Gå til innhold

Hvilken Receiver HDM-switch trenger jeg

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg skal sette opp dette oppsettet hjemme i stua, men sliter med å finne en receiver eller HDMI Switch som kan løse alle oppgavene. Dvs: Ta imot bilde og lyd fra Xbox, Get box, blu ray spiller og WD tv via HDMI kabler. I tillegg må den kunne ta imot Wii via Component kabel. Deretter skal bilde og lyd separeres og bilde sendes til flatskjerm via HDMI, mens lyden sendes til en Arvani Ergosound lydplanke via optisk lydutgang.

noen som har forslag på en receiver eller HDMI-switch som kan fikse dette? Se bilde for oppsett.

oppsett%20hjemmekino.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste receiverne skal funke, spesiely Onkyo 607. Den er billig siden du ikke skal bruke lyden på den.

Men hvis du først kjøper en receiver for kun switch funksjonen, så vil du miste en del ved å bruke den mot en lydplanke. Da spesielt HD lyd. Man trenger ikke bruke surround selv om man har en surround receiver, det holder med 2 høytellere i front. Vil tippe du får mye bedre lyd med det enn fra en lydplanke.

Merk at ved bruk av Component på Wii, så får ikke jeg alle spill til å funke, da spesielt de gamle jeg har lastet ned, da disse er i lavere oppløsning enn hva Component kabelen takler. Så jeg bruker compositen for å få vist alt fra den. Ikke veldig stor forskjell ved en god oppskalerer. Selv om jeg måtte kjøre den direkte i TVen.

Lenke til kommentar

De fleste receiverne skal funke, spesiely Onkyo 607. Den er billig siden du ikke skal bruke lyden på den.

Men hvis du først kjøper en receiver for kun switch funksjonen, så vil du miste en del ved å bruke den mot en lydplanke. Da spesielt HD lyd. Man trenger ikke bruke surround selv om man har en surround receiver, det holder med 2 høytellere i front. Vil tippe du får mye bedre lyd med det enn fra en lydplanke.

Merk at ved bruk av Component på Wii, så får ikke jeg alle spill til å funke, da spesielt de gamle jeg har lastet ned, da disse er i lavere oppløsning enn hva Component kabelen takler. Så jeg bruker compositen for å få vist alt fra den. Ikke veldig stor forskjell ved en god oppskalerer. Selv om jeg måtte kjøre den direkte i TVen.

Takk Anders for veldig bra svar. Den Onkyo receiveren så ut til å være perfekt for meg. Skal kikke på mulige høyttalerløsninger også. HiFi klubben har noen hvite b&w høyttalere som vil passe fint inn. Kanskje det blir bedre. Mange høyttalere i stua er ikke kone-godkjent i denne stua ;-)

Og takk for info anngående wii'en. Så bra!

Lenke til kommentar

Takk Anders for veldig bra svar. Den Onkyo receiveren så ut til å være perfekt for meg. Skal kikke på mulige høyttalerløsninger også. HiFi klubben har noen hvite b&w høyttalere som vil passe fint inn. Kanskje det blir bedre. Mange høyttalere i stua er ikke kone-godkjent i denne stua ;-)

Og takk for info anngående wii'en. Så bra!

Skal du ha det skikkelig kone-vennelig, eller WAF (Wife Acceptans Factor) så kan det være enda bedre med innfellbare høytallere. Står TVen på en innervegg, så er det bare å felle inn i veggen, og male over med ønskelig farge. Usynlig og god lyd.

Hvilken høytaller fra B&W kikket du på? De er normalt litt tungdrevne, men skal fungere fint. Dali har også mange gode høytallere i alle prisklasser og størrelser. Har selv Dali Lektor 1 som PC høytallere, og de spiller utrolig godt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ang forsterkere, så er det vel ikke så vanlig at de konverterer lyd for å så sende ut via s/pdif.

Har lydplanken mulighet for vanlige analoge innganger? I så fall trenger du en receiver med pre-out, som f.eks onkyo 607, som er billig om dagen, pass bare på at den har nok hdmi-kontakter.

Lenke til kommentar

Skal ikke si jeg har testet det, men så lenge forsterkeren har en SPD/dif utgang, så gir den det samme signalet som Tape-out for analoge. Det kan være noen restriksjoner når det kommer til Dolby True HD og DTS MA. Samt muligens kun stereo. Men det skal funke.

Den er ikke det samme som Pre-out, da de alltid har lyd, samt volumregulering.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Nå har den lydplanken kommet ut i ny versjon, og jeg ser de reklamerer for denne expert til 3999,-

Jeg lurer på å kjøpe denne, men lurer på hvordan det vil fungere å få lyden fra min onkyo tx-sr607? Dette fordi jeg har en del enheter koblet opp mot receiveren slik at jeg ikke hadde fått plass til alle rett i planken...

Vil onkyoen klare å levere surround til planken gjennom de analoge kablene? Eller må den ha flere høyttalere å koble seg mot enn kun den ene analoge inngangen til planken?

Oppsettet mitt er som følger:

Inn:

PS3

Popcornhour

Get

Ut:

Bilde til prosjektor

Lyd til to gamle høyttalere (analog stereo)

Det jeg lurer på er da om jeg kan erstatte de to høyttalerne med planken og få full pupp via den receiveren jeg har, eller om jeg må droppe receiveren all together...

Litt vanskelig å forklare for en lite bevandret lydmann som jeg er. Jeg vil bare tilfredsstille kona, budsjettet, og til sist meg selv...

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvilke innganger du har.

Det sikreste er å tilkople med analogt. Onkyoen har nok en optisk utgang også, men denne kan være sperret for en del signaler, slik som HDMI lyd osv. Dette pga kopi beskyttelse.

Men Onkyoen har vel tape/rec analog ut? Den har ikke pre-out. Det kan hende den ikke sender alle signaler på analoge tape/rec utganger heller. Dette bør leses nøye i manualen før innkjøp.

Hvis grunn til kjøp av lydplanke er å bli kvitt mange høytallere, så husk at det finnes gode alternativer for veggmonterte flate høytallere også. En på hver side av TV vil gi bedre stereo perspektiv, og være mye bedre på musikk.

Eller så har du dette lydplanke alternativet: http://www.surround.no/product/572507/Yamaha-YHT-S400BL.html

Den har 3 HDMI inn, samt optisk og analog.

Lenke til kommentar

txsr_607_rear_300.jpg

Her ser du innganger og utganger på receiveren.

Den har som du ser, ingen optisk ut dessverre.

Jeg ser for meg å dytte pre-out'en til sub'en det burde gå greit, men jeg er usikker på hvordan jeg eventuelt skal koble til selve planken når dette er utgangene jeg har.

Den viktigste grunnen pr nå, er igrunn færrest mulig høyttalere og best mulig lyd :-P

Musikk er ikke så farlig, det er viktigere med tv/film.

PS3, popcornhour og get boksen bruker alle hdmi, jeg bruker også hdmi ut til prosjektoren. PS3'en dytter lyden inn til onkyoen via optisk audiokabel.

Lenke til kommentar

Hvis det følger med sub til lydplanken, så plugg denne i lydplanken. Dette fordi denne tar deler av lydsignalet og gir til suben.

Personlig hvis du er ute etter god lyd, så ville jeg droppet lydplanken, og heller valgt 2 bokhylle høytallere og en sub. Onkyoen gjør det bra med stereo også, og du får brukt rom korreksjonen som sitter i den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...