Gå til innhold

Hva skjer med salg av brukt pc markedet for tiden?

Anbefalte innlegg

Prisene på maskinene vitner jo kun om at folk tror på julenissen :D . Kan jo ikke være noe annet. På Finn feks... ta en titt der... forrige generasjoner av Macbook pro går feks for 15000,- Og man får en splitter ny i5 til akkurat samme pris.

Acer maskiner med SU prosessorer og Intel grafikk som er bortimot 1 år gamle går for over 7000,- Og i dag får man en splitter ny timelineX 5820TG til 6999,- med i5 og HD5650 kort.

Ta en titt rundt der selv folkens, dere kommer få hakaslepp. Jeg trodde jeg ville finne brukte i5 maskiner til rundt 4000,- Det hadde jo vært i det minste normalt. Ville aldri i livet betalt et rødt øre mer for en brukt i5 maskin. Da skulle den vært spekket med high end stuff.

Så et lite "varsko her" til de som vurderer brukte maskiner, IKKE la dere lurer av fantasiprisene som dere finner for bruktmaskiner. Slik ståheia nå er bør dere prute minst 50% på prisene.

Jo jeg er klar over at folk kan ta den prisen de selv vil og at folk er dumme nok om de biter på. Men det får da være grenser til lureri :D

Sykt er et ord som nærmer seg dekkende :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært sånn lenge. Det ligge flere tråder her om artige priser på brukte maskiner. I utgangspunktet har jeg mine tvil om at de får napp på slike annonser, spesielt hvis man ser på annonser på Qxl som vanligvis går tida ut uten bud. Noen har 1 bud men de lurer jeg på om det er selger som har lagt inn selv fra en annen bruker for å få det til å virke mere lokkende.

Lenke til kommentar

Merkelig det der. Finn feks, der betaler man jo for en annonse, skulle tro flere da var villige til å sette en pris som trigget noen interessenter.

Og denne kunstige troen om at macbook holder seg sterkt i pris kan jeg da ikke tro eksisterer for majoriteten i dag. For en forrige generasjons macbook pro ville jeg maks betalt 7000,- min. 50% av ny versjon, samt avslag pga at den er brukt endel i tillegg. Disse fantasiprisene er jo til å få latterkrampe av. Jeg håper virkelig ikke noen lar seg lure!

Ellers finner man feks en "RÅ" bærbar pc med AMD turion prosessor til 5000!! Jeg hadde muligens gitt 1500 :-)

Vel vel... de som driver annonsesidene er nok glad til, siden de tjener masse på at annonsene hele tiden må legges ut på nytt etter noen dager :-) For produktene blir jo selvsagt ikke solgt, bortsett fra en eller annen som biter på mot bedre viten fra tid til annen.

Nei styr unna folkens, eller krev i det minste 50% avslag på bruktprisene. Eller aller helst, kjøp nytt når prisdifferansen er bortimot null og du får et brand new fresh produkt med den siste hardwaren.

Dagens dose frustrasjonsutbrudd dette :-)

Lenke til kommentar

Så faktisk en "Selvbygd gamer pc" på finn.no til en pris på 9000,- som var sitat; "diskuterbar, men vil ikke gå mye under".

Sjekket opp nypris på komponentene og havnet på 4574,- kr. Og da var jeg grei..

En grei pris på denne hadde vel vært 1500-2000 kanskje. Skjønner meg ikke på folk som det.

Burde nesten vært anmeldt som svindel?

Aaaaarrrggh... :)

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke svindel nei. Det kan godt sies at de selger det for alt for høy pris, men ljuger de om noe av innholdet? Er kun dumme folk som kjøper overprisede PC'er.

Hadde en giddet å satt seg ned og sett over priser på komponentene på f. eks prisguide.no, så hadde dem fort funnet at den PC var alt for dyr i forhold til det en kunne få for en ny pc.

Selv solgte jeg en PC her om dagen for 8200, jeg ga 6000kr for den helt ny i fjor.

Da har jeg i tillegg 32 spill, 68 filmer og Win 7 ultimate og diverse dyre programmer, dog alt er piratkopiert, noe som jeg selvfølgelig nevnte da jeg solgte PC.

Bare å prøve dere, er moro når en får det til, hehe!

Lenke til kommentar

x antall nye naut som stadig bygger seg y antall nye PC-er og som skaffer seg z antall vrææl av bærbare datamaskiner = mange og store dyre skrothauger som man bare må prøve og få solgt når man innser at man ikke har hatt peiling.

Det er da ikke rart at det hoper seg opp, på f.eks. FINN, det er jo stadig noen som skal bygge seg l337 gaming computa som DRAR alt!

Den eventuelle kjøperen gjør som regel selgeren en jævlig stor tjeneste i et sånt marked, for prisen er sjelden lav nok.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Acer maskiner med SU prosessorer og Intel grafikk som er bortimot 1 år gamle går for over 7000,- Og i dag får man en splitter ny timelineX 5820TG til 6999,- med i5 og HD5650 kort.

Uten at jeg har stålkontroll over tilgjengelige prosessorer, men SU-prosessorer er jo det beste du kan få i en laptop og koster normalt en del mer enn tilsvarende eller mer kraft i f.eks T-prosessorer.

