fornøyd uansett.

Onboard (ICH) støtter 6 lagringsenheter så det er ikke noe problem å kjøre 5 "disker" + CD/DVD.

Jeg antar Rampage har flere disk kontrollere men foreslår at du bruker ICH, det viktigste er at SSD'ene blir koplet på ICH.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg lurer på det samme, vurderer å kjøpe X25-M 80gb for RAID 0 men er forvirret når det kommer til TRIM.

Jeg ønsker også å kjøre Windows XP som så vidt jeg forstår ikke har native støtte for TRIM. Så vidt jeg forstår er TRIM på Windows 7 bare noe som gjør at disken kontinuerlig holdes "ren" (frir opp blokker fra gammel slettet data).

Men kan jeg kjøre noe software manuelt som scanner igjennom diskene og "rensker opp" noe lunde som en defrag? Hvis dette er mulig bryr jeg meg ikke noe spesielt om TRIM får bare sette på en slik jobb en gang i blandt...

Eller er ikke noe av dette mulig når du kjører RAID0 (og WinXP) som betyr at for å renkse opp disken igjen må jeg kjøre noe diskclean software og wipe hele disken? Ergo jeg må da bare leve med at diskene begynner å skrive saktere og saktere ettersom alle de ledige blokkene blir skrevet over med data?

Takk for at du leste!

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det fungerer det ikke med Trim i Raid. Intel skal visst komme med noen ssder(gen3) med Trim støtte i hardwaren, slik at en kan kjøre dem i raid. Også hørt rykter om at noen av gen2 ssdene skal kunne firmware oppdateres slik at dem også støtter det. Men jeg husker ikke hvor jeg leste dette.

Lenke til kommentar

Her er ett svar jeg fikk fra en annen chat:

Jul 1 2010, 2:24 PMGuest54 (guest): Hello, I'm confused in regards to TRIM. If I install a X25-M 80Gig on my WinXP OS can I somehow run a manual trim or some sort of clean up software that removes deleted data from the, erhm, data blocks? Or do I have to do a "secure erase" to clean up the disk forcing me to either reinstall the OS on a disk or deal with an image backup? DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 1 2010, 2:25 PMGuest54 (guest): Additionally are there any SSD disk that handle TRIM purely with the firmware so it's OS independent? DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 9:09 AMGuest442 (guest): almost all ssds you can buy today support trim. very early ssds (2008) did not, but their controller manufacturers managed to fix that with firmware. its 2010 now: all ssds manufactured support trim. DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 9:13 AMGuest442 (guest): its the OS that determines if you are getting the trim function done automatically. only win7 enjoys this. if you run XP, you have to trim manually by using a wiper tool provided by the ssd manufacturer. both ocz and intel have this tool on their site. the wiper does not wipe your entire disk, it just resets the sectors marked 'deleted'; basically a tool that cleans up the trash on the ssd since all other OS's cant do this on their own (osx, xp, vista etc) DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 9:17 AMGuest442 (guest): there is no such firmware that can trim on its own without OS instruction. think about it: how can an ssd possibly know what to delete if the OS doesnt tell it what is supposed to be deleted? so far win7 is the only OS that gives such instructions. other OS'es simply acknowledge file deletion when you delete a file but forgo passing on that information to ssd so that it can physically wipe the data off. therefore trash data just keeps piling up, and you need a manual tool to clean it. DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 11:53 AMGuest54 (guest): As long as there is a wiper tool that I can run to clean up sectors marked as deleted without requiring a complete format then it's no problem running WinXP for me. DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 11:53 AMGuest54 (guest): Excellent response Guest442, thank you very much! DEFAULTUSER-resize_38x38.jpgt.gifJul 2 2010, 12:54 PMGuest54 (guest): One last question, if I run 2 SSD's (Intel) in Raid0 can I still use the Intel wipe tool to clean up?

Lenke til kommentar
Hei vurderer å gå til innkjøp av 2x SSDer i Raid 0, men så leste jeg at TRIM ikke fungerer i Raid? Finnes det SSDer som støtter TRIM i raid0?

Det er driveren til Windows 7 som er problemet (2. generasjon Intel X-25 M støtter TRIM; enten direkte eller via siste firmware).

Bruk heller Intel Rapid Storage Technology v9.6 driverne, de støtter RAID sammen med TRIM :

http://downloadcente...=18859&lang=eng

MERK: Sjekk først om chipsettet på hovedkortet ditt er støttet av driverne. Jeg ser at du har et X58-basert hovedkort, og da regner jeg med at driverne fungerer bra med ditt hovedkort.

En annen fordel med RST 9.6 er at disse AHCI-driverne er betydelig raskere enn standard AHCI-driverne som følger med Windows 7 (husk å koble inn AHCI i BIOS! Dersom du ikke har gjort dette, må du foreta visse endringer i registry først for å enable W7 AHCI-driveren. Deretter kan du enable AHCI i BIOS og installere RST-driveren).

De vil gi et ytelsesløft til alle enheter som er tilkoblet kontrolleren, og ikke bare Intel SSD'er. Her er noen testresultater med Corsair SSD'er i RAID 0:

http://blog.corsair.com/?p=2409

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

MERK: Sjekk først om chipsettet på hovedkortet ditt er støttet av driverne. Jeg ser at du har et X58-basert hovedkort, og da regner jeg med at driverne fungerer bra med ditt hovedkort.

Hei hal9k, kan du hjelpe meg og tolke om mitt hovedkort støtter disse driverne?

Jeg har ASUS P5K PRO og CPU-Z sier følgende om mitt chipset:

Intel G33/G31/P35 Express, jeg bruker ICH9R som raid controller. Jeg ser ikke noe direkte referanse til mitt chipset på den download siden, men kanksje det går under "3 series"?

Ellers, jeg har nå kjøpt 2x Intel X25-M 80GB og kjører disse i RAID 0 under Windows XP. Jeg laget ett raid med 149GB volume size og fra der av lagde jeg en partisjon på størrelse av 132GB for å la siste rest ligge "unallocated" etter jeg har lest at dette er anbefalt for å "komme rundt" mangel på TRIM i RAID0.

Jeg syns det virker utrolig bra, her er en Benchmark fra CrystalDiskMark 3.0:

-----------------------------------------------------------------------

CrystalDiskMark 3.0 © 2007-2010 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

-----------------------------------------------------------------------

* MB/s = 1,000,000 byte/s [sATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 506.885 MB/s

Sequential Write : 169.289 MB/s

Random Read 512KB : 284.911 MB/s

Random Write 512KB : 158.243 MB/s

Random Read 4KB (QD=1) : 22.847 MB/s [ 5578.0 IOPS]

Random Write 4KB (QD=1) : 61.775 MB/s [ 15081.7 IOPS]

Random Read 4KB (QD=32) : 265.570 MB/s [ 64836.5 IOPS]

Random Write 4KB (QD=32) : 153.655 MB/s [ 37513.5 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 19.6% (25.3/128.9 GB)] (x8)

Date : 2010/07/10 21:17:17

Intel X25-M 80GB Raid 0

Vet ikke om dette er bra eller kan gjøres bedre men...

Lenke til kommentar
Jeg har ASUS P5K PRO og CPU-Z sier følgende om mitt chipset:

Intel G33/G31/P35 Express, jeg bruker ICH9R som raid controller. Jeg ser ikke noe direkte referanse til mitt chipset på den download siden, men kanksje det går under "3 series"?

ICH9R står på listen, så da regner jeg med at det skal fungere.

Ellers, jeg har nå kjøpt 2x Intel X25-M 80GB og kjører disse i RAID 0 under Windows XP. Jeg laget ett raid med 149GB volume size og fra der av lagde jeg en partisjon på størrelse av 132GB for å la siste rest ligge "unallocated" etter jeg har lest at dette er anbefalt for å "komme rundt" mangel på TRIM i RAID0.

Du bør kjøre Intel SSD Toolbox med jevne mellomrom for å rydde opp i dette dersom du kjører XP.

Lenke til kommentar

TRIM og SSD Toolbox fungerer bare på enheter som ikke er med i raid.

Om man bruker AHCI eller RAID mode betyr ingenting, jeg pleier som regel å velge RAID mode i bios slik at man enkelt kan kjøre andre "disker" i raid.

Lenke til kommentar

Ekinorak,

Det har ingen ting med SSD'en å gjøre, de fleste av dagens SSDer støtter TRIM.

Problemet er som tidligere fortalt, *driverene* støtter ikke TRIM i raid.

Den dagen Intel slipper en driver med støtte for TRIM i raid vil det fungere på alle SSD'er som støtter TRIM.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Virker SSD Toolbox når du kjører RAID altså? Syns jeg leste ett sted at det ikke virket med RAID.

Ja, det stemmer visstnok. Tenkte ikke over at SSD Toolbox ikke likte RAID. Da blir det litt verre med 'søppelinnsamling' (som uansett ikke er like effektivt som TRIM).

Jeg vil derfor anbefale at du oppgraderer til Windows 7 som har innebygd støtte for TRIM. Sammen med RST 9.6 AHCI-driverne får du TRIM i RAID.

Lenke til kommentar

Intel har allerede sluppet en slik driver. Se innlegget mitt over.

Nei :)

Hvor har du dette fra?

Dette er utdebattert emne siden i mars da driveren ble sluppet.

Ved en feil var det skrevet i hjelpefila at TRIM var støttet i raid-0 men dette ble raskt dementert av Intel.

Driveren støtter TRIM når SSD'en er non-member. (ikke i et raid)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ved en feil var det skrevet i hjelpefila at TRIM var støttet i raid-0 men dette ble raskt dementert av Intel.

Jeg tok utgangspunkt i den offisielle beskrivelsen, men som du nevner så ser det ut som Hjelp-filen til Intel inneholdt en feil:

http://www.intel.com...b/CS-031491.htm

Da er man like langt :roll: Men uansett så gir den bedre ytelse, så det skader ikke å bruke den istedet for standard-driveren. Kanskje Intel klarer å finne en løsning på dette etterhvert?

EDIT:

Fant et svar på mitt eget spørsmål her:

"It will support TRIM with SSDs in an AHCI configuration, or with the RAID controller enabled and the SSD is used as a pass through device. An example of this use case is for users that want to use the SSD as a boot drive but still be able to RAID multiple HDDs together to allow for large protect data storage a great use for the home theater PC. TRIM support for SSDs in a RAID configuration is under investigation and is not included in Intel RST 9.6."

De vurderer altså muligheten for TRIM-støtte i RAID-oppsett i en senere versjon.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig bekymret egentlig. Kjører bare spill og OS og applikasjoner på RAID0 partisjonen min og READ er mye viktigere enn WRITE. Har pagefile'en på en egen partisjon på 2x 1.5GB disker i RAID0. Om SSD raidet mitt begynner å gå treigere i forhold til WRITE så får det bare være. Får ta og ghoste hele disken og kjøre Secure erase om 6-12 mnder hvis det blir veldig gale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...