Lenke til kommentar

vel har selv fåt hakeslepp over en god del av prisene folk opererer

med på Finn

Tror en god del har med å gjøre at mange folk ikke skjønner eller vil innse at pcen de betalte 9000 kr for for halvannet år siden ikke er verd mer enn 1500kr

tror i mange tilfeller det bare er mangel på kunnskap om hvordan verdien faller på brukt pc utsyr vs andre salgbare ting

Lenke til kommentar

Uten at jeg har stålkontroll over tilgjengelige prosessorer, men SU-prosessorer er jo det beste du kan få i en laptop og koster normalt en del mer enn tilsvarende eller mer kraft i f.eks T-prosessorer.

Nja, beste du kan få vet jeg nå ikke helt om... SU er jo lav volts prosessorer og puttes oftest i 13"-ere. iX er nok de beste performance wice

Lenke til kommentar

På laptopper er det for de fleste performance/watt som gjelder og der er det SU som er best. At en eller annen ønsker å spille på sin laptop endrer ikke det at de fleste ønsker lang batteritid og krever ellers bare en smooth opplevelse. Viftestøy og tyngde er ikke en del av det.

Lenke til kommentar

På laptopper er det for de fleste performance/watt som gjelder og der er det SU som er best. At en eller annen ønsker å spille på sin laptop endrer ikke det at de fleste ønsker lang batteritid og krever ellers bare en smooth opplevelse. Viftestøy og tyngde er ikke en del av det.

i5 i dette tilfellet hvor jeg dro sammenligningen står jo ikke tilbake for mange SU prosessorer. Den 5820TG maskinen har 8... ÅTTE timer batterikapasitet, er tynn og slim med en vekt på alt fra under 2 kilo til litt over avhengig av skjermstørrelse. Prestasjonsmessig setter den SU også på plass. Og med muligheten for et grafikkort som drar det meste greit er en nypris på 6999,- ren latterliggjøring av maskiner som selges flere måneder gamle med langt dårligere spekk samt høyere prisnivå.

Hovedpoenget her i denne tråden, er at bruktmarkedet er kommet helt ut av proporsjoner hva angår pris. Og jeg synes oppriktig synd på de som blir "svindlet" pga manglende kunnskaper om virkelig verdi. Denne tråden tjener det budskap om at noen av de forhåpentligvis leser her før de går i "fella".

Pc er en svært dårlig investering. Når den selges i tillegg brukt, ofte forrige generasjon og med et prisnivå som er latterlig høyt i forhold til nypriser, følte jeg for å gjøre mitt til å oppfordre folk til minimum ikke betale mer enn 50% av prisene som blir oppgitt for brukt pc utstyr. 50% regelen kan i de fleste tilfeller benyttes med god samvittighet.

Er lov å prøve seg selvsagt. Og en salgspris bestemmer man selv. Men det foregår mye uetikk ved beskrivelser av produktene og hvordan de forsvarer sin oppgitte pris. Ber folk være ekstra oppmerksomme på det om man vurderer å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk blitt så provosert at jeg har kontaktet selger(skjedd en gang :whistle: ). Husker ikke helt hva det var for noe specs, men var iallefall forrige generasjons ati gpu, også står det klart å tydelig i annonsen at det er det nyeste og beste på markedet, og han fortsetter å skryte pc'en opp i været nedover i hele annonsen. Jeg følte det kokte i toppen. At det er mulig å prøve å lure folk på den måten. Jeg tenkte det værste, og det var at han kanskje fikk solgt denne "revolusjonerende" pc'en til en fjortis, som blir frelst når han leser at denne pc'en består av de nyeste komponentene og at den er helt rå på spill. Og til 100% over nypris på komponentene, nei dette var rett og slett urimelig. Så jeg tok kontakt med selger og diskuterte litt, og han la seg faktisk flat etterhvert. For han trodde selv at det var det nyeste og beste på markedet. Så det er også uvitenhet blant selgere som fører til umenneskelige priser.

Edit: skrivefeil

Endret av ManheiM
Lenke til kommentar

Må ikke glemme intel p4 3.2 ghz til 1000 kr jeg så tidligere i år.

Hehe er det virkelig mulig?

Verste jeg har sett hittil må være en forrige versjon 15" macbookpro (over 1 år gammel) priset til 14000,- JA du leste riktig, 14 lapper!! Det er jo bortimot kriminelt! :o

For 900 kroner til får man en splitter ny i5 maskin :-)

Bruktmarkedet er i grunn bare trist. Må vel innse det består mye av uvitende selgere som av og til sikkert og dessverre får napp hos uvitende kjøpere.

Lenke til kommentar

Må ikke glemme intel p4 3.2 ghz til 1000 kr jeg så tidligere i år.

Hehe er det virkelig mulig?

Verste jeg har sett hittil må være en forrige versjon 15" macbookpro (over 1 år gammel) priset til 14000,- JA du leste riktig, 14 lapper!! Det er jo bortimot kriminelt! :o

For 900 kroner til får man en splitter ny i5 maskin :-)

Bruktmarkedet er i grunn bare trist. Må vel innse det består mye av uvitende selgere som av og til sikkert og dessverre får napp hos uvitende kjøpere.

Jeg solgte tidligere i år en PC fra HP med en en-kjerne 1.79GHz, 2gb ram og 160gb hdd og et innebygd skjermkort for 2200kr, haha :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...